Na polski rynek wjeżdża nowa Kia Niro. Znamy ceny i specyfikacje

Na polski rynek wjeżdża nowa Kia Niro. Znamy ceny i specyfikacje

Nowa Kia Niro
Nowa Kia Niro Źródło:Kia
Na nową Kię Niro Polacy czekali długo, ale wreszcie jest. Auto ma aż trzy zelektryfikowane wersje do wyboru – hybrydową w cenie od 117 900 zł, hybrydową typu plug-in, której ceny zaczynają się od 142 900 zł oraz elektryczną od 167 900 zł.

Kia Niro, obok kompaktowego crossovera XCeed i bestsellerowego SUV-a Sportage, należy do najpopularniejszego segmentu samochodów w Polsce, czyli do tzw. C-SUV. W 2021 roku SUV-ów segmentu C zarejestrowano u nas 109 tysięcy egzemplarzy, co oznacza, że stanowią one aż 25 proc. ogólnej sprzedaży. Dzięki trzem modelom w ofercie Kia jest obecnie liderem segmentu C-SUV z udziałem w rynku na poziomie 23 proc. Ubiegły rok, pod względem liczby rejestracji, Kia e-Niro zakończyła na pozycji lidera wśród elektrycznych SUV-ów. Jej udział w segmencie wyniósł aż 36 proc.

Popularny crossover został zaprojektowany od podstaw, dzięki czemu potrafi sprostać zróżnicowanym potrzebom użytkowników samochodów. Nowa Kia Niro oferuje trzy zelektryfikowane układy napędowe do wyboru, ekologiczne materiały w kabinie i wyjątkowe systemy bezpieczeństwa. Wszystko razem sprawia, że model nowej generacji ma sprostać oczekiwaniom klientów.

Nowa Niro oferuje wybór niskoemisyjnych i bezemisyjnych układów napędowych – hybrydowego (HEV), hybrydowego typu plug-in (PHEV) i elektrycznego (BEV). Modele HEV i PHEV są wyposażone w benzynowy silnik Smartstream 1.6 GDI. Akumulator elektrycznego Niro EV zapewnia bezemisyjny zasięg do 463 km (wg WLTP) na napędzie wyłącznie elektrycznym.

Kia Niro. Wymiary i komfort

Nowa Kia Niro – przy długości 4420 mm, szerokości 1825 mm i wysokości do 1570 mm – została opracowana na platformie „K” trzeciej generacji. Rozstaw osi, wynoszący 2720 mm, oraz nowe proporcje sprawiają, że nadwozie nowego Niro oferuje wiodącą w klasie przestrzeń w kabinie i pojemność bagażnika.

Nowa Kia Niro

Do wykończenia wnętrza wykorzystano materiały z recyklingu. Pod względem jakości wykonania wnętrze nowego Niro bardziej przypomina kabiny modeli premium niż popularnych. Minimalistyczna deska rozdzielcza ma gładkie linie, obsługa jest intuicyjna. Wyświetlacz head-up (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy, a pakiet nowych systemów bezpieczeństwa wprowadza najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ochrony pasażerów do przyjaznego rodzinie crossovera.

Niro drugiej generacji oferuje pakiet zaawansowanych systemów asystujących (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) z rodziny DriveWise, których zadaniem jest unikanie potencjalnych zagrożeń na drodze i zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach z innymi użytkownikami drogi lub z pieszymi i potrafi zatrzymać samochód. Funkcje ochrony podczas skręcania na skrzyżowaniach i monitorowania pieszych, którzy przechodzą przez skrzyżowanie zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w czasie zmiany kierunku jazdy. Potrafią też zatrzymać Niro w przypadku wykrycia ruchu poprzecznego, gdy jakiś samochód zbliża się z lewej lub prawej strony.

Kia Niro. Układy napędowe

Modele PHEV i HEV korzystają silnika benzynowego Smartstream 1.6 GDI, z którym współpracuje sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa drugiej generacji (6DCT). Innowacje zastosowane w jednostce napędowej Smartstream 1.6 GDI drugiej generacji obejmują m.in. łożyska kulkowe o niskim współczynniku tarcia. Zmodyfikowano również skrzynię biegów – koła zębate zoptymalizowano pod kątem jej wydajności oraz usunięto bieg wsteczny, co pozwoliło zaoszczędzić 2,3 kg. Jazda do tyłu jest realizowana wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego, co wpływa na wyeliminowanie emisji podczas manewru cofania.

