Najbardziej japoński z Lexusów. Detale pierwszego elektryka UX 300e

Najbardziej japoński z Lexusów. Detale pierwszego elektryka UX 300e

Lexus UX 300e
Lexus UX 300e Źródło:Lexus
Dlaczego nowy Lexus UX 300e – pierwszy elektryk japońskiej marki – jest na wskroś japoński i co to znaczy? Wyjaśniamy.

Nowy w pełni elektryczny crossover Lexus UX 300e, którego sprzedaż rozpoczęła się już na wybranych europejskich rynkach, jest nasycony wpływami japońskiej kultury, widocznymi zarówno w stylistyce, jak i w sposobie, w jaki jest produkowany przez słynnych mistrzów rzemiosła Lexusa Takumi.

UX 300e to pierwszy w pełni elektryczny, luksusowy samochód z Japonii. Dlatego marka położyła szczególny nacisk, aby ten pionierski dla niej samochód wyróżniał się wyrazistym charakterem, który zawdzięcza wykorzystaniu elementów stylistycznych i materiałów zaczerpniętych z japońskiego dziedzictwa i kultury.

Wnętrze inspirowane japońską architekturą

Model UX 300e ma kompaktowe wymiary zewnętrzne, ale projektanci chcieli zapewnić w jego wnętrzu wrażenie otwartej przestrzeni. Inspirację do tego znaleźli w japońskiej architekturze.

Główny projektant UX 300e, Tetsuo Miki wyjaśnia: „Japońskie domy często mają werandę, która wyznacza płynną granicę między wnętrzem i częścią zewnętrzną. Ułatwia ona przechodzenie z jednego do drugiego. Zaadaptowaliśmy ten pomysł w nowym modelu UX 300e, tworząc płynne przejście między tym co wewnątrz i na zewnątrz samochodu”.

We wnętrzu zwraca uwagę wygląd górnej części tablicy zegarów, zdającej się sięgać na zewnątrz auta, poza przednią szybę. Samochód zapewnia kierowcy dobre wyczucie gabarytów pojazdu, znacznie ułatwia manewrowanie na ograniczonej przestrzeni.

Luksusowa kabina wykonana z tradycyjnych materiałów

Za kierownicą japońskie wpływy są widoczne w wykończeniu deski rozdzielczej, której faktura przypomina ziarno papieru o nazwie washi, znanego z papierowych przesuwanych drzwi w tradycyjnych japońskich domach.

Gładka skórzana tapicerka foteli jest inspirowana liczącą 1200 lat japońską techniką szycia sashiko. Pikowaną skórę zdobią perforacje z wzorami, tworzącymi stopniowane, uporządkowane matematyczne krzywe, podkreślające wygląd siedzeń.

„Siła charakteryzującej się nawet 10 szwami na cal, pradawnej techniki sashiko sprawiła, że stała się ona popularna zarówno w tradycyjnych strojach strażackich, jak i w sztuce walki aikido” – wyjaśnia projektantka wnętrza Lexusa, Keiko Shishido.

Elementy stylistyczne wyrażają etos gościnności

Pradawna japońska filozofia omotenashi, polegająca na traktowaniu klientów, jakby byli gośćmi w czyimś domu, jest priorytetem w umyśle każdego projektanta i inżyniera Lexusa. Kieruje się zasadą „przewidywania potrzeb gości, zanim jeszcze o nich pomyślą”.

Przykładem są wycieraczki przedniej szyby, zatrzymujące się automatycznie po otwarciu drzwi, zapobiegające ochlapywaniu gości wsiadających lub wysiadających z samochodu. Elektrycznie sterowana bez użycia rąk tylna klapa umożliwia wygodny załadunek i rozładunek. Klimatyzacja S-Flow nano-e łagodnie jonizuje, wypełniając kabinę świeżym powietrzem i tworząc w niej atmosferę nawilżającą skórę i włosy.

UX 300e jest dostępny ze specjalnym akustycznym szkłem, chroniącym użytkowników przed zewnętrznym hałasem. Elektrycznie sterowane szyby spowalniają podczas ich zamykania, aby zmniejszyć hałas. Naśladują tym samym uprzejmy sposób, w jaki są zamykane przesuwane drzwi fusuma w wykwintnych japońskich restauracjach.

Powstaje w najczęściej nagradzanej fabryce świata

Rygorystyczne podejście Lexusa do jakości jest reprezentowane przez rzemieślników Takumi w wielokrotnie nagradzanym zakładzie produkcyjnym w Kyushu. Ci współcześni rzemieślnicy, którzy doskonalą swoje umiejętności przez co najmniej 15 lat, są uosobieniem japońskiej precyzji. Ich skrupulatne rzemiosło jest widoczne w każdym calu auta – od skomplikowanych przeszyć na fotelach, przez lakier ręcznie polerowany z dbałością o każdy szczegół, po tzw. cichy pokój, w którym Takumi używają swoich doskonale wytrenowanych uszu i opuszków palców, aby wykryć i wyeliminować najmniejszy hałas lub wibracje w kabinie.

Czytaj też:
10 faktów na temat detali w Lexusie LC Coupé

Galeria:
Lexus UX 300e
Źródło: Lexus