Nową „piątkę” rozpoznamy z przodu za sprawą innych podwójnych reflektorów i atrapy chłodnicy. Ułożone niemal pionowo elementy diodowe pełnią funkcję kierunkowskazów i świateł dziennych. Wysunięty mocno do przodu grill ma szersze obramowanie i opcjonalnie oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow. Atletyczną boczną sylwetkę wyróżniają czarne progi, ukryte w powierzchni drzwi klamki i wytłoczona cyfra 5 u podstawy słupka C. Z tyłu z kolei lampy przedzielono chromowaną listwą. Sportowy charakter nowego BMW mogą dodatkowo podkreślać opcjonalne pakiety M lub M Pro. Gama kolorów karoserii obejmować będzie trzy lakiery BMW Individual.
Bardziej cyfrowo, czyli mniej przycisków
W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza nowej serii 5 ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Jest to możliwe dzięki cyfryzacji wnętrza. Zakrzywiony wyświetlacz BMW tradycyjnie skierowany jest na kierowcę. W pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmuje wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią i panelami obsługi dostarczającymi teraz dotykowego feedbacku oraz dźwignia biegów na konsoli środkowej. Kolejnym ciekawym elementem jest panel interakcji BMW. Efektownie podświetlony panel funkcyjny zawiera dotykowe panele obsługi. W wyposażeniu standardowym oferowane są nowo zaprojektowane fotele sportowe. Nowe BMW serii 5 Limuzyna to pierwszy model marki oferujący w standardzie w pełni wegańskie wnętrze. Obejmuje ono obicie foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także po raz pierwszy kierownicy.
Wymiarami zbliża się do flagowej „siódemki”
W porównaniu z poprzednim modelem długość nowej serii 5 wzrosła o 97 mm (5060 mm), szerokość o 32 mm (1900 mm), a wysokość o 36 mm (1515 mm). Rozstaw osi został zwiększony o 20 mm (2995 mm). Zmiana tych parametrów wpłynęła na zwiększenie ilości miejsca dla pasażerów i na bagaż. Kufer nowego modelu oferuje pojemność: 520 l (wersje spalinowe i PHEV), 490 l (odmiana elektryczna).
Diesel z zasięgiem nawet 1200 km
Na początku w ofercie pojawi się miękka hybryda z 2-litrowym silnikiem benzynowym (520i) o mocy 208 KM połączona z 8-biegowym automatem. Wersja ta będzie przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,5 s i spalać 5,9 l/100 km. Silniki wysokoprężne reprezentować będzie dwulitrowa wersja 520d o mocy 197 KM, występująca także jako miękka hybryda. Diesel z napędem na tylną oś 100 km/k ze startu osiągnie w 7,3 s, (spalanie ON tylko 5 l na 100 km). Dzięki temu można spodziewać się, że 60-litrowy zbiornik zapewni zasięg ok. 1200 km. Odmiana 520d dostępna będzie także z napędem 4x4 (xDrive).
W pełni elektryczne i5 M60 xDrive
Fanów aut elektrycznych ucieszy wersja BMW i5. Elektryk pojawi się na rynku w dwóch wariantach. Topowy M60 xDrive z mocą 601 KM i momentem 820 Nm (zużycie energii 20,6–18,2 kWh/100 km) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s, a jego prędkość maksymalna to 230 km/h. Oprócz tego dostępne będzie również BMW i5 eDrive40 (zużycie prądu 19,5–1 5,9 kWh/100 km). To wariant tylnonapędowy o mocy 340 KM (430 Nm) z funkcją Sport Boost lub Launch Control. BMW i5 eDrive40 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h.