Nowa Kia Niro

Niro HEV dysponuje łączną mocą 141 KM generowaną przez czterocylindrową jednostkę napędową w połączeniu z synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 43 KM z magnesami trwałymi. W wersji PHEV silnik elektryczny o mocy 84 KM zapewnia łączną maksymalną moc 183 KM i zasięg na napędzie elektrycznym do 65 km (w cyklu mieszanym WLTP, z 16-calowymi kołami).

Niro PHEV to pierwsza Kia wyposażona w wysokonapięciowy system podgrzewania o mocy 5,5 kW, przeznaczony dla modeli hybrydowych typu plug-in. System ten zwiększa zasięg podczas jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego w chłodniejsze dni. Automatycznie sterowane elementy ceramiczne jednocześnie zapewniają ogrzewanie kabiny i akumulatora, dostarczając do niego ciepłe powietrze w sposób ciągły.

Tryb jazdy Green Zone – dostępny zarówno w Niro HEV, jak i Niro PHEV – dzięki wskazówkom dotyczącym lokalizacji samochodu z systemu nawigacyjnego automatycznie wykorzystuje do jego napędu energię elektryczną. Tryb ten potrafi uczyć się typowych tras, ale kierowca ma również możliwość ręcznego definiowania strefy Green Zone. Teren zabudowany oraz drogi w pobliżu szkół i szpitali są oznaczone jako tzw. zielone strefy, w których Niro automatycznie przełącza się na napęd elektryczny. Kierowca może też wyznaczyć inne obszary, w których chce ograniczyć emisję Niro.

Kia Niro BEV. Zasięg elektryka

Wersja elektryczna nowej Niro łączy duży zasięg 463 km (WLTP) i bardzo dobre osiągi. Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 204 KM i jest dostępna w zakresie od 6 000 do 14 600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 255 Nm. Maksymalna prędkość wynosi 167 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h 7,8 sekundy. Współczynnik oporu powietrza Niro EV wynosi 0,29.

Doładowanie litowo-jonowego akumulatora Niro EV, który może zmagazynować 64,8 kWh energii, od 10 do 80 proc. za pomocą odpowiedniej szybkiej ładowarki prądu stałego zajmuje 43 minuty. Gdy temperatura na zewnątrz jest niska, system zarządzania pracą akumulatora wykorzystuje nawigację, aby wstępnie podgrzać akumulator, jeżeli – wybrana jako miejsce docelowe – stacja ładowania znajduje się daleko. Pomaga to skrócić czas ładowania do minimum i zapewnić maksymalną wydajność akumulatora. Nowe Niro EV jest wyposażone w standardowy port ładowania CCS.

W przypadku wersji HEV i PHEV maksymalny ciężar holowanej przyczepy z hamulcem wynosi 1300 kg. Niro EV może pociągnąć przyczepę o masie własnej 750 kg.

Niro EV różni się od modeli PHEV i HEV dwukolorową zabudowaną osłoną między reflektorami i unikalnymi stalowoszarymi nakładkami po bokach nadwozia. Wersja BEV ma również inną osłonę w zderzaku oraz zarezerwowane dla niej 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Port ładowania jest umieszczony wygodnie pośrodku przedniej osłony między reflektorami, co zapewnia łatwy dostęp do wszystkich punktów ładowania.

Do wyboru jest dziewięć nowoczesnych kolorów nadwozia – zielony Cityscape, biały Clear White, biały Snow Pearl, czarny Aurora Pearl, niebieski Mineral, szary Interstellar, pomarańczowy Delight, czerwony Runway i jasno szary Steel. Dalsze opcje personalizacji wyglądu nadwozia obejmują wybór różnych kolorów słupka C, które kontrastują z kolorem nadwozia lub go uzupełniają oraz dwóch różnych kolorów nakładek w zależności od wyposażenia.

