Mieć auto czy wypożyczać: co się bardziej opłaca?
Według najnowszego badania KPMG Global Automotive Executive Survey aż 43 proc. badanych z całego świata uważa trend,,Mobilność jako usługa’’ (Mobility-as-service) za niezwykle ważną tendencję w motoryzacji. Konsumenci coraz częściej postrzegają korzystanie z samochodu jako usługę, a nie towar. Co za tym idzie, więcej decyzji jest podejmowanych na podstawie całkowitego kosztu posiadania auta, uwzględniającego nie tylko zakup pojazdu, ale i jego szeroko pojęte utrzymanie, jak np. serwisowanie, ubezpieczenie, utrata wartości etc.
Z kolei badanie Grupy Credit Agricole pokazuje, że pokolenie X ma już zupełnie inne podejście do posiadania samochodu. Rezygnują z jego zakupu na rzecz wynajmu – jeśli zajdzie taka potrzeba. Coraz popularniejsze stają się również aplikacje miejskie, które umożliwiają krótkoterminowy wynajem samochodu na minuty (car sharing). Zdaniem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, to wyraźny znak, że pojazd przestaje być kojarzony z aktywem, a wynajem zamiast kupna staje się korzystnym wyborem dla potencjalnych konsumentów.
Polacy o wynajmie krótkoterminowym
Na rodzimym rynku wynajem krótkoterminowy (Rent a Car, wynajem auta z wypożyczalni) staje się coraz bardziej popularny. Według badania SW Research zrealizowanego na zlecenie PZWLP, aż 69 proc. Polaków skorzystało z wynajmu krótkoterminowego więcej niż jeden raz. Niemal co czwarty badany przyznaje się do skorzystania z takiej usługi jeden raz, z powodu ciekawości. Z kolei 6 proc. respondentów wynajmuje pojazdy często, traktując to jako wygodną alternatywę dla posiadania własnego samochodu. Polacy testują nowe rozwiązania i coraz bardziej przekonują się do wynajmu krótkoterminowego samochodów.
Jako zalety takiego rozwiązania najczęściej wskazują proste formalności (38 proc.), możliwość wynajmu dokładnie takiego auta, jakiego potrzebują na daną okoliczność (37 proc.), oraz jasne zasady wynajmu (37 proc.). Dla kierowców liczy się również szybkość realizacji usługi (34 proc.), samochód można bowiem odebrać już następnego dnia. Polacy mają zwracać też uwagę na takie czynniki jak atrakcyjna oferta cenowa (32 proc.), oraz pełen pakiet usług dodatkowych (32 proc.). Trzech na dziesięciu badanych zwróciło szczególną uwagę na bezpieczeństwo, a 28 proc. wśród najważniejszych zalet wymieniło sprawdzony, niezawodny, regularnie serwisowany samochód.
Kupuję vs wypożyczam, czyli ile to kosztuje?
Decydując się na kupno własnego samochodu, kierowcy, oprócz ceny samego pojazdu, muszą ponieść również szereg opłat związanych z jego użytkowaniem. Podatek od zakupu (PCC), ubezpieczenie OC oraz – jeśli kierowca chce mieć większą ochronę – także AC, przegląd techniczny. Dodatkowo przy zakupie auta używanego – koszty przerejestrowania i ewentualnych napraw. Według badania portalu Dobrymechanik.pl średni roczny koszt napraw auta to 1 360 zł. Razem z wyżej wymienionymi usługami koszty te mogą wynieść nawet ok. 5 000 zł rocznie.
Tymczasem według ekspertów PZWLP, wynajmując auto na krótki okres, możemy korzystać ze wszystkich zalet posiadania samochodu, ale w tym przypadku ponosimy jedynie koszt wynajmu oraz płacimy zwrotną kaucję. Nie trzeba pamiętać o regularnych przeglądach, naprawach, wymianie opon czy ubezpieczeniu, ponieważ te kwestie spoczywają na firmach oferujących samochody w wynajmie krótkoterminowym, które przygotowują samochód do jazdy. Koszty wynajmu aut z wypożyczalni w Polsce, podobnie jak na całym świecie, są uzależnione od wielu czynników m.in. czasu na jaki chcemy wynająć pojazd, okresu, w którym zamierzamy wypożyczyć auto (np. długi weekend, święta, okres wakacyjny), klasy auta i jego wyposażenia, a także aktualnych ofert promocyjnych w danej firmie. Ceny za wynajem mniejszego auta na 1 dzień mogą się zaczynać już od nawet stu kilkudziesięciu złotych, a na weekend od ok. 300 zł, jak wylicza IBRM Samar.
Rent a Car liczy na odbicie
Według danych PZWLP, w okresie od stycznia do marca 2021 r. wypożyczalnie samochodów w Polsce zanotowały wprawdzie spadek o 8,5 proc. rok do roku, ale był on najniższy od roku i po raz pierwszy w tym czasie jego wartość była jednocyfrowa. Przez cały ubiegły rok ujemna dynamika rozwoju w przypadku wypożyczalni samochodów w Polsce wahała się od -13,4 proc. do nawet -25,5 proc. rok do roku. – Dane po pierwszym kwartale pokazują, że w branży Rent a Car, podobnie jak na całym rynku motoryzacyjnym, sytuacja ulega poprawie – mówi Maciej Tórz, członek zarządu PZWLP i prezes firmy Rentis. – W przypadku wypożyczalni samochodów mówimy wciąż o spadku i jesteśmy nadal daleko od poziomu sprzed pandemii. Prognozy na najbliższe miesiące wydają się jednak dość dobre. Przed nami okres wakacyjny, w który wkroczymy ze znacznie poluzowanymi obostrzeniami i ograniczeniami związanymi z COVID-19, nie tylko w Polsce, ale i prawdopodobnie w całej Europie. Jest więc duża szansa na znaczny wzrost ruchu turystycznego, w tym ruchu lotniczego, a są to najważniejsze czynniki napędzające wzrost w branży Rent a Car. Liczymy również, że będzie rosło zainteresowanie Polaków wynajmem krótkoterminowym samochodów oferowanych przez wypożyczalnie na potrzeby krajowych wyjazdów wakacyjnych – dodaje.