Oszałamiające Audi Grandsphere Concept. Niech takie będzie nowe A8!

Oszałamiające Audi Grandsphere Concept. Niech takie będzie nowe A8!

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept Źródło:Audi
Podczas salonu IAA 2021, Audi zaprezentuje pojazd studyjny Audi Grandsphere Concept. Limuzyna o długości 5,35 m łączy w sobie luksus prywatnej podróży o najwyższym komforcie, z bogatą ofertą wrażeń na pokładzie.

Audi Grandsphere, jako drugi z trzech samochodów koncepcyjnych serii „Sphere”, ma w całej trójce szczególną pozycję. Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi. Audi Grandsphere Concept to odzwierciedlenie ambicji marki, by w motoryzacji segmentu premium stać się pionierem transformacji technicznej i zupełnie nowych, holistycznych ofert mobilności.

W sierpniu 2021 roku pokazano po raz pierwszy elektrycznie napędzanego roadstera Audi Skysphere Concept. To spektakularna wizja zautomatyzowanego samochodu typu GT, który dzięki zmiennemu rozstawowi osi przekształca się w jeżdżący autonomicznie samochód sportowy. Oba samochody koncepcyjne, a także Audi Urbansphere – ostatni przedstawiciel tej trójki, który ma się pojawić w 2022 roku, łączy fakt, że ich cała koncepcja opiera się na możliwości automatycznej jazdy na poziomie 4. To technika, nad której wprowadzeniem w drugiej połowie dekady, Audi pracuje wspólnie z CARIAD – think tankiem koncernu Volkswagen zajmującym się oprogramowaniem.

Audi Grandsphere Concept

Usługi własne Audi oraz integracja usług cyfrowych poszerzają możliwości pasażerów. Dzięki nim zyskuje się dostęp do wielu usług związanych z bieżącą podróżą – chodzi tu na przykład o zaplanowanie spektakularnej pod względem krajobrazowym trasy, a także o wybór restauracji czy hotelu. Można także załatwić codzienne czynności niezwiązane z podróżą. Przykład: poruszające się w zautomatyzowany sposób Audi Grandsphere Concept odbiera swoich pasażerów już z informacją o aktualnym celu podróży i samodzielnie troszczy się o miejsce parkingowe i ładowanie.

Indywidualnie dopasowywane są również oferty z zakresu infotainmentu, np. płynna integracja pokładowego streamingu z już wykorzystywanymi dostawcami muzyki i video. Kolejnym krokiem będzie w przyszłości dostęp do przygotowywanych przez Audi spersonalizowanych i ekskluzywnych ofert koncertów, wydarzeń kulturalnych, a nawet imprez sportowych, na które będą zapraszani klienci.

Proces projektowania. Od wewnątrz do zewnątrz

Określenie „Sphere” w nazwie stanowi jasny sygnał: centrum samochodów koncepcyjnych Audi Skysphere, Grandsphere i Urbansphere stanowi wnętrze. To już nie napęd czy dynamika jazdy znajdują się na szczycie listy wymagań stawianych samochodom nowej generacji. Zamiast tego, punktem wyjścia jest wnętrze, sfera życia i wrażeń pasażerów podczas jazdy. Ich potrzeby i życzenia kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje. Wraz z takim przewartościowaniem zmienia się również sam proces projektowania. Na początku wszelkich dyskusji, w centrum uwagi znajduje się wnętrze i jego forma. Dopiero potem powstaje projekt komponentów technicznych, linii nadwozia i proporcji, które w połączeniu z założeniami technicznymi sprawiają, że samochód jest kompleksowym dziełem sztuki.

Audi Grandsphere Concept

Przestrzeń, forma, funkcja

Drzwi Audi Grandsphere Concept otwierają się w kierunkach przeciwnych do siebie, są osadzone tak, że stykają się zamkami. Pojazd nie ma słupka B. W ten sposób już przy wsiadaniu, przed pasażerami otwiera się cała przestrzeń wnętrza. Ale zanim to nastąpi, Audi Grandsphere identyfikuje swoich pasażerów za pomocą innowacyjnej funkcji rozpoznawania chodu, otwiera drzwi i wita ich indywidualną animacją świetlną wyświetlaczy i nastrojowego oświetlenia Ambiente. Automatycznie rozpoznana zostaje pozycja kierowcy i pasażera z przodu, a liczne funkcje osobistego komfortu – takie jak ustawienie klimatyzacji i siedzeń – dostosowują się do danego fotela. Jednocześnie system infotainment uzyskuje dostęp do ostatnio używanych przez pasażerów usług i płynnie wznawia je we wnętrzu samochodu. Na przykład film, który pasażer oglądał na tablecie, jest automatycznie odtwarzany na powierzchni wyświetlacza Audi grandsphere.

Audi Grandsphere Concept

Z kolei po stronie kierowcy powierzchnia projekcyjna automatycznie odbiera wyświetlanie wiadomości, które kierowca czytał przed wejściem do pojazdu.

Przebieg linii powierzchni ozdobnych i elementów funkcjonalnych we wnętrzu jest poziomy. Otwarte, szerokie wnętrze zwiększa wrażenie wyjątkowej przestronności, a dzięki rezygnacji z kierownicy, pedałów i tradycyjnej tablicy rozdzielczej, daje poczucie przestrzeni.

