Samochód z LPG. Wiemy, po jakim czasie zwróci się instalacja

Samochód z LPG. Wiemy, po jakim czasie zwróci się instalacja

Instalacja LPG
Instalacja LPG Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Auto zasilane gazem? Nie, to nie dla mnie! Na pewno? Na przykładzie popularnego auta kompaktowego sprawdziliśmy, czy warto zdecydować się na montaż instalacji LPG?

Wielu użytkowników aut na myśl o eksploatacji samochodu z instalacją gazową dostaje gęsiej skórki. Przeciwnicy argumentują: w aucie śmierdzi gazem, to się nie opłaca, nie mogę wjechać autem z LPG do garażu podziemnego, instalacja gazowa jest awaryjna, a badanie techniczne auto z LPG jest droższe. Gdyby słuchać sceptyków, to należałoby uznać, że użytkowanie samochodu z gazem jest zbyt problematyczne i nie ma finansowego uzasadnienia. Tymczasem liczba użytkowników pojazdów zasilanych LPG z roku na rok rośnie.

Instalacja LPG

Elementy i ceny instalacji gazowej

W skład instalacji LPG wchodzą: zbiornik gazu (montowany w bagażniku lub we wnęce koła zapasowego), zawór tankowania wraz z adapterem, centrala gazowa z mikroprocesorem, oprogramowanie, listwa sekwencyjna wtryskiwaczy, filtry fazy ciekłej i lotnej, przewody z tworzywa i włącznik.

Koszt instalacji gazowej wraz z montażem w przypadku popularnych aut (np. hybrydowych Toyot Auris/Prius/Corolla, Skód Fabii i Octavii, Mitsubishi Outlandera) wnosi 3700 zł. Dużo większych kosztów należy spodziewać się w przypadku aut amerykańskich, które mają silniki o dużej pojemności i większej liczbie cylindrów. Za instalację LPG w Dodge Ram z motorem 5.7 Hemi trzeba zapłacić nawet 7500 zł.

Instalacja LPG

Mity dotyczące awaryjności aut z LPG

Eksploatacja aut z instalacją gazową nie będzie stwarzała problemów pod warunkiem, że zostanie dobrze zamontowana, a użytkownik będzie odwiedzał serwis zgodnie z zaleceniami producenta auta oraz regularnie dokonywał przeglądu instalacji gazowej. Jedyny element, który w autach z LPG trzeba częściej wymieniać to świece zapłonowe. Przewidywany przez producenta przebieg należy skrócić ok. 30 proc. (np. w przypadku Toyoty Auris 1.8 Hybrid z 90 do 70 tys. km).

Instalacja LPG

Dodatkowe koszty eksploatacji

Pierwszym i jednocześnie największym wydatkiem jest zakup i montaż instalacji (w zależności od modelu auta od 3000 do 8000 zł). Kolejnym – badanie techniczne. Należy je wykonać zgodne z datą pieczątki w dowodzie rejestracyjnym, chyba, że do terminu badania pozostało mniej niż miesiąc. Wówczas diagnostę trzeba odwiedzić niezwłocznie. W SKP za badanie techniczne auta osobowego z LPG o 64 zł zapłacimy więcej, czyli 163 zł (być może więcej, jeśli strajkujący 23 czerwca diagności wywalczą zwiększenie stawki). Montaż instalacji należy zgłosić do wydziału komunikacji, ale czynność ta nie pociąga ze sobą kosztów.

Zbiornik gazu ma homologację ważną 10 lat, jego wymiana (jeśli ceny nie ulegną zmianie) będzie kosztować ok. 800 zł. Po 10 latach nie jest jednak obligatoryjna, wystarczy tylko przedłużyć jej homologację (250 zł). Podczas eksploatacji auta z LPG mogą ulec awarii jej podzespoły, m.in.: reduktor (wymiana ok. 600 zł), listwa wtryskiwaczy (do 1600 zł). Częstotliwość wystąpienia usterek ww. części zależy od tego jak użytkownik dba o samochód (regularnie je serwisuje) i instalację LPG. Montażyści zalecają wykonywać jej regularne przeglądy (co 15 tys. km/rok). Koszt takiej wizyty w serwisie LPG nie powinien przekroczyć 350 zł (zawiera m.in. wymianę filtrów fazy ciekłej lub lotnej).

Instalacja LPG

Po jakim czasie zwróci się instalacja LPG?

Do wyliczenia kosztów eksploatacji posłużymy się popularnym autem (zwłaszcza wśród kierowców taksówek), jakim jest Toyota Auris 1.8 Hybrid. Samochód ten w okresie letnim średnio zużywa 5,5 l benzyny na 100 km (w ruchu miejskim bez trudu spala mniej niż 5 l). Wyposażony w instalację gazową firmy BRC zużywa średnio 6,7 l/100 km gazu. Przy obowiązujących cenach paliw (95 okt. – 6,60 zł/litr, LPG – 2,99 zł/litr) koszt przejechania 100 km hybrydowym Aurisem to 39 zł na benzynie i 20 zł na gazie. Zakładając wyłącznie jazdę na paliwie LPG, na każdym 1000 km oszczędzamy 190 zł, a to oznaczałoby zwrot instalacji gazowej (3700 zł), po ok. 20 tys. km. To teoretyczne wyliczenie, gdyż do kosztów eksploatacji należy doliczyć droższe o 64 zł badanie techniczne auta z LPG oraz cenę przeglądu instalacji po 15 tys. km (ok. 300 zł).

Instalacja LPG

Przy obliczeniach, po jakim czasie zwróci się montaż instalacji, należy wziąć pod uwagę jeszcze koszty zakupu benzyny, gdyż rozruch zimnego silnika zasilanego LPG odbywa się zawsze na paliwie 95 okt. To ile jednostka zużyje benzyny, uzależnione jest od sposobu eksploatacji auta, tzn. częstotliwości rozruchów „na zimno” oraz temperatury otoczenia. W okresie zimowy przełączenie z zasilania benzynowego na gazowe następuje po ok. 3 km jazdy. Latem przy znacznie mniejszym przebiegu.

Instalacja LPG

Naszym zdaniem

Choć ceny benzyny w ostatnim czasie nieco zmalały, to i tak nadal różnica zakupu jednego litra LPG (2,99 zł) względem paliwa 95 okt. (6,60 zł) jest o połowę mniejsza. Nawet przy założeniu częstych zimnych rozruchów silnika, montaż instalacji LPG zwróci się po ok. 20-22 tys. km, czyli mniej więcej po rocznej eksploatacji. Prezentowany w tym materiale Auris 1.8 Hybrid przejechał od montażu instalacji LPG niespełna 15 tys. km, a jego użytkownik jest zadowolony z tanie i bezproblemowej jazdy na gazie, zwłaszcza że na przestrzeni ostatniego roku zdarzało się, że różnica w cenie zakupu LPG i benzyny była znacznie wyższa.

Czytaj też:
Wymiana świec zapłonowych. Pięć minut roboty?
Czytaj też:
Zła wiadomość dla kierowców. Diesel zdrożał pierwszy raz od lutego

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)