Zasięg na prądzie do 516 km
Umieszczony w podłodze akumulator ma pojemność 81,2 kWh energii użytkowej. W pełni naładowany pozwala przejechać M60 xDrive od 455 do 516 km, a w przypadku słabszej odmiany i5 eDrive40 do 582 km. Dzięki nowej funkcji Max Range poprzez ograniczenie mocy i prędkości oraz wyłączenie funkcji komfortowych można zwiększyć zasięg i5 nawet o 25 procent. BMW i5 umożliwia ładowanie prądem przemiennym o mocy do 11 kW (w opcji do 22 kW). Prądem stałym można ładować z mocą do 205 kW, co pozwala zwiększyć stan naładowania akumulatora w BMW i5 z 10 do 80 procent w ciągu około 30 minut.
Nowe silniki benzynowe i wysokoprężne z mild hybrid
W Europie na początku sprzedaży w limuzynie oferowane będą czterocylindrowe wersje: benzynowy 520i 208 KM (spalanie 6,4–5,7 l/100 km) oraz diesel 520d 197 KM (5,6–5,1 l/100 km) w wersji tylnonapędowej i 4x4 (xDrive). Wiosną 2024 roku gamę napędową uzupełnią dwa warianty hybrydowe typu plug-in. BMW 530e XDrive (299 KM i 450 Nm) będzie przyspieszać od 0 do 100 km w 6,4 s, a w trybie elektrycznym pojedzie do 140 km/h (zasięg EV od 87 do 102 km). Mocniejsza hybryda 550e xDrive z 6-cylindrowym benzyniakiem 3.0/313 KM i niemal 200-konną jednostką elektryczną dysponuje łączną mocą systemową 489 KM. 550e xDrive przyspieszy od zera do 100 km w 4,3 s. Także w przyszłym roku w BMW serii 5 zadebiutuje nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla.
Jeszcze lepsze prowadzenie
W nowej „piątce” za sprawą większego rozstawu osi, większego rozstawu kół przedniej i tylnej osi oraz idealnego rozkładu masy na osie 50:50 znacznie polepszyły się właściwości jezdne modelu. Jeszcze większą frajdę z jazdy może zapewniać opcjonalnie oferowany sportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną. Opcjonalny adaptacyjny układ jezdny M Professional obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort.
Zmiany w systemach wspomagających
W nowym BMW serii 5 oferowana jest rozszerzona gama systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Najważniejszym elementem jest opcjonalny system asystujący kierowcy Professional, w tym asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz regulacja odstępu z funkcją Stop & Go. Przy prędkościach do 130 km/h kierowca może zdjąć ręce z kierownicy i ułożyć je wygodnie, o ile bacznie obserwuje ruch na drodze. W nowym BMW serii 5 obejmuje teraz również aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu z potwierdzeniem wzrokowym. Pojazd oferuje możliwość zmiany pasa ruchu, którą po raz pierwszy można wykonać poprzez potwierdzenie spojrzeniem na lusterko zewnętrzne. Asystent zmiany pasa ruchu automatycznie przejmuje niezbędne ruchy kierownicą, o ile pozwala na to sytuacja na drodze. Z kolei opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfonu z pojazdu lub poza nim.
Nowe BMW serii 5 w cenie od 255 tys. zł
Za bazowy wariant benzynowy 520i (208 KM) trzeba zapłacić 255 tys. zł. Ceny „piątki” z dieslem (520d) zaczynają od 270 tys. zł. Tyle zapłacimy za wariant z napędem na tylną oś, dopłata za 4x4 wynosi 15 tys. zł. Koszt zakupu elektrycznego i5 eDrive40 (340 KM i napęd na tył) wynosi 360 tys. zł. Topowa elektryczna seria 5, czyli ponad 600-konne i5 M60 xDrive kosztuje pół miliona złotych. Nowe BMW serii 5 w wersji kombi zadebiutuje w 2024 roku.
Czytaj też:
Fascynujące nowe BMW. Czy nie przypomina wam czegoś z wyglądu?Czytaj też:
Najbardziej kontrowersyjna limuzyna świata? Oto nowe BMW serii 7
BMW serii 5