Jest optymizm. Zakupu auta Polacy nie odkładają z powodu pandemii

Jest optymizm. Zakupu auta Polacy nie odkładają z powodu pandemii

Dodano: 
Nowa Toyota Camry Hybrid
Nowa Toyota Camry Hybrid / Źródło: TMP
46 proc. ankietowanych planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy zakup samochodu, z czego 58 proc. sięgnie po pojazd używany, a pozostali po nowy.

Rośnie też popularność zakupów w sieci – wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą”, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

Przeniesienie do internetu wszystkich możliwych działań podczas pandemii staje się faktem. Ten kierunek był w zasadzie nieunikniony, ale wprowadzenie obowiązkowego dystansu społecznego przyspieszyło przejście do sfery online. 75 proc. ankietowanych w badaniu szuka informacji na temat samochodów, które planują kupić, na największych portalach online z moto ogłoszeniami, prawie połowa (44 proc.) korzysta również ze stron internetowych marek i producentów pojazdów, a 20 proc. ze stron firm finansujących zakup aut.

Wybieramy online, kupujemy w salonach

Poszukiwanie informacji to jedna strona medalu, druga to zakup samochodu w sklepie internetowym. Od chwili wybuchu pandemii Polacy kupują znacznie częściej w internecie (tak deklaruje niemal 2/3 respondentów), ale zakup pojazdu jest postrzegany nieco inaczej. Trzy na cztery badane osoby to tradycjonaliści i wolą nabyć auto w salonie. Pozytywnym zaskoczeniem mogą być jednak odpowiedzi aż 24 proc. ankietowanych, którzy zdecydowaliby się na zdalny zakup samochodu. Ta grupa będzie rosła, dlatego producenci aut uruchamiają internetowe sklepy i platformy sprzedaży kolejnych marek.

Sieć jest dobra: dlaczego?

Co najbardziej przekonuje do zakupu samochodu online? Przede wszystkim wygoda i dostępność wszystkich produktów w jednym miejscu oraz poczucie bezpieczeństwa wynikające z możliwości pozostania w domu (odpowiednio 29 i 17 proc. wskazań). W przypadku zakupu przez internet usług związanych z samochodem, na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego czy pakietu serwisowego, grupa chętnych na zdalne transakcje zdecydowanie rośnie. Otwartość na takie zakupy deklaruje 2/3 ogółu badanych. Wśród nich ponad 70 proc. zwraca uwagę na wygodę, dostępność i bezpieczeństwo, ale także na prostotę oraz szybkość takich operacji.

Badanie „Portfele Polaków pod lupą” wskazuje, że 46 proc. ankietowanych osób, w tym samozatrudnionych przedsiębiorców, w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zakup samochodu. W tej liczbie naprawdę duża grupa, 42 proc., decyduje się na pojazd nowy. To znacznie większy odsetek niż dotychczas. W roku 2019 wśród zakupionych na naszym rynku samochodów osobowych zaledwie 1/3 stanowiły nowe auta, przypomina IBRM Samar.

Jaki jest wpływ wydarzeń związanych z koronawirusem na fakt, że niemal połowa respondentów ma zamiar w niedalekiej przyszłości kupić samochód? Prawie 70 proc. ankietowanych uznało, że pandemia nie ma wpływu na ich plany zakupu auta lub że ten zakup zostanie tylko odsunięty w czasie. Możliwe, że na umocnienie w tym postanowieniu wpływa również ogłoszenie samochodu za najbezpieczniejszy obecnie środek transportu ze względu na odizolowanie podróżujących od otoczenia. Badani ocenili także tę kwestię: blisko połowa, 43 proc., częściej niż przed wybuchem pandemii korzysta z samochodu. Z drugiej strony, niemal tyle samo osób ograniczyło w tym czasie korzystanie z komunikacji publicznej.

Auto za 100 tys. akceptuje połowa chętnych

Z jaką ceną pojazdu liczą się ankietowani? Różnice są widoczne w zależności od wieku samochodu, czyli wśród osób planujących zakup nowych wobec nabywców aut używanych. Ponad połowa (56 proc.) przyszłych klientów salonów dealerskich jest w stanie zaakceptować cenę do 100 tys. zł, a co czwarty wyda nawet do 150 tys. zł. W nieco większej grupie badanych, zdecydowanej na samochód używany, proporcje są zgoła inne. Aż 83 proc. respondentów planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł.

Czytaj też:
Ulubione samochody Polaków. Te modele są wybierane najchętniej

Źródło: IBRM Samar, VWFS

Czytaj także