Otwarto nowy odcinek ekspresówki na Mazurach. To dobra wiadomość dla wszystkich Polaków

Dodano:
Droga ekspresowa S61 od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie Źródło: GDDKiA
GDKKiA poinformowała, że udostępniono do ruchu ostatni z trzech fragmentów Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek drogi ekspresowej ma długość około 23 km.

Droga ekspresowa S61 biegnie przez trzy województwa (mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie) i będzie miała docelowo 220 km. W okolicach Ostrowi Mazowieckiej łączy się z drogą ekspresową S8 (Wrocław – Warszawa – Białystok) i biegnie przez Łomżę, Ełk, Suwałki, aż do granicy z Litwą. To część międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego Polskę z państwami bałtyckimi.

Droga ekspresowa S61

23 km od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie

Drogowcy oddali właśnie do użytku ostatni z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 realizowanych w woj. warmińsko-mazurskim, o łącznej długości ponad 66 km. To odcinek od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie (węzeł Kalinowo) o długości około 23 km. Przypominamy, że pod koniec 2021 roku oddano do użytku fragment S61 Wysokie – Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończono budowę ekspresówki pomiędzy Szczuczynem a Ełkiem Południe.

„Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz z odcinka od Śniadowa do węzła Łomża Południe” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Droga ekspresowa S61 od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie

Lepszy dojazd od Ełku

Nowo oddany 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 ma przekrój dwujezdniowy wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku.

Nawierzchnia betonowa to nie przypadek

Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś. To nie przypadek. Droga ekspresowa S61 ma także znaczenie strategiczne, wiedzie bowiem do przesmyku suwalskiego – wąskiego, 65-kilometrowego obszaru położonego na granicy Polski z Litwą i Rosją, jedynego lądowego połączenia pomiędzy Litwą (a więc także Łotwą i Estonią) a Polską.

Kosztowna inwestycja

Wykonawcą blisko 23-kilometrowego fragmentu trasy S61 od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie, o wartości 685,9 mln zł, jest konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.


Wiemy, kiedy zakończy się budowa S61

Droga ekspresowa S61, której łączna długość wyniesie 220 km, jest powoli na ukończeniu. W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km odcinka. Obecnie trwają prace przy budowie ostatniego fragmentu S61 – od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,92 km). Wykonawca ma za zadanie udostępnić go do ruchu na zasadzie przejezdności jednej jezdni w połowie 2024 roku, a w połowie następnego – w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej na całej długości. W województwie mazowieckim trwa jeszcze budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i będzie udostępniony kierowcom w październiku bieżącego roku.

Źródło: GDDKiA
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...