Mazda domknęła rok ze znakomitymi wynikami. Ale kolejny rok ma być lepszy
Przez ostatni rok Mazda Motor Corporation mocno oszczędzała i redukowała koszty produkcji. Odzwierciedleniem tych wysiłków są wyniki na koniec roku, gdzie Mazda odnotowała sprzedaż netto w wysokości 3 bln 826,8 mld jenów (27,1 mld euro), co stanowi wzrost o 23 proc. liczony rok do roku, przekładający się na całoroczny zysk z działalności operacyjnej w wysokości 142 mld jenów (1 mld euro) przy przychodzie netto w wysokości 142,8 mld jenów (1 012 mld euro) – odpowiednio o 36 i 75 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Ameryka Północna nadal pozostaje największym rynkiem dla Mazdy i zamknęła rok fiskalny sprzedażą 407 tys. samochodów (-7 proc. w ujęciu rok do roku), napędzaną w dużej mierze przez debiutującą Mazdę CX-50, sprzedaż Mazdy CX-30 oraz innych modeli z gamy.
Na rodzimym dla Mazdy rynku w Japonii odnotowano sprzedaż 165 tys. pojazdów (+11 proc. w ujęciu rok do roku). Chiny, największy dla Mazdy rynek sprzedaży w Azji odnotowały wynik 84 tys. sprzedanych egzemplarzy.
Ten rok będzie lepszy w Europie
Sprzedaż Mazdy w Europie zmniejszyła się o 16 proc. rok do roku i wyniosła 160 tys. sprzedanych samochodów, pomimo bardzo dobrych wyników osiągniętych w czwartym kwartale, gdy sprzedaż wzrosła o 21 proc. w ujęciu rok do roku, głównie dzięki wprowadzeniu zelektryfikowanej gamy modeli, takich jak Mazda 2 Hybrid oraz Mazda CX-60 PHEV.
W roku fiskalnym kończącym się w marcu 2024 roku Mazda prognozuje dodatnie wyniki sprzedażowe we wszystkich regionach, łącznie z Europą, gdzie planowana jest sprzedaż 189 tys. egzemplarzy (+18 proc. liczone rok do roku). Prognoza sprzedaży w skali globalnej wynosi 1 mln 300 tys. pojazdów.
W nadchodzącym roku (fiskalnym) Mazda Motor Corporation spodziewa się osiągnąć sprzedaż netto w wysokości 4 bln 500 mld jenów (32,3 mld euro), zysk operacyjny w wysokości 180 mld jenów (1,2 mld euro) i przychody netto w wysokości 130,0 miliardów jenów (935,2 mln euro).