Koncepcja 2+2

Wnętrze sprawia najbardziej przestronne wrażenie, gdy oba przednie fotele są maksymalnie przesunięte do tyłu. Audi Grandsphere to pojazd typu 2+2. Tapicerowana, podwójna tylna kanapa z podłokietnikiem będącym integralną częścią boku, jest zintegrowana z tylną ścianą, a oba przednie fotele zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie i optymalnej przestrzeni.

Audi Grandsphere Concept

Powierzchnie siedzeń i oparć obu foteli ze zintegrowanymi pasami są wizualnie oddzielone. Zagłówki są dyskretnie wygięte, zapewniając tym samym podparcie podczas pokonywania zakrętów. Możliwe pozycje siedzenia są zoptymalizowane do każdego zastosowania:

Audi Grandsphere można ergonomicznie kierować w sposób tradycyjny. Przy odchyleniu oparcia o 40 stopni, pasażerowie mogą się zrelaksować i korzystać z systemu informacyjno-rozrywkowego. Natomiast po odchyleniu oparcia do 60 stopni, uzyskuje się idealną pozycję do odpoczynku. Zagłówek można odchylić o 15 stopni do przodu. W tej strefie zintegrowano też wyloty filtrowanego, a nawet – na życzenie - perfumowanego powietrza, regulację temperatury oraz głośniki, które są niesłyszalne dla innych pasażerów i pozwalają na stworzenie prywatnej strefy akustycznej.

Bez deski rozdzielczej, bez ekranów

Podczas rozglądania się po utrzymanym w naturalnych barwach, stonowanym wnętrzu Audi Grandsphere zaskakuje fakt, że przed aktywacją funkcji jezdnych nie widać ani okrągłych tarczy instrumentów, ani czarnych ekranów wirtualnych wyświetlaczy. Zamiast tego widzimy przejrzyście uporządkowane i spokojne strefy zrobione z najwyższej jakości materiałów.

Audi Grandsphere Concept

Dynamiczny monolit. Stylistyka zewnętrzna

Długość: 5,35 m, szerokość: 2 m i wysokość: 1,39 m – wymiary Audi Grandsphere Concept jednoznacznie identyfikują tę limuzynę jako przedstawiciela klasy pojazdów luksusowych. Rozstaw osi wynoszący 3,19 m to wartość, która stawia w cieniu nawet wydłużoną wersję aktualnego Audi A8.

Równocześnie Audi Grandsphere, zwłaszcza w przedniej części nadwozia, konsekwentnie przekłada specyficzne uwarunkowania napędu elektrycznego na typowe proporcje: krótki zwis, płaską maskę i szybę przednią wystająca daleko do przodu, jako granicę obszernego wnętrza.

Audi Grandsphere Concept

Smukły tył za masywnym słupkiem C nawiązuje do klasycznego opływowego kształtu. Dynamicznie opadająca linia dachu identyfikuje Audi Grandsphere jako przedstawiciela tradycji modelu Sportback.

Napęd i ładowanie

Platforma technologiczna Audi grandsphere – Premium Platform Electric, w skrócie PPE – została zaprojektowana wyłącznie dla napędu akumulatorowo-elektrycznego. Centralnym elementem PPE jest moduł akumulatorów umieszczony między osiami, który w pojeździe koncepcyjnym Audi Grandsphere dostarcza około 120 kWh energii. Dzięki wykorzystaniu całej podłogi pojazdu pomiędzy osiami, Audi jest w stanie uzyskać płaski układ akumulatorów. W połączeniu z dużymi kołami daje to podstawowe proporcje. Jedną z głównych zalet jest tu znaczna długość wnętrza, a tym samym – przestrzeń na nogi w obu rzędach siedzeń. Ponadto rezygnacja z obudowy skrzyni biegów i tunelu wału, zwiększa w samochodach elektrycznych komfort przestrzeni.

Oba silniki elektryczne w Audi Grandsphere Concept wytwarzają łączną moc 530 kW i moment obrotowy 960 Nm.

Szybkie ładowanie, daleki zasięg

Sercem napędu jest 800-woltowa technologia ładowania. Podobnie jak w Audi E-tron GT, technologia ta zapewnia bardzo szybkie ładowanie akumulatora z mocą do 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. Już dziesięć minut wystarczy, by zgromadzić energię napędową na ponad 300 kilometrów jazdy. W mniej niż 25 minut poziom naładowania akumulatora o pojemności 120 kWh można zwiększyć z 5 do 80 procent. Zasięg auta to ok. 750 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niewiele ponad cztery sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona ze względu na zasięg.

Zawieszenie pneumatyczne i aktywny układ jezdny

Przednie koła są połączone za pomocą pięciowahaczowej osi zoptymalizowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Z tyłu pracuje oś wielowahaczowa, podobnie jak przednia wykonana z aluminium. Skrętne koła tylne i Audi Air Suspension – jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnymi amortyzatorami – dopełniają całości.

W Audi Grandsphere Concept zastosowano aktywny układ jezdny. Zaawansowany technicznie system, za pomocą siłowników elektromechanicznych, w ciągu kilku milisekund może osobno podnieść lub opuścić każde z kół. Umożliwia to aktywną kontrolę pozycji karoserii w każdej sytuacji na drodze.

Galeria:
Audi Grandsphere Concept
Źródło: Audi