Co się w Polsce dzieje z używanymi SUV-ami? W rok podrożały o 20 proc.

Co się w Polsce dzieje z używanymi SUV-ami? W rok podrożały o 20 proc.

Kia Sportage. Pierwsza jazda
Kia Sportage. Pierwsza jazda Źródło:Kia
Nie ma aut nowych, więc popyt przeniósł się na używane, najchętniej SUV-y. Tyle tylko, że te radykalnie zdrożały.

Z raportów wynika, że nowe auta podrożały ok. 12 proc. z 2021 roku. To oczywiście klientom nie pomogło, ale też nie przeszkodziło im, by chcieć je kupować. Tyle tylko, że w związku z problemami z dostawami wielu musiało odejść z kwitkiem.

Ta sytuacja sprawiła, że do łask wróciły używane auta, zwłaszcza lekko. A skoro pojawił się popyt, to używki natychmiast zdrożały. Jak czytamy w raporcie AAA Auto, największy wzrost zaobserwowano w segmencie SUV-ów. Mediana ich ceny w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrosła o 20 proc. (z 44 300 zł w styczniu 2021 roku do 53 tys. zł w styczniu 2022 roku).

SUV-y są znacznie młodsze od innych aut

W raporcie czytamy też, że SUV-y oferowane na rynku wtórnym są dużo młodsze od aut z innymi typami nadwozi. Mediana ich wieku w styczniu 2022 roku wyniosła zaledwie ok. 8 lat. Mediana wieku innych aut oscyluje wokół 13 lat.

– Zakup używanego samochodu zamiast nowego ma oczywiste zalety. Najważniejszą jest niższa cena. Mimo dużego wzrostu cen SUV-ów na rynku wtórnym w ciągu ostatniego roku, wciąż modele używane są interesującą alternatywą dla aut nowych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę auta młode, czyli do trzech lat. Takie samochody są o kilkadziesiąt procent tańsze niż nowe. Poza tym, kupując prawie nowe auto, unikniemy niespodzianek w postaci nieprzewidzianych napraw tych podzespołów, które w przypadku dużych i cięższych SUV-ów, są dość częste – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Top 10 używanych SUV-ów w Polsce

Oto najpopularniejsze używane SUV-y w ofercie (po nazwie mediana ceny, wieku i przebiegu):

  1. Nissan Qashqai – 42 900 zł, 9,2 lat, 142 098 km
  2. Kia Sportage – 52 800 zł, 8,4 lat, 136 881 km
  3. Ford Kuga – 49 900 zł, 8,6 lat, 160 000 km
  4. Hyundai Tucson – 74 750 zł, 5,7 lat, 116 520 km
  5. BMW X3 – 35 000 zł, 13,4 lat, 211 430 km
  6. Hyundai ix35 – 45 900 zł, 9,3 lat, 148 900 km
  7. Volkswagen Tiguan – 54 900 zł, 8,6 lat, 147 318 km
  8. Toyota RAV 4 – 31 900 zł, 13,9 lat, 183 144 km
  9. BMW X5 – 56 700 zł, 12,7 lat, 225 000 km
  10. Opel Mokka – 54 400 zł, 6,5 lat, 95 314 km

Czytaj też:
Tego auta jeszcze nie ma, a Polacy już zaczęli je masowo zamawiać. Gorące przyjęcie SUV-a Mazdy

Źródło: AAA Auto, Auto motor i sport