Nowa Kia Niro

Kia Niro. Zaawansowana technologicznie kabina

Wnętrze nowej Niro jest obszerniejsze niż dotychczasowego modelu. Większa przestrzeń i rozwiązania poprawiające ergonomię zapewniają wyjątkowo dużo miejsca dla pasażerów przednich foteli oraz nowy „relaksacyjny” fotel pasażera. Gdy pojazd stoi, pasażer może odpocząć rozkładając fotel za naciśnięciem przycisku. Siedzisko lekko się unosi i odchyla, aby zmaksymalizować komfort i zapewnić optymalne wsparcie ciała podczas odpoczynku.

Smukłe oparcia przednich foteli uwalniają dodatkową przestrzeń, zapewniając więcej miejsca na kolana pasażerów siedzących z tyłu. Umieszczone w oparciach porty USB-C zapewniają wygodę ładowania urządzeń zewnętrznych. Samochód przestał już być postrzegany wyłącznie jako środek lokomocji, który służy do przemieszczania się, dlatego nowe Niro jest funkcjonalnym uzupełnieniem przestrzeni życiowej.

Zakrzywiona deska rozdzielcza zapewnia łatwy dostęp do elementów sterowania. Dwa bezramkowe 10,25-calowe ekrany wyświetlają informacje dotyczące samochodu i jazdy oraz nawigacji. Dotykowy panel na środku umożliwia sterowanie zarówno systemem multimedialnym, jak klimatyzacją i minimalizuje liczbę elementów obsługi, które mogą rozpraszać kierowcę.

10-calowy wyświetlacz head-up (HUD) wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy, w tym prędkość, dane systemów asystujących i polecenia nawigacji bezpośrednio na przedniej szybie. Niezwykle wyraźna grafika jest wyświetlana bezpośrednio przed kierowcą, co pomaga zminimalizować ruch gałek ocznych w czasie jazdy, dzięki czemu zwiększa się komfort i bezpieczeństwo.

Wygodę użytkowania pojazdu podnosi elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika, która otwiera się automatycznie po wykryciu kluczyka w pobliżu auta.

Kia Niro. Więcej przydatnych funkcji

Inne funkcje, które zwiększają wygodę korzystania z nowego Niro obejmują Remote Smart Parking Assist (RSPA) oraz możliwość ładowania innych odbiorników (V2L). RSPA umożliwia kierowcy opuszczenie samochodu przed zaparkowaniem i wykonanie manewru parkowania po naciśnięciu jednego przycisku. W ciasnych miejscach parkingowych Niro może zaparkować automatycznie, poruszając się w linii prostej tam i z powrotem za pomocą kamer i czujników ultradźwiękowych. Funkcja V2L, która okazuje się korzystnym rozwiązaniem dla użytkowników EV6, oznacza, że każdą niewykorzystaną energię w akumulatorze można wykorzystać do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych.

Podsufitka jest wykonana z materiałów z recyklingu, panele drzwi są wykończone farbą wolną od VOC, poszycia siedzeń są z wegańskiej skóry PU i zawierają Tencel z drzewa eukaliptusowego, a osłonę bagażnika zrobiono z tkaniny wykonanej w 75 proc. z włókien pochodzących z recyklingu. Zrównoważone elementy tworzą przyjazne dla środowiska wnętrze pełne naturalnych i przyjemnych w dotyku materiałów.

Nowe Niro oferuje dużo miejsca w kabinie i więcej miejsca w bagażniku niż jego główni rywale. 475 litrów pojemności bagażnika i 20 l dodatkowej przestrzeni w bagażniku z przodu, sprawia, że nowe Niro EV dysponuje w sumie 495 litrami przestrzeni do przechowywania. Modele HEV i PHEV mają bagażnik o pojemności, odpowiednio, 451 i 348 litrów, przy czym każdy z nich można powiększyć poprzez rozłożenie na płasko oparcia tylnej kanapy. Po jego złożeniu przestrzeń bagażowa wzrasta do 1445 litrów w Niro HEV, 1342 litrów w wersji PHEV i do 1392 litrów w elektrycznej odmianie Niro.

Czytaj też:
Co się w Polsce dzieje z używanymi SUV-ami? W rok podrożały o 20 proc.

Źródło: Kia