Nowy sportowy bohater Porsche: Cayenne Turbo GT o mocy 640 KM

Nowy sportowy bohater Porsche: Cayenne Turbo GT o mocy 640 KM

Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT Źródło: Porsche
Długo zapowiadany model już jest. Porsche uzupełnia gamę Cayenne o prawdziwego sportowca. Nowe Cayenne Turbo GT ma aż 640 KM.

Bazą dla jego właściwości jezdnych jest czterolitrowy silnik V8 biturbo o mocy 640 KM – to o 90 KM więcej niż w Cayenne Turbo Coupé – oraz maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm (wzrost o 80 Nm). Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 3,3 sekundy (o 0,6 s mniej), a prędkość maksymalna wynosi 300 km/h (o 14 km/h więcej).

Nowe Cayenne Turbo GT ma bardziej sportową linię i jest dostępne wyłącznie w postaci czteromiejscowego Coupé. Jego standardowe wyposażenie obejmuje wszystkie dostępne układy podwozia oraz opracowane specjalnie dla tego wariantu opony o wysokich osiągach. Zespół napędowy i podwozie mają unikalną konfigurację, dostrojoną specjalnie dla Cayenne Turbo GT.

Sprawdzony na torze

Samochód sprawdził się już na torze wyścigowym. Kierowcą był Lars Kern, tester etatowy Porsche, który za kierownicą Cayenne Turbo GT okrążył liczącą 20 832 m długości północną pętlę Nürburgringu w czasie 7:38,9 min, ustanawiając nowy oficjalny rekord wśród SUV-ów.

W porównaniu z Cayenne Turbo Coupé nowe Turbo GT „siedzi” nawet o 17 mm bliżej nawierzchni. Z tego powodu zarówno pasywne komponenty podwozia, jak i aktywne układy sterujące zostały przeprojektowane i zoptymalizowane pod kątem osiągów oraz prowadzenia. Zmiany wieńczy specyficzna kalibracja.

Na przykład sztywność trzykomorowego zawieszenia pneumatycznego wzrosła nawet o 15 proc. Odpowiednio dostrojono też charakterystykę amortyzatorów Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz zastosowanego tu wspomagania układu kierowniczego Plus, a także skrętnej tylnej osi. Aktywna stabilizacja przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) korzysta teraz z oprogramowania szczególnie nastawionego na osiągi. Efekt: jeszcze większa stabilność w zakresie przechyłów i lepsze trzymanie się drogi, a także bardziej precyzyjne reakcje na skręt w szybciej pokonywanych zakrętach. Dopasowano również działanie układu Porsche Torque Vectoring, który dopuszcza większe różnice w przekazywaniu momentu obrotowego na poszczególne koła. Na prowadzenie korzystnie wpływa też kompleksowo zoptymalizowana przednia oś. W porównaniu z Turbo Coupé przednie obręcze są o 1 cal większe, a ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw) zwiększono o 0,45 stopnia. Cel: zapewnienie nowym 22-calowym wyczynowym oponom Pirelli P Zero Corsa, opracowanym specjalnie dla Turbo GT, większej powierzchni styku. Za hamowanie odpowiada dostępny w standardzie układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Szybsza praca przekładni Tiptronic S i tytanowy sportowy układ wydechowy

Podwójnie turbodoładowany silnik Cayenne Turbo GT jest obecnie najmocniejszą ośmiocylindrową jednostką Porsche. Najszerzej zakrojone modernizacje zostały przeprowadzone w zakresie napędu wału korbowego, turbosprężarek, bezpośredniego wtrysku paliwa, układów dolotowego i zasilania oraz chłodzenia powietrza doładowującego. Silnik V8 z Turbo GT różni się od jednostki Turbo Coupé zasadniczymi elementami, takimi jak wał korbowy, korbowody, tłoki, napęd łańcucha rozrządu oraz tłumiki drgań skrętnych. Z uwagi na przyrost mocy – do 640 KM, komponenty te zostały zaprojektowane z myślą o wyższych maksymalnych obciążeniach i lepszej dynamice jazdy. Zmodyfikowano również ośmiostopniową przekładnię Tiptronic S, która zmienia biegi jeszcze szybciej, oraz układ Porsche Traction Management (PTM). Wprowadzono także dodatkowe chłodzenie skrzyni rozdzielczej cieczą. Standardowo Cayenne Turbo GT otrzymuje unikalny sportowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi końcówkami. Na odcinku od środka pojazdu, włącznie z tylnym tłumikiem, jest on wykonany z lekkiego i szczególnie żaroodpornego tytanu. Dodatkową oszczędność masy uzyskano, pomijając środkowy tłumik.

Cayenne Turbo GT można już zamawiać. Wariant trafi do salonów w połowie września 2021 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 963 000 zł (z uwzględnieniem VAT i lokalnej specyfikacji).

Czytaj też:
Co to za nowe Porsche Cayenne testuje wielki mistrz Walter Röhrl?

Galeria:
Cayenne Turbo GT
Źródło: Porsche