Co to znaczy „prawidłowo ustawiony fotel” kierowcy? Instrukcja w 6 punktach

Dodano:
Salon Toyoty Źródło: Toyota
Jak często kierowcy sprawdzają lub korygują ustawienie fotela w samochodzie? Pewnie większość poza sytuacją, kiedy po raz pierwszy usiedli za kierownicą swojego samochodu, robi to tylko, gdy ktoś inny prowadzi auto i trzeba ponownie dopasować ustawienia dla siebie. Jednak czy nawet wtedy kierowcy robią to prawidłowo?

Co to znaczy „prawidłowo”, przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Nasze zdrowie i życie podczas kolizji lub wypadku może zależeć od tego, czy mieliśmy zapięte pasy i czy były one odpowiednio zapięte. Zadziałają optymalnie, gdy pozycja ciała wymuszona przez ustawienie fotela będzie właśnie prawidłowa – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

„Prawidłowo”, czyli jak?

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy można rozłożyć na 6 punktów:

  1. Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska fotela. Regulujemy je w taki sposób, aby zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta zapewnimy sobie wolną przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
  2. Następnie ustawmy odległość fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła nasza lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie. W pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła wciskamy kontrolnie hamulec i używamy do tego prawej nogi. Przy automatycznej skrzyni biegów podczas wciskania hamulca samochód musi być uruchomiony.
  3. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
  4. Następnie regulujemy zagłówek. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem naszej głowy.
  5. Położenie kierownicy powinno umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami. Upewnijmy się jednak, że pomiędzy środkiem koła kierownicy, a naszym mostkiem znajduje się przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
  6. Ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała, w warunkach jesienno-zimowych warto więc wcześniej zdjąć lub rozpiąć kurtkę. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.

Źródło: SBJR
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...