Świeca zapłonowa to część, która występuje wyłącznie w silnikach benzynowych. Znaleźć ją można w jednostkach dwu- i czterosuwowych, w silnikach: aut, motocykli, kosiarek czy pilarek spalinowych. Zadaniem świecy zapłonowej jest wytworzenie iskry niezbędnej do zapłonu mieszkanki paliwo-powietrznej.
Jak dobrać świecę zapłonową?
Świece różnią się od siebie: materiałem z jakiego zostały wykonane (platynowe, niklowo, irydowe, miedziane), ilością elektrod ((1-4), średnicą gwintu (10, 12, 14 i 18 mm) i jego długością (19 lub 26,5 mm), rozmiarem klucza koniecznego do ich odkręcenia (14,16 i 20,7 mm) oraz wartością cieplną (450-850 stopni Celsjusza). Dobrze dobrana „ciepłota” zapewnia prawidłową temperaturę i odpowiedni moment spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Za niska temperatura będzie powodować osadzanie się nagaru, a w konsekwencji nawet uniemożliwi przeskok iskry. Za wysoka z kolei może doprowadzić do wystąpienia spalania stukowego lub stopienia elektrod.
Kiedy wymieniać świece zapłonowe?
Każdy producent samochodu w zależności od modelu i silnika precyzyjnie określa interwał wymiany świec zapłonowych. Informację na ten temat znajdziemy w książce serwisowej auta na stronach zawierających wykaz czynności obsługowych w zależności od czasu użytkowania auta lub jego przebiegu. Najczęściej producenci zalecają wymianę świec zapłonowych co: 30 tys. km (świece nikowo-litowe), 60 tys. km (irydowe), 100 tys. km (platynowe).
W samochodach wyposażonych w instalację gazową należy skrócić przebiegi między wymianą świec o ok. 30 proc. W naszym przykładowym modelu – Toyota Auris kombi 1.8 Hybrid z 2015 roku – książka obsługi przewiduję wymianę świec co 90 tys. km. Tymczasem specjaliści do montażu instalacji gazowej sugerują skrócić ten okres do 70 tys. km.
Czy masz niezbędne narzędzia?
Czynność wymiany świec nie jest zbyt skomplikowana, a do jej użycia nie są konieczne specjalistyczne narzędzia. Poza kluczami: nasadowym w rozmiarze 10 (posłuży do odkręcenia tzw. cewko-fajek) i nasadką do świec w rozmiarze 16 warto mieć jeszcze klucz dynamometryczny, by dokręcić świecę momentem zgodnym z wartością podaną przez producenta (20 Nm). Zbyt silne dokręcenie świecy zapłonowej grozi zerwaniem gwintu (najczęściej w głowicy) i dużymi kosztami naprawy takiej usterki.
Poniżej pokazujemy krok po kroku jak samemu wymienić świece zapłonowe:
1. Zdejmij wykonaną z tworzywa pokrywę silnika.
2. Rozepnij złącza elektryczne cewek zapłonowych.
3. Kluczem nasadowym w rozmiarze 10 wykręć śrubę mocującą cewkę.
4. Ostrożnie wyciągnij cewkę.
5. Kluczem nasadowym w rozmiarze 16 odkręć świecę zapłonową. Przed odkręceniem świecy zwróć uwagę czy klucz nasadowy wyposażony jest w magnes lub gumę zabezpieczającą świecę przed jej zsunięciem po wykręceniu.
6. Przed montażem nowych świec porównaj je ze starymi. Sprawdź, czy sprzedawca nie pomylił części. Przy okazji wzrokowo oceń stan zużycia świec. Gwint świecy przed montażem można pokryć specjalnym smarem zapobiegającym zatarciom przy wysokich temperaturach.
7. Mając zamocowaną w nasadce świecę zapłonową, przykręć ją najpierw ręcznie, wykonując kilka obrotów. Upewnisz się wówczas, że trafiła w odpowiednie miejsce. Dokręć wszystkie świece najpierw zwykłym kluczem, a następnie dynamometrycznym (z odpowiednim momentem).
9. Kolejne czynności wykonaj w odwrotnej kolejności.
Czytaj też:
Wymiana filtra kabinowego. Jak to zrobić samemu?Czytaj też:
Wymiana licznika. Poznaj zasady, a unikniesz kłopotów