Czy Polacy powinni obawiać się podatku od aut używanych od 2024 roku?

Czy Polacy powinni obawiać się podatku od aut używanych od 2024 roku?

Samochody na parkingu
Samochody na parkingu Źródło: Unsplash
Ostatnio przez media przebiegła informacja o nowym podatku od aut używanych, który ma wejść w życie w 2024 roku. Wyjaśniamy, jak wygląda sytuacja.

Według danych Urzędu Statystycznego na rok 2021 37 proc. samochodów zarejestrowanych w Polsce ma 10-20 lat, a ponad 41 proc. ma więcej niż 20 lat. Podatek, tzw. ekologiczny, dotknie więc prawie wszystkich właścicieli pojazdów w Polsce.

Podatek od pojazdów spalinowych

Od ponad 20 lat mieliśmy już kilka podejść do wprowadzenia takiego podatku. Jednakże żadna z prób nie została zakończona. Taki podatek obowiązuje w innych krajach europejskich i jest to standardowa opłata, której mogą się spodziewać właściciele starszych aut.

Polska jako członek Unii Europejskiej, musi dostosowywać swoje prawo do norm i standardów unijnych. Mamy na świecie coraz większe zanieczyszczenie środowiska, emisję spalin i dlatego działania nakierowane są na zatrzymanie tego procesu lub jego zminimalizowanie.

Do 2024 roku zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, Polska jest zobowiązana wprowadzić opłatę rejestracyjną od posiadania pojazdów związanych z emisjami, a do 2026 podatek od posiadania pojazdów związanych z emisjami. Celem tych opłat ma być stymulacja konsumentów do zakupu samochodów, które nie będą zanieczyszczać w takim stopniu środowiska.

Dochody z opłaty rejestracyjnej i z podatku powinny zostać przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.

Mimo zbliżającego się terminu wprowadzenia opłat od samochodów, nieznana jest dokładna nawet orientacyjna jego wartość. Wiadomo tylko, że przy jego wyliczaniu będą brane pod uwagę różne kryteria: rok produkcji samochodu, normy emisji spalin (norma Euro), emisja dwutlenku węgla (CO2), emisja tlenków azotu (NOx).

Czy Polacy przestaną kupować samochody używane?

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że na 19,5 mln samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce zaledwie około 100 tys. stanowią pojazdy elektryczne i hybrydowe. W praktyce oznacza to, że większość posiadaczy samochodów w Polsce będzie obciążona nową opłatą. Podatek od samochodów używanych na pewno negatywnie wpłynie na rynek starych aut, ale także może zachęcić klientów do poszukiwania nowszych, sprawdzonych technicznie pojazdów.

Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Wszystkie zmiany w stosunku do pierwotnego projektu
Czytaj też:
W Warszawie będzie Strefa Czystego Transportu. Rada Miasta przyjęła uchwałę

Opracował:
Źródło: Bidcar.pl