Nowa wyścigówka Hyundai'a. Czy i20 N będzie tak dobry jak i30N?

Nowa wyścigówka Hyundai'a. Czy i20 N będzie tak dobry jak i30N?

Hyundai i20 N
Hyundai i20 NŹródło:Hyundai
Kompaktowy i30 N o mocy 275 KM rozbił bank. Hyundai pokazał światu, co potrafi, jeśli chodzi o miejskie hot-catch'e. Czy i20 N będzie równie dobry?

Hyundai przedstawił nowy, sportowy model i20 N. Inspirowany rajdowym i20 WRC, nowy i20 N zapewnia sportowe wrażenia, bo napędzany jest przez nowej generacji silnik benzynowy 1.6 T-GDi o mocy 204 KM i momencie obrotowym 275 Nm, sparowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Dla prawdziwych „N-tuzjastów”, których jest coraz więcej, przewidziano dedykowane funkcje, w tym Launch Control i Rev Matching.

Najnowszy model dołącza do i30 N i i30 Fastback N, pozostałych modeli z gamy N dostępnych w Europie. Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20, a zatem ma masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). To właśnie model ten przyniósł Hyundaiowi w 2019 roku tytuł Mistrza Producentów WRC po czterech zwycięstwach etapowych. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw na najwyższym poziomie w międzynarodowych rajdach samochodowych.

Bezkompromisowy wygląd zewnętrzny

Całkowicie nowy i20 N prezentuje się zadziornie. Wygląd zewnętrzny modelu podkreśla jego charakter, łącząc elementy rajdowego dziedzictwa Hyundaia z najnowszą filozofią projektową firmy: Sensuous Sportiness. Do sportowej i dynamicznej sylwetki modelu i20 dodano aerodynamiczne i funkcjonalne elementy oraz zdecydowano się na zmniejszenie prześwitu o 10 mm.

Przód jest zdominowany przez przedni zderzak z większym wlotem powietrza. Szeroka osłona chłodnicy z logo N posiada wzór inspirowany flagą w szachownicę. Dół przedniego zderzaka zdobi listwa w kolorze Tomato Red. W tym samym kolorze są także listwy znajdujące się na bocznych progach i tylnym zderzaku.

Z tyłu dodano charakterystyczny spojler dachowy inspirowany WRC, który zwiększa siłę docisku. Spojler pomaga także zachować stabilność nawet przy dużych prędkościach. Tylny zderzak z wbudowanymi elementami przypominającymi dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgielne stanowią nawiązanie do modeli i30 N i i30 Fastback N.

Hyundai i20 N. Stylistyka wnętrza

Wnętrze nowego i20 N oferuje przestrzeń do sportowej jazdy oraz wiele elementów charakterystycznych dla modeli N. Między innymi sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które są dedykowane dla i20 N, a także kierownicę N i gałkę dźwigni zmiany biegów N oraz sportowe metalowe pedały N. Czarne wnętrze z czarną podsufitka uzupełniają akcenty w kolorze Performance Blue.

Cyfrowy zestaw wskaźników i ekran multimediów wyposażono w takie funkcje, jak czerwone pole, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego oraz wskaźnik momentu zmiany biegu, który sugeruje kierowcy najlepszy czas na zmianę przełożenia.

Turbodoładowany silnik

Nowy i20 N jest napędzany przez turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra (1.6 T-GDi) połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Silnik ten jest pierwszym silnikiem nowej generacji w europejskim modelu Hyundai. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Przy masie 1190 kg stosunek mocy do masy jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Nowy i20 N osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,7 sekundy.

Nowy silnik i20 N wyposażony jest w dedykowany układ turbo, który jest chłodzony przez intercooler i obieg wody w silniku. Wysokociśnieniowy układ wtryskiwaczy o ciśnieniu 350 barów rozpylający paliwo, zapewnia szybszą reakcję silnika, a także bardziej wydajne przygotowywanie mieszanki.

Zaawansowane funkcje jazdy

Nowy i20 N jest wyposażony w szereg dedykowanych funkcji zapewniających przyjemność ze sportowej jazdy. System N Grin Control oferuje wysoki poziom personalizacji w pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, N i N Custom. Tryby jazdy dostosowują parametry silnika, elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), dźwięk wydechu i układ kierowniczy do różnych warunków jazdy. W trybie N Custom kierowcy mogą wybrać ustawienia Normal, Eco, Sport i Sport + dla każdego z wymienionych komponentów, aby dopasować je do stylu jazdy i warunków drogowych za pomocą ekranu multimediów.

Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa

Nowy i20 N jest wyposażony w funkcje i systemy wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense. Te systemy bezpieczeństwa to:

  • Ostrzeganie o kolizjach czołowych (FCW)
  • Asystenta unikania kolizji czołowych (FCA)
  • Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW)
  • Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)
  • System monitorowania martwego pola (BCW)
  • Inteligentny asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA)
  • System monitorujący poziom koncentracji uwagi kierowcy (DAW)
  • Asystent świateł drogowych (HBA)
  • Asystent podążania na pasie ruchu (LFA)
  • System ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCW)
  • Kamera cofania z liniami pomocniczymi (RVM)

Dane techniczne Hyundaia i20 N

  • Długość 4 075 mm
  • Szerokość 1 750 mm
  • Wysokość 1 440 mm
  • Rozstaw osi 2 580 mm
  • Silnik Gamma II 1.6 T-GDI
  • Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
  • Masa własna 1,190 kg (TBC)
  • Moc silnika 204 KM (150 kW)
  • Moment obrotowy 275 Nm
  • Prędkość maksymalna 230 km/h
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 6,7 s

Czytaj też:
Nowy Hyundai i30 N. Długa lista zmian na lepsze

Galeria:
Hyundai i20 N
Źródło: Hyundai