Kluczowe autostrady będą szersze. Znamy szczegóły rozbudowy A1, A2 i A4

Rozbudowane zostaną autostrady A1, A2 i A4, na różnych fragmentach swojego przebiegu i w różnych zakresie. Odpowiednie decyzje już zapadły.
A1
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przystąpiła już do prac projektowych związanych z przygotowaniem dokumentacji poszerzenia autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek. W maju 2023 roku Dyrekcja podpisała umowę z wykonawcą, który opracuje materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie decyzji środowiskowej otworzy drogę do realizacji zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. To odcinek, który w przyszłości przejmie ruch z S10 pomiędzy Szczecinem, Bydgoszczą i Warszawą.
A2
GDDKiA przygotowuje się do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km.
W sierpniu 2023 roku Dyrekcja podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej, która obejmuje również zastosowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie samowystarczalności energetycznej oświetlenia węzłów i całego odcinka.
Zadaniem inżynierów będzie przygotowanie dokumentacji w ciągu 18 miesięcy wraz z wymaganymi pozwoleniami. Poza poszerzeniem trasy mają zaprezentować zupełnie pionierskie rozwiązania, których celem będzie sprawić, aby trasa po modernizacji była samowystarczającą energetycznie.
Jak czytamy, wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
GDDKiA przyznaje, że rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów.
A4
Ostatnią autostradą do rozbudowy będzie A4. W tym roku minister infrastruktury podpisał programy inwestycji na rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Krakowem a granicą województwa opolskiego (Katowice – Kraków oraz granica woj. opolskiego – Katowice).
Wraz z rozbudową jezdni autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu przebudowanych zostanie również:
-
11 węzłów drogowych – (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska),
-
6 Miejsc Obsługi Podróżnych – (Proboszczowice, Chechło, Kozłów, Rachowice, Wirek, Halemba),
-
ponad 150 obiektów inżynieryjnych (119 z nich stanowią wiadukty).