Nowy Nissan Qashqai. Pierwsza jazda jednym z ulubionych aut Polaków

Nowy Nissan Qashqai. Pierwsza jazda jednym z ulubionych aut Polaków

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Źródło:Nissan
Na rynek wjeżdża nowy Nissan Qashqai. Mieliśmy okazję nie tylko zobaczyć auto i poznać jego dane techniczne, ale także przejechać się. Jak wrażenia?

Przestronny i funkcjonalny Nissan Qashqai właśnie za te dwie cechy, plus za rozsądną cenę, stał się ulubieńcem Polaków. Czy nowa generacja ma szansę kontynuować sukcesy poprzednich? Sprawdziliśmy to.

Nowy Nissan Qashqai został zaprojektowany na nowej platformie CMF-C, która pozwoliła projektantom, konstruktorom i inżynierom Nissana poprawić w aucie wszystko, od stylizacji, po funkcjonalność. Płyta podłogowa CMF-C to całkowicie nowa konstrukcja. Jednym z najbardziej znaczących ulepszeń w zakresie poprawy zachowania samochodu w czasie jazdy jest ogólne zwiększenie sztywności nadwozia – o 48 proc. w porównaniu do ustępującego modelu. To czuć podczas jazdy. Auto jest sztywniejsze, bardziej precyzyjne oraz przyjemniejsze i pewniejsze w prowadzeniu. Samochód reaguje szybciej na polecenia kierowcy.

Kolejna ważna rzecz: nadwozie jest o ponad 60 kg lżejsze, co przyczynia się do ogólnej poprawy ekonomii eksploatacji nowego modelu i jednocześnie zmniejsza siły bezwładności występujące podczas jazdy, dzięki czemu odczuwalna stała się poprawa jego zwinności.

Nowe zawieszenia dla różnego rodzaju napędów

Tylne zawieszenie występuje w dwóch odmianach. Zawieszenie z belką skrętną jest przeznaczone dla wersji z napędem na jedną oś z 19-calowymi lub mniejszymi kołami. Belka skrętna została zmodernizowana w stosunku do poprzedniego modelu poprzez dodanie nowego górnego elementu tłumiącego, który zwiększa sztywność nadwozia i zmniejsza przenoszenie drgań do wnętrza. Dodano również ulepszony odbojnik zwiększający płynność ruchu tylnego zawieszenia w skrajnych położeniach oraz chroniący przed wstrząsami.

Aby zmaksymalizować skuteczność amortyzatorów, zmieniono ich położenie na bardziej pionowe, co zmniejsza ich wewnętrzne tarcie, a tym samym optymalizuje działanie, zapewniając lepsze tłumienie sił pochodzących od nierówności nawierzchni i płynniejszą jazdę, a także polepsza kontrolę nad przechyłami poprzecznymi samochodu.

Ci, którzy zamówią Nissana Qashqaia z 20-calowymi kołami lub napędem na cztery koła, będą mogli skorzystać z tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Zapewnia ono optymalne ustawienie kół względem nawierzchni drogi przy zmianach kierunku jazdy, w szczególności pochylenie kół, co jest najbardziej odczuwalne na drogach o niskiej jakości i wyboistej nawierzchni.

W nowym Qashqaiu zmieniono konfigurację układu kierowniczego. Stabilność jazdy na wprost jest teraz bardziej odczuwalna i wyraźna. Wynika to z przeniesienia silnika wspomagania kierownicy bezpośrednio w pobliże drążka kierowniczego. Zmniejszyło to uczucie tarcia kierownicy, dając jednocześnie bardziej naturalny wzrost siły potrzebnej do obrotu kierownicą w miarę zwiększania kąta obrotu.

Przełożenie układu kierowniczego zostało zmienione z 19,1:1 na 14,7:1, co skutkuje szybszą reakcją podczas wchodzenia w zakręt. Średnica zawracania pozostała niezmieniona w porównaniu z poprzednią generacją modelu i wynosi 11,5 m.

Kolejną zaletą nowej płyty podłogowej jest możliwość zamontowania 20-calowych obręczy kół bez potrzeby zmiany zakresu kąta skrętu kół przednich oraz bez wpływu na łatwość wsiadania i wysiadania tylnymi drzwiami.

Dwa innowacyjne zelektryfikowane układy napędowe

Qashqai będzie oferowany z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich oparty jest na 1,3-litrowym benzynowym silniku typu mild hybrid, dostępnym w dwóch wariantach mocy.

Układ 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) typu mild hybrid dostępny w nowym modelu Qashqai to technologia hybrydowa, która łączy wspomaganie ruszania, wydłużony czas wyłączenia pracy silnika benzynowego, szybki restart i wyłączenie silnika na biegu jałowym.

W czasie wytracania prędkości i przy prędkości mniejszej niż 18 km/h, przy lekkim hamowaniu, silnik wyłącza się, a zgromadzona energia jest wykorzystywana do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Pozwala to na wydłużenie czasu wyłączenia silnika, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

Skrzynie biegów: bardziej precyzyjne i szybsze

Standardowym wyposażeniem nowego modelu Qashqai jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Odpowiednio dobrane przełożenia poprawiły dynamikę przyspieszenia na środkowych biegach. Wyższe biegi zostały zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia hałasu występującego podczas jazdy.

Z kolei nowa automatyczna skrzynia biegów to Xtronic. Kiedy wymagane jest natychmiastowe przyspieszenie, skrzynia biegów znajduje optymalne przełożenie i reaguje w sposób skokowy, dając poczucie lepszego zestrojenia z silnikiem.

Zaawansowany układ jazdy 4x4

Układ napędu na cztery koła został zmodernizowany i wyposażony w sprzęgło nowego typu, które po wykryciu poślizgu przednich kół pięciokrotnie szybciej niż w modelu poprzedniej generacji rozpoczyna przekazywanie siły napędowej na tylne koła. Dzięki nowemu przełącznikowi trybów jazdy na konsoli środkowej możliwa jest lepsza interakcja z samochodem. Pozwala on kierującemu wybrać tryb pracy napędu na cztery koła w zależności od warunków jazdy. Dostępne są tryby: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road.

Kolejnym etapem po wejściu nowego Nissana Qashqai na rynek będzie wprowadzenie do oferty tego modelu innowacyjnego układu napędowego e-POWER, który zapewnia dobrze znane zalety pojazdów elektrycznych, takie jak liniowe, dynamiczne przyspieszanie i wysokie osiągi, jednocześnie bez konieczności okresowego doładowywania akumulatora wysokiego napięcia. Akumulator jest ładowany przez trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,5 litra ze zmiennym stopniem sprężania, który pracuje cicho w tle, stosownie do potrzeb napędu.

Czytaj też:
Znamy najczęściej i najrzadziej uszkadzane samochody w Europie

Galeria:
Nissan Qashqai
Źródło: Nissan