Leasing. Ruszył nabór dla firm leasingowych do programu „Mój elektryk”

Leasing. Ruszył nabór dla firm leasingowych do programu „Mój elektryk”

Samochód elektryczny Kia
Samochód elektryczny KiaŹródło:Kia
Bank Ochrony Środowiska ogłosił nabór dla firm leasingowych zainteresowanych współpracą w realizacji programu „Mój elektryk”.

W programie „Mój elektryk” BOŚ będzie udzielał firmom i instytucjom dopłat do kosztów leasingu fabrycznie nowych pojazdów osobowych i dostawczych, jak czytamy na stronach Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Owe dopłaty one przyspieszyć proces rozwoju elektromobilności w Polsce. „Bank prowadzi nabór dla firm leasingowych od 30 września w trybie ciągłym. Wnioski oceniane będą zgodnie z zasadami i kryteriami określonymi przez NFOŚiGW. Wszystkie firmy leasingowe spełniające kryteria będą mogły podpisać umowę współpracy z BOŚ, a ich klienci otrzymać dopłaty”, jak poinformował bank w komunikacie. Leasingodawcy zainteresowani współpracą z BOŚ muszą wypełnić wniosek i przesłać go do banku drogą elektroniczną.

Przypomnijmy, 8 września Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał wartą 20 mln złotych umowę z Bankiem Ochrony Środowiska w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych. Umowa to efekt zakończonego naboru na banki, które w imieniu NFOŚiGW będą udzielać firmom, samorządom i instytucjom dopłat do leasingu w ramach programu „Mój elektryk”. Bank Ochrony Środowiska był pierwszym bankiem, który spełnił kryteria wyboru i na tej podstawie mógł zawrzeć umowę z Funduszem.

Polska transformacja

Dystrybucja środków NFOŚiGW poprzez banki ma przyspieszyć proces transformacji transportu, gdyż firmy, samorządy i instytucje zainteresowane leasingiem samochodów elektrycznych i wodorowych będą mogły właśnie za pośrednictwem banków korzystać z dopłat. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi 500 mln zł, w tym aż 400 mln zł jest przeznaczone na dopłaty do leasingu. Z otrzymanej z Funduszu puli środków banki jako pośrednicy będą udzielały dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji na fabrycznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, N1 oraz L1e- L7e.

Jak instruuje Samar, mechanizm dystrybucji pieniędzy przez banki wygląda następująco: przedsiębiorcy, tak jak dotychczas, będą składać w firmie leasingowej wnioski o leasing oraz dodatkowo wnioski o dotację. Zweryfikowany pozytywnie wniosek o dotację firma leasingowa przekaże do banku współpracującego z NFOŚiGW, z którym ma zawartą umowę, a ten z kolei w imieniu NFOŚiGW w ciągu maksymalnie 20 dni podejmie decyzję o udzieleniu dopłaty do elektryka.

Klienci indywidualni już mogą składać wnioski

Przypomnijmy, że w programie „Mój elektryk” od 12 lipca 2021 roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do kupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 31 września 2025 r. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) – 27 000 zł. Program daje możliwość otrzymania z Funduszu dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów EV kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy KDR. Budżet naboru dla osób fizycznych wynosi do 100 mln zł.

Czytaj też:
Samochody używane radykalnie zdrożeją. Wiemy dlaczego i kiedy

Źródło: BOŚ, IBRM Samar