Najpierw budżet i finansowanie, potem wybór samochodu. Tak myślą Polacy
45 proc. Polaków przyznaje, że przegląda w internecie oferty sprzedaży samochodów w cenie wyższej niż pierwotnie zakładany budżet, a 1/3 badanych jest otwarta na kredyt na samochód w wyższym standardzie. W deklaracji aż 84 proc. badanych określenie budżetu i źródeł finansowania wyprzedza wybór auta lub przebiega równolegle z jego wyborem, a zaledwie 16 proc. w pierwszej kolejności decyduje o marce i modelu.
Badanie dotyczące wiedzy o kredytach i postaw Polaków wobec finansów zostało przeprowadzone przez agencję Minds & Roses przy okazji premiery Otomoto Pay, rozwiązania do finansowania zakupu samochodów, w pełni zintegrowanego z Otomoto.
W badaniu Minds & Roses ponad połowa Polaków przyznała, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Obecna sytuacja ekonomiczna sprawia, że wiele osób nie wie, jak postępować w kwestii zarządzania swoimi finansami – 54 proc. zadeklarowało, że nie wie, co robić z oszczędnościami.
Wiedza na średnim poziomie
W badaniu zweryfikowana została także wiedza Polaków dotycząca kredytów i narzędzi finansowych. Choć niemal wszyscy rozumieją, czym jest inflacja i prowizja, to już mniej niż połowa badanych potrafi odpowiedzieć, co kryje się za WIBOR-em, RPP czy KNF. Największy kłopot sprawił WIBID, który jest znanym pojęciem zaledwie dla 16 proc. Polaków. Jednocześnie 2/3 Polaków uważa, że istotne informacje dotyczące finansowania są przekazywane w niezrozumiały sposób.
Choć obawa przed formalnościami, niezrozumienie warunków i strach przed obniżeniem zdolności kredytowej w BIK sprawia, że niektórzy mogą zrezygnować z korzystania z tej formy finansowania, to więcej niż 1/3 badanych stoi na stanowisku, że kredyt może otworzyć im drogę do zakupu lepszego samochodu.