Niesamowity hołd dla historii. Rusza produkcja limitowanego Porsche 911 Speedstera

Niesamowity hołd dla historii. Rusza produkcja limitowanego Porsche 911 Speedstera

Dodano: 
Nowe Porsche 911 Speedster
Nowe Porsche 911 Speedster / Źródło: Porsche AG
Kiedy debiutował jako pojazd koncepcyjny, 911 Speedster wzbudził ogromną sensację. Teraz Porsche wprowadza dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji.

Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. A za dostarczanie mocy odpowiada wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 510 KM. Połączono go z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT.

Wizualnie Speedster nawiązuje do swojej własnej historii – przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r. Limitowana edycja 911 Speedstera przypomina ten pojazd. W połowie 2019 r. w fabryce w Zuffenhausen powstanie dokładnie 1948 egzemplarzy modelu.

Koncepcyjne wydanie 911 Speedstera pokazano w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy 70 lat samochodów Porsche w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.

Galeria:
Nowe Porsche 911 Speedster

Sporo elementów prototypowej wersji modelu można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w aucie seryjnym. Wyróżnia je specjalnie ukształtowana pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedstera z 1988 r. To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który należy do standardowego wyposażenia nowego dwumiejscowego pojazdu.

Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje się do codziennego użytku. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedster charakterystyczny, atletyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedsterze z 1954 r.

Obsługa dachu nie wymaga wysiłku: centralny hak blokujący w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miękkiego poszycia zwalnia się za naciśnięciem przycisku. Duża tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu węglowego, jest elektrycznie odblokowana i częściowo odsuwana do tyłu. Następnie należy ją ręcznie odchylić i wówczas można schować dach za tylnymi siedzeniami – składa się go na kształt litery „Z”. Po złożeniu poszycia pozostaje zamknąć pokrywę, co również nie wymaga użycia szczególnej siły. Dach rozkłada się w ten sam sposób – jedynie żebra dachowe przy lewej i prawej listwie osłaniającej muszą zostać ręcznie wciśnięte w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczyły na miejsce.

Tylny spojler i tylny zderzak z 911 GT3 Touring

Konstruując 911 Speedstera projektanci stawiali przede wszystkim na lekkość. Przednia pokrywa z kompozytów węglowych – o 2 kg lżejsza niż ta w 911 GT3 – oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedstera elementy z 911 GT3 Touring.

Jeszcze więcej karbonu

W kabinie znajdują się w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.

Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza ozdabia logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami – co stanowi nawiązanie do Porsche 356 Speedstera. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza 911 Speedster – łącznie model powstanie w liczbie 1948 sztuk.

Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedstera z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro). Zaprojektowany przez Style Porsche i wykonany przez Porsche Exclusive Manufaktur pakiet nawiązuje do elementów z lat 50. i 60. XX wieku. Składają się na niego m.in. wnętrze w konfiguracji łączącej kolory czarny i koniakowy ze złotymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na biało, połączone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Całość dopełniają inspirowane historycznymi pojazdami wyścigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mogą wybrać własne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe – jak w przypadku samochodu prezentowanego na zdjęciach. Herby Porsche i złote logotypy odpowiadają wzorom używanym w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.

Wysokoobrotowy silnik o mocy 510 KM

Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów swoją maksymalną moc – 510 KM – osiąga przy 8400 obr./min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.

911 Speedster to „samochów dla kierowcy”, a więc dostępny wyłącznie z sześciobiegową sportową skrzynią manualną. Wyposażono ją w funkcję automatycznego „podbijania” obrotów, która podczas redukcji biegu precyzyjnie kompensuje różnice w prędkości obrotowej silnika pomiędzy przełożeniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta może zostać aktywowana w dowolnym momencie, niezależnie od wybranego ustawienia systemu aktywnego tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Sportowe elementy uzupełniaasymetryczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego (szpera).

W Niemczech ceny nowego 911 Speedstera zaczynają się od 269 274 euro. Model można już zamawiać w centrach Porsche.

Czytaj także:
Jeszcze więcej mocy. Nowe 911 Turbo przyłapane na Nürburgringu

Czytaj także