Już w Polsce auta z zielonymi tablicami. Dla kogo są?

Dodano:
Zielone tablice rejestracyjne Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Profesjonalna rejestracja – to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ma ułatwić organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. Wchodzi w życie 11 lipca.

Dotąd były tablice białe na czarnym, te stare, czarne na białym i czerwone, czasowe. Teraz doszły zielone. Właśnie weszły w życie zmiany do Prawa o ruchu drogowym. Dotąd dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, którzy posiadali kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt aut, musieli każdy z nich zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn musieli wyrobić dowód rejestracyjny i tablice, podobnie jak np. instytuty badawcze.

Jednak od 11 lipca 2019 r. – dzięki nowym przepisom – wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). Zielone! W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów. Według Ministerstwa Cyfryzacji takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech, czy w Belgii.

– Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P” – wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone.

Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe, bo każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.

– Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.

Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...