Weekendowy QUIZ.
Sprawdź, czy nadajesz się na mechanika?

Każdy Polak zna się na piłce i na samochodach. Przekonajmy się jaki jest zakres Twojej wiedzy w temacie naprawy samochodu. Jesteś gotowy? Zaczynajmy!
Twój wynik:

1 / 15 Alternator w samochodzie służy do:

utrzymywania stałej prędkość jazdy na autostradzie
wytwarzania prądu
Alternator zamienia energię mechaniczną w elektryczną. Podczas jazdy dostarcza prąd do urządzeń elektrycznych w samochodzie, m. in. do: akumulatora, reflektorów, multimediów, układu zapłonowego.

2 / 15 Na której osi samochodu znajdują się najczęściej tarcze hamulcowe o większej średnicy?

Na przedniej osi
Na tylnej osi
Podczas hamowania większy ciężar auta trafia na przednią oś, dlatego przednie hamulce są wyposażone w tarcze o większej średnicy. Przy wytracaniu prędkości większa powierzchnia cierna daje lepsze efekty .

3 / 15 Silnik Diesla ma:

zapłon samoczynny
cewkę i aparat zapłonowy
W silniku Diesla zapłon następuje samoczynnie w momencie, gdy do sprężonego w cylindrze powietrza wtryskiwane jest paliwo (olej napędowy) pod dużym ciśnieniem.

4 / 15 Manometr to urządzenie informujące o:

ciśnieniu powietrza w ogumieniu
temperaturze oleju w silniku
Manometr to przyrząd do pomiaru ciśnienia. W motoryzacji może wskazywać nie tylko ciśnienie w oponach, ale także wartość ciśnienia w układzie smarowania.

5 / 15 Klucz dynamometryczny służy do:

dokręcania śrub odpowiednim momentem obrotowym
ustawiania reflektorów na odpowiedniej wysokości
Klucz dynamometryczny pozwala dokręcić śrubę lub nakrętkę z optymalnym momentem obrotowym, tzn. odpowiednią siłą.

6 / 15 Wałek rozrządu:

przekazuje moment obrotowy między skrzynią biegów a kołami
steruje otwarciem zaworów ssących i wydechowych
Wałek rozrządu służy do sterowania praca zaworów.

7 / 15 Sprzęgło w samochodzie znajduje się:

między mechanizmem różnicowym a kołami
między silnikiem a skrzynią biegów
Sprzęgło to element układu napędowego odpowiedzialny za łączenie i rozłączanie napędu. Znajdziemy je pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.

8 / 15 Za pośrednictwem multimetru zmierzymy:

napięcie i prąd
kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Multimetr to podstawowy przyrząd diagnostyczny dla mechaników samochodowych, elektryków i elektroników. Za jego pośrednictwem zmierzymy wartości: napięcia, prądu i rezystancji.

9 / 15 Decybel (dB) to jednostka wskazująca poziom:

zawartości wody w płynie hamulcowym
głośności pracy układu wydechowego
Decybel to jednostka mierząca poziom dźwięku.

10 / 15 Końcówkę układu kierowniczego znajdziemy przy:

przedniej osi samochodu
tylnej osi samochodu
Układ kierowniczy w zdecydowanej większości samochodów znajduje się przy przedniej osi pojazdu.

11 / 15 Do regulacji zapłonu w samochodzie wykorzystuje się:

lampę stroboskopową
lampę na podczerwień
W starszych generacjach samochodów mających aparat zapłonowy, do jego ustawiania wykorzystuje się lampę stroboskopową. W nowszych konstrukcjach układem zapłonowym steruje komputer.

12 / 15 Ile klocków hamulcowych przypada na jedno koło:

dwie sztuki
cztery sztuki
W zacisku hamulcowym montuje się dwa klocki. Dociskają one tarczę hamulcową z dwóch stron. Czyli przy jednym kole znajdują się dwa klocki hamulcowe.

13 / 15 W kolektorze dolotowym silnika panuje:

podciśnienie
nadciśnienie
Zadaniem kolektora (kanału) dolotowego jest dostarczenie powietrza (ew. mieszkanki paliwowo-powietrznej) do cylindra. Podczas fazy ruchu tłoka w dół przy jednocześnie otwartym zaworze ssącym następuje zassanie powietrza. To oznacza, że w kolektorze występuje podciśnienie, czyt. zasysanie.

14 / 15 Klucz imbusowy:

ma przekrój w kształcie sześciokata
to zamiennik śrubokręta gwiazdkowego
Kluczem imbusowym odkręcimy śruby z otworem w kształcie sześciokąta, przeznaczonym do włożenia takiego klucza.

15 / 15 Temperatura wrzenia płynu chłodniczego jest:

taka sama jak temperatura wrzenia wody
wyższa od temperatury wrzenia wody
Temperatura wrzenia nowego płynu chłodniczego w aucie powinna wynosić ok. 120-130°C.