Czy Polacy powinni obawiać się podatku od aut używanych od 2024 roku?

Dodano:
Samochody na parkingu Źródło: Unsplash
Ostatnio przez media przebiegła informacja o nowym podatku od aut używanych, który ma wejść w życie w 2024 roku. Wyjaśniamy, jak wygląda sytuacja.

Według danych Urzędu Statystycznego na rok 2021 37 proc. samochodów zarejestrowanych w Polsce ma 10-20 lat, a ponad 41 proc. ma więcej niż 20 lat. Podatek, tzw. ekologiczny, dotknie więc prawie wszystkich właścicieli pojazdów w Polsce.

Podatek od pojazdów spalinowych

Od ponad 20 lat mieliśmy już kilka podejść do wprowadzenia takiego podatku. Jednakże żadna z prób nie została zakończona. Taki podatek obowiązuje w innych krajach europejskich i jest to standardowa opłata, której mogą się spodziewać właściciele starszych aut.

Polska jako członek Unii Europejskiej, musi dostosowywać swoje prawo do norm i standardów unijnych. Mamy na świecie coraz większe zanieczyszczenie środowiska, emisję spalin i dlatego działania nakierowane są na zatrzymanie tego procesu lub jego zminimalizowanie.

Do 2024 roku zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, Polska jest zobowiązana wprowadzić opłatę rejestracyjną od posiadania pojazdów związanych z emisjami, a do 2026 podatek od posiadania pojazdów związanych z emisjami. Celem tych opłat ma być stymulacja konsumentów do zakupu samochodów, które nie będą zanieczyszczać w takim stopniu środowiska.

Dochody z opłaty rejestracyjnej i z podatku powinny zostać przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.

Mimo zbliżającego się terminu wprowadzenia opłat od samochodów, nieznana jest dokładna nawet orientacyjna jego wartość. Wiadomo tylko, że przy jego wyliczaniu będą brane pod uwagę różne kryteria: rok produkcji samochodu, normy emisji spalin (norma Euro), emisja dwutlenku węgla (CO2), emisja tlenków azotu (NOx).

Czy Polacy przestaną kupować samochody używane?

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że na 19,5 mln samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce zaledwie około 100 tys. stanowią pojazdy elektryczne i hybrydowe. W praktyce oznacza to, że większość posiadaczy samochodów w Polsce będzie obciążona nową opłatą. Podatek od samochodów używanych na pewno negatywnie wpłynie na rynek starych aut, ale także może zachęcić klientów do poszukiwania nowszych, sprawdzonych technicznie pojazdów.

Źródło: Bidcar.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...