BMW wyceniło najmocniejsze M3 w historii. Ale że ile?

BMW wyceniło najmocniejsze M3 w historii. Ale że ile?

BMW M3 CS
BMW M3 CS Źródło: BMW
BMW pokazało nowe M3 CS. To najmocniejsze i najbardziej zaawansowane M3 w historii. Teraz wyceniło je na polskim rynku. Wiedzieliśmy, że będzie drogo, ale takiej ceny nikt się chyba nie spodziewał.

Nowe, odchudzone, ostre jak brzytwa BMW M3 CS jest już w polskim konfiguratorze marki. Trzeba zapłacić... 769 900 zł. Standardowe, mocne i tak BMW M3 kosztowało niedawno 432 500 zł. Mówimy więc o radykalnej różnicy. BMW M3 CS jest droższe od dużo większego BMW M8 Gran Coupe, o 1400 zł.

Kosztowne są też opcje, które mogą sprawić, by auto było jeszcze droższe. Można dokupić przednią rozpórkę, za 5400 zł, albo ceramiczne hamulce, za 42 800 zł. Lista opcji jest klasyczna dla BMW, czyli naprawdę długa. Skonfigurowanie auta za niemal 1 mln zł nie stanowi problemu.

Co to za samochód?

Przypomnijmy, koncepcja napędu nowego BMW M3 CS obejmuje 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 550 KM, 8-stopniową skrzynię M Steptronic oraz inteligentny napęd na wszystkie koła M xDrive. Taka konfiguracja umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s.

Nowe BMW M3 CS będzie produkowane w limitowanej edycji w zakładach BMW Group w Monachium od marca 2023 roku. Na rynku pojawi się w tym samym miesiącu. Najważniejszymi rynkami tego nowego modelu specjalnego są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia.

Wyższa moc, niższa masa, fascynujące osiągi

Wyższa moc, niższa masa – taka formuła przyświecała twórcom BMW M3 CS. Napęd zapewnia specjalnie zmodyfikowana wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 i BMW M4. Na bazie tego trzylitrowego silnika stworzono też jednostkę napędową BMW M4 GT3, które w sezonie 2022 od razu zdobyło zwycięstwo w mistrzostwach DTM.

Silnik nowego BMW M3 CS ma liczne rozwiązania zaczerpnięte bezpośrednio z motorsportu. Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji charakteryzuje się niezwykle wysoką sztywnością i przystosowany jest do bardzo wysokich ciśnień spalania. Lekkie gładzie cylindrów z powłoką stalową wykonaną w technologii natryskiwania łukowego (LDS) zmniejszają straty mocy wynikające z tarcia. Bardzo wysoka sztywność skrętna lekkiego kutego wału korbowego sprzyja oddawaniu mocy i pracy silnika na wysokich obrotach. Rdzeń głowicy cylindrów wykonany jest w technologii druku 3D, co umożliwia ułożenie przebiegu kanałów chłodzenia w sposób, który nie byłby możliwy w przypadku konwencjonalnego odlewania metalu, a który zapewnia optymalne chłodzenie.

6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 550 KM

Dzięki tym specjalnym cechom silnik nowego BMW M3 CS jest konsekwentnie nastawiony na pracę z dużym obciążeniem i na maksymalne oddawanie mocy. Podniesiono w nim moc maksymalną o 40 KM do 550 KM, w porównaniu z jednostką napędową BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive.

Również charakterystyczne dla tego modelu jest twardsze mocowanie silnika, które zapewnia bardzo sztywne połączenie jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu. Skutkiem tego jest jeszcze szybsza reakcja silnika i bezpośrednia transmisja napędu. Silnik nowego BMW M3 CS osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm od 2750 do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min.

Przeniesienie mocy na drogę

Moc silnika nowego BMW M3 CS przenoszona jest przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic obsługiwaną charakterystyczną dla M dźwignią biegów na konsoli środkowej oraz karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na zmianę charakterystyki zmiany biegów. Do wyboru jest ustawienie komfortowe, sportowe oraz zoptymalizowane do jazdy na torze wyścigowym.

Napęd na wszystkie koła M xDrive ma elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni rozdzielczej, które zapewnia stały i w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednie i tylne koła. W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest jeszcze większa część napędu. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd wyłącznie na tylne koła.

Interakcja silnika, skrzyni biegów i napędu M xDrive zapewnia imponujące przyspieszenie. BMW M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi 2,6 s (na 4. biegu) lub 3,3 s (na 5. biegu). Prędkość maksymalna BMW M3 CS wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Czytaj też:
BMW pokaże mecz na ekranie. Kierowcy będą mieli co robić podczas ładowania
Czytaj też:
Kierowca BMW nie opanował auta. Śmiertelny wypadek w Łodzi

Galeria:
BMW M3 CS
Źródło: BMW
 0

Czytaj także