I to jest prawdziwa rewolucja: nowy elektryk Hyundai'a

I to jest prawdziwa rewolucja: nowy elektryk Hyundai'a

Ioniq 5
Ioniq 5 Źródło: Hyundai
Czy Volkswagen ze swoim ID.3 powinien zacząć się bać? Wiele na to wskazuje, po tym jak Hyundai zaprezentował pierwszy model submarki Ioniq, stworzonej z myślą o pojazdach elektrycznych. Niektóre rozwiązania auta są naprawdę rewolucyjne.

Ioniq 5 to średniej wielkości elektryczny SUV zbudowany na platformie Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Auto ma charakterystyczne proporcje z wydłużonym rozstawem osi, nowoczesne wnętrze, a także zaawansowane funkcje łączności i wspomagania kierowcy. Stylistyka modelu przywołuje sylwetkę Hyundaia Pony, pierwszego samochodu tej koreańskiej firmy. Ioniq 5 symbolizować ma wg Hyundaia 45-letnią obecność marki na rynku i łączyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Ioniq 5. Futurystyczny wygląd

Maska auta zachodzi na błotniki, co minimalizuje odstępy między panelami, zapewniając optymalną aerodynamikę. Przedni zderzak przyciąga wzrok kształtem litery V oraz charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej o ciekawej sygnaturze świetlnej. Małe, przypominające piksele światła zastosowano również z tyłu pojazdu. Automatycznie wysuwane klamki drzwi nadają powierzchni bocznej auta gładki wygląd i zwiększają jego wydajność aerodynamiczną.

Wewnątrz interesującym rozwiązaniem jest Universal Island, ruchoma konsola środkowa, którą można cofnąć nawet o 140 mm. Wraz z płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala to na większą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu. Wiele elementów wnętrza: siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik, wykorzystuje ekologiczne materiały, m. in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi.

Nowoczesne wnętrze z rozwiązaniami, których nie ma konkurencja

Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12-calowy, w pełni dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Po raz pierwszy w Hyundaiu znalazł się wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD), który zmienia przednią szybę w ekran wyświetlacza.

Ioniq 5 jest dostępny z szeregiem różnych napędów elektrycznych. Klienci mogą wybierać spośród dwóch opcji akumulatorów: 58 kWh lub 72,6 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem z tyłu, albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie warianty osiągają prędkość maksymalną 185 km/h.

Napęd Hyundai'a. Nawet 5,2 sekundy do setki

Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD) w połączeniu z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh, zapewniający łączną moc wyjściową 225 kWh i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,2 sekundy. Dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg Ioniqa 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP.

Platforma E-GMP oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania. Dzięki ładowarce 350 kW Ioniq 5 może być naładowany od 10 proc. do 80 proc. w zaledwie 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą do przejechania 100 km.

Funkcja V2L umożliwia użytkownikom auta używanie lub ładowanie dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy - w ruchu lub stacjonarnie. Może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Port V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go używać, gdy pojazd jest włączony. Drugi port V2L jest na zewnątrz pojazdu. Za pomocą konwertera użytkownicy mogą ładować sprzęt elektryczny dużej mocy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.

Czytaj też:
Nowy Hyundai i30 N na rynku. Jest cennik

Galeria:
Ioniq 5