SUV-y Peugeota dostały nowe napędy. Spalą o 1 litr paliwa mniej na 100 km

SUV-y Peugeota dostały nowe napędy. Spalą o 1 litr paliwa mniej na 100 km

Peugeot 3008
Peugeot 3008 Źródło: Stellantis
Peugeot w 2023 roku zamierza wprowadzić do swojej gamy nowe modele i technologie. Dotyczy to w szczególności nowego systemu napędowego Hybrid, zaprojektowanego przez Stellantis, który początkowo trafi do oferty 3008 i 5008, a następnie do pozostałych modeli w gamie.

Nowy system napędowy Hybrid wzbogaci rozbudowaną rodzinę zelektryfikowanych zespołów napędowych, obejmującą napędy hybrydowe typu plug-in, napędy w 100 proc. elektryczne i napędy oparte na ogniwach paliwowych.

System Peugeot Hybrid 48V składa się z silnika benzynowego PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. W połączeniu z akumulatorem trakcyjnym, doładowywanym podczas jazdy, system ten zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15 proc. niższe zużycie paliwa. Podczas jazdy po mieście SUV z segmentu C z systemem Peugeot może przez ponad 50 proc. czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.

Niezauważalne działanie

Kierowca jest informowany o działaniu systemu Hybrid poprzez komunikaty wyświetlane na zespole zegarów Peugeot i-Cockpit, a aktywacja poszczególnych trybów jazdy jest w pełni automatyczna. W codziennej jeździe oba silniki – spalinowy i elektryczny – pracują razem lub oddzielnie w taki sposób, aby zoptymalizować zużycie energii. Podczas dynamicznych przyspieszeń silnik elektryczny dostarcza dodatkowego momentu obrotowego silnikowi benzynowemu przy niskich obrotach. W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny zamienia się w generator prądu doładowujący akumulator trakcyjny 48 V. W mieście na krótkich dystansach i podczas manewrowania samochód napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, zatem porusza się w trybie zeroemisyjnym.

Korzyści dla kierowcy

Korzyści to nawet o 15 proc. niższe zużycie paliwa, a w konsekwencji niższa emisja CO2 (od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008). W porównaniu z niezelektryfikowanym napędem benzynowym o podobnych parametrach system Hybrid w SUV-ie z segmentu C zapewnia średnią oszczędność paliwa na poziomie około 1 litra na 100 km, jak informuje Peugeot.

Oszczędność jest osiągana głównie w mieście (-2,5 l/100 km) i w ruchu pozamiejskim (-0,7 l/100 km), natomiast zużycie paliwa na autostradzie pozostaje niezmienione. Przy dostatecznie dużym poziomie naładowania akumulatora system Hybrid umożliwia ruszanie z miejsca, manewrowanie (np. w celu zaparkowania) i jazdę z małą prędkością (np. przy dużym natężeniu ruchu) w trybie w 100 proc. elektrycznym. Przy wyższych prędkościach (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się przy każdym zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia podczas jazdy ze stałą prędkością i w fazach zwalniania.

Elementy systemu Hybrid 48 V

Wszystkie elementy wchodzące w skład powyższego nowego zespołu napędowego są umieszczone pod pokrywą silnika, z wyjątkiem akumulatora trakcyjnego 48 V, który jest zamontowany pod przednim lewym fotelem samochodów.

System napędowy Hybrid jest wprowadzany w miejsce silnika PureTech 130 EAT8 i w najbliższym czasie będzie również dostępny w innych modelach z gamy peugeota, takich jak: 208, 2008, 308, 308 SW i 408. Peugeoty 3008 Hybrid i 5008 Hybrid będą produkowane w zakładzie w Sochaux i trafią na rynek europejski w drugim kwartale 2023 roku.

Czytaj też:
Światowy gigant motoryzacyjny uruchamia w Polsce technologiczny hub
Czytaj też:
Które marki samochodowe wygrały „mistrzostwa Europy 2022”? Znamy wszystkich zwycięzców i przegranych

Źródło: Stellantis