Leasing w programie „Mój elektryk”. BOŚ jako pierwszy ma umowę w sprawie dopłat

Leasing w programie „Mój elektryk”. BOŚ jako pierwszy ma umowę w sprawie dopłat

Ford E-Transit (samochód elektryczny)
Ford E-Transit (samochód elektryczny) / Źródło: Ford
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał umowę z Bankiem Ochrony Środowiska w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych.

Podpisana umowa o wartości 20 mln złotych to efekt zakończonego naboru na banki, które w imieniu NFOŚiGW będą udzielać firmom, samorządom i instytucjom dopłat do leasingu w ramach programu „Mój elektryk”. Bank Ochrony Środowiska jest pierwszym bankiem, który spełnił kryteria wyboru i na tej podstawie mógł zawrzeć umowę z Funduszem.

Dystrybucja środków NFOŚiGW poprzez banki ma pozwolić na przyspieszenie procesu transformacji transportu, gdyż firmy, samorządy i instytucje zainteresowane leasingiem samochodów elektrycznych i wodorowych będą mogły właśnie za pośrednictwem banków korzystać z dopłat. Budżet programu „Mój elektryk”, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym aż 400 mln zł jest przeznaczone na dopłaty do leasingu. Z otrzymanej z Funduszu puli środków banki jako pośrednicy będą udzielały dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji na fabrycznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e.

Jak będzie udzielany leasing?

Mechanizm dystrybucji pieniędzy przez banki wygląda następująco: przedsiębiorcy, tak jak dotychczas, będą składać w firmie leasingowej wnioski o leasing oraz dodatkowo wnioski o dotację. Zweryfikowany pozytywnie wniosek o dotację firma leasingowa przekaże do banku współpracującego z NFOŚiGW, z którym ma zawartą umowę, a ten z kolei w imieniu NFOŚiGW w ciągu maksymalnie 20 dni podejmie decyzję o udzieleniu dopłaty do elektryka.

Auta w Polsce kupują firmy

Z branżowych raportów (w tym analiz IBRM Samar wynika, że głównymi odbiorcami nowych pojazdów są w Polsce klienci instytucjonalni. W 2020 r. należało do nich aż 72,6 proc. rynku, pozostały procent to osoby prywatne. Taka struktura sprawia, że rozwój elektromobilności w naszym kraju zależy w głównej mierze od przedsiębiorstw i instytucji, a najskuteczniejszym finansowym narzędziem upowszechniania pojazdów EV jest właśnie leasing.

„Mój elektryk”. Zasady programu

W programie „Mój elektryk” od 12 lipca tego roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do kupionego osobowego samochodu elektrycznego Nabór potrwa do 31 września 2025 r. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) – do 27 000 zł. Program daje możliwość otrzymania z Funduszu dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów EV kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy KDR. Budżet naboru dla osób fizycznych wynosi do 100 mln zł.

Czytaj też:
Czy elektryczne ciężarówki w miastach mają sens? Udało się sprawdzić

Źródło: NFOŚiGW, IBRM Samar
 0

Czytaj także