Nowy Mercedes EQS: najbardziej luksusowy elektryk świata

Nowy Mercedes EQS: najbardziej luksusowy elektryk świata

Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQSŹródło:Daimler
EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ. Samochód, którym Mercedes chce konkurować z Teslą. Czy mu się to uda?

EQS jest pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 333 KM oraz EQS 580 4MATIC o mocy 524 KM.

Mercedes-Benz chce, by już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut osobowych z gwiazdą była wyposażona w silniki elektryczne – na co składają się wersje w 100 proc. zasilane prądem oraz hybrydy plug-in.

EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) i jej strategia korzystnie wpływają na zasięg. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu. Inteligentne odzyskiwanie energii jest zoptymalizowane pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu.

Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.

Zasięg do 770 km (cykl WLTP) i moc do 385 kW 524 KM sprawiają, że układ napędowy EQS spełnia wszystkie oczekiwania wobec progresywnej limuzyny w segmencie Klasy S. Planowana jest wersja o mocy do 762 KM. Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu.

Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. To o ok. 26 proc. więcej niż EQC 400 4MATIC.

EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce.W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Model zaoferuje szereg inteligentnych programów aktywowanych automatycznie w zależności od lokalizacji oraz funkcji takich jak ładowanie ukierunkowane na ograniczenie zużycia eksploatacyjnego akumulatora.

Inteligentna nawigacja i „elektryczny” design

Inteligentna nawigacja w oparciu o wiele czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na architekturze dla aut w pełni elektrycznych. Zupełnie nowa koncepcja pozwoliła na wprowadzenie w życie designu, który został rygorystycznie podporządkowany określonym celom: profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi.

Przedni pas definiuje tzw. czarny panel – innowacyjne reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną zamiast wlotu powietrza. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art.

Funkcje dostępne na życzenie

EQS jest pierwszym Mercedesem, który oferuje opcję aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). Od chwili premiery dostępne będą dwa specjalne programy jazdy: dla młodych kierowców i pracowników obsługi, kilka gier oraz program demonstracyjny „Najlepsze albo nic” (ang. The Best or Nothing). W rezultacie po zakupie i wstępnej konfiguracji nowego auta niektóre funkcje EQS-a będzie można dostosować do osobistych preferencji – np. odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10 stopni. Poza klasycznym zakupem poszczególnych funkcji planowane są również subskrypcje, tymczasowe aktywacje oraz bezpłatne okresy testowe.

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

EQS dysponuje nawet 350 czujnikami – w zależności od konfiguracji. Rejestrują one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, liczbę zajętych miejsc, a także mruganie kierowcy lub mowę pasażerów. Całe to bogactwo informacji jest następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które – kontrolowane przez algorytmy – z prędkością światła podejmują odpowiednie decyzje. Co więcej, nowy EQS może poszerzać swoje możliwości, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się.

Jazda zdalna na życzenie

Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Odciążając kierowcę, system pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas.

Jedyny taki ekran przed oczami kierowcy

Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do potrzeb i zwyczajów użytkownika. System prezentuje mu spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. Dzięki tzw. warstwie zerowej najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane na najwyższym poziomie menu, w polu widzenia – w zależności od sytuacji i kontekstu.

Galeria:
Mercedes-Benz EQS
Źródło: Daimler