Wiadomo już wszystko o nowym crossoverze Kii

Wiadomo już wszystko o nowym crossoverze Kii

Dodano: 
Kia XCeed
Kia XCeed / Źródło: Kia
Ten samochód będzie bestsellerem, nie ma innej opcji. Po pierwsze, jest jednak Kią Ceed, tylko nieco odmienioną i podwyższoną, a koreański kompakt ma na koncie same sukcesy (w tym w Polsce). A po drugie, jest crossoverem, a świat – z Europą na czele – oszalał na punkcie takich aut.

Nie dalej niż wczoraj pisaliśmy o wolcie, jaką wykonał Ford. Pokazał światu nową Pumę, która z małego autka sportowego stała się crossoverem właśnie. Teraz przyszła pora na XCeeda z Korei, ale skrojonego pod europejskie gusta, co Kia ma w zwyczaju od wielu już lat (czyli projektować auta dla Europejczyków w Europie).

Nowy crossover Kii prezentuje się dynamicznie, ma kompaktowe wymiary i oferuje przestronne wnętrze, choć mniejsze niż w przypadku SUV-ów (no ale jeśli ktoś takiego auta szuka, to Kia podsuwa mu Sportage).

Kia XCeed będzie produkowana w zakładzie w Żylinie na Słowacji, gdzie już powstają Ceed hatchback i kombi oraz shooting brake – ProCeed. Sprzedaż XCeeda w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2019 roku. Jak wszystkie inne Ceedy także crossover będzie w standardzie oferowany z 7-letnią gwarancją.

Jak wygląda auto? Podwyższono je i otoczono „crossoverowymi gadżetami”. Jednak rozstaw osi – wynoszący 2650 mm – pozostał taki sam, jak w przypadku innych Ceedów. Przedłużono tylko nieznacznie przedni i tylny zwis w porównaniu do pięciodrzwiowego hatchbacka – o 25 mm z przodu (do 905 mm) i o 60 mm z tyłu (do 840 mm).

Pokrywa bagażnika jest pochylona, dzięki czemu XCeed od tyłu przypomina sportowe fastbacki. Krawędź bagażnika znajduje się przy tym o 60 mm wyższej niż w hatchbacku. Kia XCeed będzie dostępna, do wyboru, z 16- lub 18-calowymi obręczami kół z lekkich stopów.

Prześwit CUV-a wynosi 174 mm przy kołach 16-calowych i 184 mm w wypadku kół 18-calowych, a to już o 42 mm więcej niż w pięciodrzwiowym Ceedzie. Nakładki na nadkolach i progach oraz srebrne relingi dachowe nadają autu wygląd typowy dla SUV-ów. Robi to także metalizowana atrapa osłony podwozia w tylnym zderzaku.

W środku jest znajomo. Umieszczony w górnej części deski rozdzielczej dotykowy, panoramiczny ekran systemu multimedialnego ma przekątną 10,25 cala. Pod nim znajdują się zestaw dotykowych przycisków, pokręteł i przełączników do sterowania poziomem głośności, ogrzewaniem i wentylacją. Jeśli chodzi o materiały, to do wyboru jest sporo tkanin wykończeniowych, włącznie z tapicerką skórzano-materiałową oraz z tapicerką wykonaną z prawdziwej skóry.

Kia nie jest SUV-em, ale autem pośrednim między kompaktem, a Sportage’em. Nadwozie ma długość 4395 mm, czyli jest o 85 mm dłuższe niż w przypadku pięciodrzwiowego Ceeda i o 90 mm krótsze niż nadwozie Sportage’a. Wysokość auta wynosi 1495 mm, XCeed jest o 48 mm wyższy od Ceeda i o 140 mm niższy od Sportage. Kluczowa pojemność bagażnika XCeeda wynosi 426 litrów (jest o 31 litrów większa niż u Ceeda).

Jeśli chodzi o systemy, to mamy w XCeedzie wszystko to, co w kompakcie, ale są i nowości. XCeed ma system UVO Connect. Obsługuje się go z poziomu ekran dotykowego o przekątnej 10,25 cala, umieszczonego wysoko na środku deski rozdzielczej oraz smartfona. UVO Connect obejmuje nowy system Kia Live, który do działania oraz do pobierania aktualizacji i danych na żywo wykorzystuje własną kartę eSIM. System zapewnia kierowcom dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat sytuacji na drodze, prognozie pogody, interesujących miejscach (POI), informacji dotyczących dostępności miejsc parkingowych i cen za parkowanie. Integralnym elementem systemu UVO Connect jest aplikacja UVO kompatybilna ze smartfonami działającymi w systemach Android i iOS (Apple). Sam system multimedialny posiada interfejs umożliwiający korzystanie z Apple CarPlay i Android Auto oraz standardowo jest wyposażony w łącze Bluetooth. Można podzielić ekran nawet na trzy mniejsze, co jednocześnie pozwala kierowcy kontrolować wskazówki nawigacji, a pasażerowi przeglądać playlistę i sprawdzać prognozę pogody.

Do XCeeda Kia oferuje systemy asystujące i wspomagające bezpieczeństwo. Należą do nich aktywny tempomat, systemy ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia, autonomicznego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych, wspomagania parkowania, utrzymywania auta na pasie ruchu i asystentów zmiany świateł i jazdy w korku.

Jeśli chodzi o silniki, to Kia nie zaskakuje i do XCeeda wzięła te, co do Ceeda. Pojawi się też hybryda plug-in, ale nieco później. Na razie w ofercie są trzy turbodoładowane silniki benzynowe: 1,0 litra 120 KM (172 Nm), 1,4 litra 140 KM (242 Nm) i 1,6 litra 204 KM (265 Nm) oraz jeden diesel 1,6 litra 136 KM. Z wyjątkiem 1-litrowego silnika wszystkie pozostałe mogą współpracować z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub 7-biegową automatyczną z dwoma sprzęgłami. W późniejszym terminie Kia będzie oferować zelektryfikowane układy napędowe: „miękką hybrydę” i hybrydę plug-in (2020 rok).

Czytaj także:
Kia Seltos. Nowy SUV z Korei dla millenialsów

Czytaj także