Małe, drogi i bardzo szybkie. Jakie hot-hatche z górnej półki wybierają Polacy?

Małe, drogi i bardzo szybkie. Jakie hot-hatche z górnej półki wybierają Polacy?

Nowe BMW M5 i M5 Competition
Nowe BMW M5 i M5 Competition Źródło:BMW
AMG, M, RS… to skróty, które doskonale zna każdy fan motoryzacji. Samochody z tymi logotypami mają pod maską najmocniejsze jednostki napędowe, oferują najlepsze osiągi i przeważnie są najdroższe w gamie. IBRM sprawdził, który z trójki renomowanych niemieckich producentów – Audi, BMW czy Mercedes – sprzedaje najwięcej modeli z takimi oznaczeniami.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w okresie od stycznia do końca lipca 2020 roku, w Polsce zarejestrowane zostały 983 auta analizowanej grupy. Co ważne, dane te obejmują tylko topowe odmiany benzynowe, z pominięciem Audi wersji S czy SQ7/8 w SUV-ach tego producenta, słabszych wersji BMW M np. M35i, M50i czy M50d oraz bazowych odmian Mercedesa AMG np. 35 AMG czy 53 AMG. W przypadku modelu Mercedesa z oznaczeniem AMG pod uwagę wzięte zostały tylko odmiany 63, R oraz Black Series. Dane obejmują zatem tylko te wersje, które faktycznie stoją na szczycie hierarchii w ofercie każdego z wymienionych producentów.

Jak podsumowuje IBRM Samar niekwestionowanym liderem „najszybszych z najlepszych” jest Mercedes. Od początku br. zarejestrowano w Polsce 447 aut z logo AMG. Ponad połowę (61%, 273 szt.) stanowiły najmniejsze modele A i CLA. Co ciekawe, tylko 13 z nich to „słabsze” 381-konne odmiany. Zatem, jeżeli klient decyduje się na 45 AMG, to najczęściej wybiera wersję S o mocy 421 KM. Na drugim miejscu uplasował się – to może być dla wielu zaskoczeniem – legendarny model G63 AMG (60 szt.), a na trzecim znalazł się AMG GT. Topowe odmiany tego modelu (63, R i Black Series) trafiły do 39 nabywców. Ponad 30 klientów wybrało wersję AMG modelu GLC (17 szt. coupe i 14 szt. wersja klasyczna). W bazach CEP znalazły się także 23 egzemplarze klasy S.

Logo RS znalazło się na 311 samochodach Audi zarejestrowanych w tym roku, a najczęściej wybieranym modelem było A3 – 108 szt. 62 egzemplarze miały nadwozie hatchback, a pozostałych 46 – sedan. Drugi na liście najpopularniejszych jest model Q3, oferowany z taką samą jednostką napędową (2,5l 400KM) co model A3. Na podium znalazło się również 600-konne Audi RS6 (38 szt.). Na pozostałe modele zdecydowało się kolejno: na RS5 – 35 klientów, na RS7 i RS Q8 – po 28, a na RS 4 – 22 nabywców.

Trzeci wynik w zestawieniu rejestracji topowych sportowych wersji – tym razem z oznaczeniem „M” – należy do BMW i wynosi 225 sztuk. Liderem bawarskiej marki jest M2 (80 szt.), która w przeciwieństwie do konkurentów (klasy A, CLA czy Audi A3) oferowana jest tylko jako coupe. Spośród 80 zarejestrowanych w tym roku egzemplarzy, 5 reprezentowało mocniejsze odmiany M2 Competition z 3-litrowym silnikiem o mocy 450 KM. Na drugim miejscu w rankingu popularności jest model M5 (45 szt.), a na trzecim M8 (33 szt.). Bardzo dobrze sprzedają się też SUV-y: X3 M – 20 szt., X4 M – 11 szt., X6 M – 10 szt., X5 M – 9 szt. Aktualnie nie jest dostępny model M3, który czeka na oficjalną prezentację, a starszy generacyjnie M4 znalazł dotychczas 17 nabywców (16 sztuk w wersji coupe i 1 szt. w nadwoziu cabrio).

Czytaj też:
Cristiano Ronaldo ma nowe auto. To Bugatti Centodieci
Czytaj też:
Jedyna taka licytacja. Skarbówka sprzedała Astona Martina DB9, Audi RS5 i Nissana GT-R-a

Źródło: IBRM Samar, CEPiK