Zapaść na rynku trwa. Aut nie ma, sprzedaż nie ma się jak odbić

Dodano:
Toyota Pewne Auto. Salon samochodowy Źródło: TMP
Samochody wciąż sprzedają się gorzej niż przed rokiem. Powodem nie jest brak popytu, bo ten ma się dobrze, ale kryzys półprzewodników, który hamuje sprzedaż.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony spadła w listopadzie 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 450 tys. szt. (wzrost o 5,0 proc.), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8 proc.).

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2021 roku zarejestrowano w Polsce 37 946 samochodów osobowych oraz dostawczych o dmc do 3,5 t, czyli o 20,28 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 4,05 proc. więcej niż w październiku 2021 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 11,29 proc.

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 54,36 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 17,59 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2021 r. zarejestrowano w Polsce 31 950 samochodów osobowych, o 23,34 proc. mniej niż rok wcześniej i o 2,21 proc. więcej niż w październiku 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 410 514 samochodów osobowych, o 8,93 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W listopadzie 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,6 proc.

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 58,93 proc. Największy spadek zanotowało Renault, o 19,45 proc.

Toyota liderem rynku

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 67 753 auta tej marki, o 24,75 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,50 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 918 szt., o 17,81 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,21 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 31 407 samochodów, o 2,31 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,65 proc. Na czwartej pozycji była Kia, a na piątej Hyundai.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2021 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Dacia Duster, a za nią Toyota RAV4.

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...