Nowa Skoda Octavia
Skoda należy do koncernu Volkswagena i jak twierdzi wielu, to właśnie dlatego auto jest takim bestsellerem, właściwie od momentu rynkowego debiutu. A nastąpił on w 1996 roku, a więc aż 23 lata temu. Wówczas pojawiła się „nowa” Octavia, bo auto o tej nazwie Czesi produkowali też od 1959 do 1971 roku (różne wersje).
Nowa Skoda Octavia
Nowa Octavia zadebiutowała w Pradze, zaledwie kilka tygodni po premierze Volkswagena Golfa 8. generacji, z którym jest blisko spokrewniona. Niektórzy twierdzą, że jest od niego ładniejsza, Volkswagen ma jednak sporo elementów wyposażenia, których w Octavii zabraknie. Niemcy nie pozwolą, by czeskie auto sprzedawało się lepiej niż „król kompaktów”.
Nowa Skoda Octavia
Jeśli chodzi o wygląd, to czwarta Octavia przypomina auta z wyższej półki, w kształcie reflektorów można się nawet dopatrzyć genów Audi, marki należącej do tego samego koncernu.
Nowa Skoda Octavia
Jeśli chodzi o wymiary, nowa Octavia jest nieznacznie większa od poprzedniczki. Kombi – to ono debiutuje na rynku jako pierwsze – jest o 22 mm dłuższe od poprzedniego (4689 mm), o 15 mm szersze (1829 mm). Bez zmian pozostawiono rozstaw osi (2686 mm).
Nowa Skoda Octavia
Kluczowa dana – przynajmniej dla polskich wielbicieli modelu – to pojemność bagażnika. Kombi ma kufer wielkości 640 litrów. Oznacza to przyrost rzędu 30 litrów. Z kolei klasyczny liftback pomieści z tyłu gigantyczne 600 litrów (więcej o 10 litrów).
Nowa Skoda Octavia
Nowa Octavia ma mnóstwo zupełnie nowych, dotąd niedostępnych, elementów wyposażenia. To m.in. wyświetlacz head-up display na przedniej szybie.
Nowa Skoda Octavia
Nowa Octavia jest też pierwszą Skodą, w której dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DSG jest obsługiwana za pomocą technologii shift-by-wire. „Wajha” (lub raczej malutki przełącznik w stylu nowego Porsche 911) nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów.
Nowa Skoda Octavia
Auto wzorem samochodów Volkswagena ma wirtualny kokpit z 10-calowym ekranem. Można wybrać dowolne informacje, które są na nim wyświetlane (są 4 ustawienia). Centralny ekran ma 10 cali średnicy.
Nowa Skoda Octavia
Nowa Octavia jako pierwsza wyposażona została w znane z Audi i Volkswagenów reflektory full LED Matrix. To oczywiście opcja.
Zaskakująca jest kierownica. Można zamówić dwuramienną, wielofunkcyjną. Zaś opcjonalnie trójramienną, również wielofunkcyjną. Kierownica przypomina wizualnie „mercedesowską”, jak twierdzi wielu komentujących.
Auto jest przystosowane do łączenia się z zewnętrznymi źródłami, czyli smartfonami. Ma dwa porty USB-C z przodu i dwa z tyłu, dla pasażerów tylnej kanapy.
Nowa Skoda Octavia
Jeśli chodzi o silniki, to nie ma zaskoczenia. Jednostki są znane z innych wozów koncernu Volkswagena.
Octavia debiutuje z trzeba silnikami benzynowymi. Podstawowy to 3-cylindrowy 1.0 TSI EVO 110 KM (200 Nm). Mocniejszy jest 1.5 TSI EVO 150 KM (250 Nm). Najmocniejszy zaś to 2.0 TSI 190 KM (320 Nm).
Dwa pierwsze współpracują standardowo ze skrzynią manualną, a trzeci z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG 4x4.
Nowa Skoda Octavia
Jeśli chodzi o silniki Diesla to do wyboru są motory 2-litrowe. Podstawowy 2.0 TDI ma 116 KM i 300 Nm (skrzynia manualna) lub 250 Nm (DSG). Motor 2.0 TDI 150 KM ma 340 Nm (skrzynia manualna lub DSG) lub 360 Nm (DSG 4x4). Najmocniejszy na razie motor 200 KM ma 400 Nm (DSG 4x4).
Zamówić będzie też można auto z silnikiem 1.5 TSI G-TEC zasilany gazem CNG. Ma 130 KM (200 Nm), współpracuje ze skrzynią manualną lub automatem DSG.
Nowa Skoda Octavia
Są też dwa silniki hybrydowe (mild hybrid, czyli „miękkie hybrydy”). to 1.0 TSI EVO e-TEC 110 KM (200 Nm) i 1.5 TSI EVO e-TEC 150 KM (250 Nm). Oba sparowano ze skrzynią DSG.
Ostatnim silnikiem na tę chwilę jest hybryda plug-in. Ma silnik 1.4 TSI iV 204 KM (350 Nm).
Polski debiut auta nastąpi wczesną wiosną 2020 roku.
Ceny auta nie podano.Czytaj też:
Skoda zaskoczyła bardzo niską ceną. Tak taniego auta nikt się nie spodziewał
Oto najważniejszy samochód roku. Nowa Skoda Octavia
Dodano:
Dla Polaków jest numerem 1. W Pradze zaprezentowano czwartą generację czeskiego bestsellera – nową Skodę Octavię.
Źródło: Skoda