Nowe Porsche 911 GT3. Oszałamiające osiągi i czysta technika

Nowe Porsche 911 GT3. Oszałamiające osiągi i czysta technika

Porsche GT3
Porsche GT3 / Źródło: Porsche
Wprost ze świata motorsportu na ulice. Tak można powiedzieć o nowym Porsche 911 GT3, jednym z ostatnich prawdziwych sportowców.

Porsche pokazało nowe 911 GT3. Najnowsze, siódme wcielenie tego samochodu sportowego o wysokich osiągach powstało tak jak poprzednie w ścisłej współpracy z Porsche Motorsport. Nowe 911 GT3 przenosi wyścigową technikę wprost do modelu seryjnego. Architektura przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i wyrafinowana aerodynamika z tylnym skrzydłem typu „łabędzia szyja” oraz efektownym dyfuzorem pochodzą z uznanego wyścigowego samochodu klasy GT – 911 RSR, a rozwijający moc 510 KM sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów bazuje na zespole napędowym 911 GT3 R, przetestowanym i sprawdzonym w wyścigach długodystansowych. Imponująca pod względem akustycznym, wysokoobrotowa jednostka w praktycznie niezmienionej formie jest też stosowana w nowym 911 GT3 Cup.

Prędkość maksymalna: 320 km/h

Siła 911 GT3 tkwi w sumie jego właściwości. Z maksymalną prędkością 320 km/h samochód jest jeszcze szybszy od poprzedniego 911 GT3 RS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 3,4 sekundy. Porsche oferuje nowy model także z 6-biegową przekładnią manualną. Wyrafinowana aerodynamika generuje dużo większy docisk bez zauważalnego wpływu na współczynnik oporu powietrza. W pozycji wyczynowej ręcznie regulowane elementy skrzydła i dyfuzora znacząco podnoszą ciśnienie aerodynamiczne, istotne pod kątem uzyskiwania wysokich prędkości w zakrętach. To jednak konfiguracja zarezerwowana wyłącznie dla jazdy w warunkach torowych – bo właśnie tam 911 GT3 może zaprezentować wszystkie swoje atuty.

Podczas finalnych testów na północnej pętli toru Nürburgring, czyli tradycyjnym wyznaczniku dla wszystkich samochodów sportowych Porsche, nowy model okazał się o ponad 17 sekund szybszy od poprzednika. Kierowca rozwojowy Lars Kern przejechał pełne okrążenie o długości 20,8 km w zaledwie 6:59,927 min. Krótszą, liczącą 20,6 km pętlę, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, 911 GT3 pokonało w 6:55,2 min. Samochód może być wyposażony w opcjonalnie dostępne ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 R.

Wagi nie zwiększono

Pomimo szerszego nadwozia, większych kół i dodatkowych rozwiązań technicznych masa własna nowego 911 GT3 plasuje się na równi z poprzednikiem. Egzemplarz z manualną przekładnią waży 1418 kg, a z PDK – 1435 kg. W utrzymaniu dyscypliny wagowej pomagają przednia pokrywa wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), lekkie szklane szyby, zoptymalizowane tarcze hamulcowe oraz kute obręcze z lekkich stopów, a także osłona tylnej części kabiny. Lekki sportowy układ wydechowy zmniejsza masę własną o co najmniej 10 kg.

Wyścigowe geny są widoczne praktycznie we wszystkich detalach nowego 911 GT3. Projekt kokpitu odpowiada temu z obecnej generacji modelu. Nowością jest ekran torowy: wystarczy nacisnąć przycisk, aby zredukować zawartość wyświetlaczy po lewej i prawej stronie centralnego obrotomierza, wyskalowanego do 10 tysięcy obrotów na minutę, do informacji istotnych podczas jazdy na torze, takich jak ciśnienie w ogumieniu, temperatura oleju, poziom paliwa i temperatura cieczy chłodzącej.

Dodatki z Porsche Exclusive Manufaktur

Klienci, zwłaszcza w przypadku modeli Porsche z rodziny GT, coraz częściej zamawiają personalizowane opcje wyposażenia. Z tego powodu dla nowego 911 GT3 dostępne są elementy z oferty Porsche Exclusive Manufaktur; uzupełniają je specyficzne dla tego modelu dodatki, takie jak lekki karbonowy dach z widoczną strukturą. Na uwagę zasługują także lusterka boczne z górnymi elementami obudowy z włókna węglowego oraz przyciemnione reflektory LED z wiązką matrycową i korespondujące z nimi tylne lampy Exclusive Design bez czerwonych akcentów. Gamę czarnych obręczy wzbogacają felgi w kolorze Guards Red lub Shark Blue. W przypadku wystroju wnętrza dostępny jest szereg elementów w kolorze nadwozia lub innym wybranym odcieniu. Należą do nich m.in.: tarcze obrotomierza i stopera Sport Chrono, pasy bezpieczeństwa oraz listwy wykończeniowe.

Porsche oferuje nowe 911 GT3 w cenie od 865 tys. zł. Rozpoczęcie dostaw przewidziano na maj 2021 r.

Czytaj też:
Wyczekiwany sportowiec. Nowe Audi e-tron GT

Galeria:
Porsche GT3
Źródło: Porsche
 0

Czytaj także