Tarcze i klocki hamulcowe to elementy cierne, które zużywają się podczas użytkowania auta. Nie ma reguły, co jaki czas lub przebieg należy je wymieniać. Ich zużycie uzależnione jest przede wszystkim od stylu jazdy i częstotliwości użytkowania auta. Jeśli kierowca ma ciężką nogę i dużo jeździ po mieście, może spodziewać się, że klocki hamulcowe zamontowane na przedniej osi nie wytrzymają nawet 30 tys. km (tylne są mniej obciążone i uzyskują większe przebiegi). Ale są też tacy użytkownicy aut, którzy na oryginalnych klockach hamulcowych potrafią przejechać nawet 100 tys. km. Przypadek ten dotyczy nie tylko spokojnie jeżdżących kierowców, ale także właścicieli aut hybrydowych i elektrycznych (pojazdów wyposażonych w układ rekuperacji). Najczęściej jednak wymiana klocków hamulcowych odbywa się co ok. 60 000. Jeśli chodzi o tarcze hamulcowe, przeciętnie przyjmuje się ich wymianę, że co dwie wymiany klocków.
Czynniki decydujące o wymianie tarcz hamulcowych
Bywa i tak, że w autach eksploatowanych przez tzw. niedzielnych kierowców, cierne elementy układu hamulcowego, z powodu rzadkiej eksploatacji auta, zwyczajnie korodują. Korozja, uszkodzenia mechaniczne (pęknięcia) oraz inne zużycie (zbyt niska grubość tarcz lub klocków, duży rant na obwodzie tarczy, wibracje odczuwalne podczas hamowania) – każdy z wymienionych przypadków kwalifikuje elementy układu hamulcowego do wymiany.
Jak wymienić tarcze i klocki hamulcowe?
Poniżej na przykładzie Toyoty Auris 1.8 Hybrid z 2015 roku, przedstawiamy krok po kroku, jak samemu można wymienić przednie tarcze i klocki hamulcowe. Szczegóły dotyczące wymiany elementów mogą się różnić w zależności od marki i modelu samochodu, a nawet osi tego samego auta.
1. Przygotuj samochód
Upewnij się, że samochód stoi na płaskim i stabilnym podłożu, a hamulec ręczny jest zaciągnięty (lub włączony). Zabezpiecz tylne koła za pomocą podpórek tak, by auto nie przemieszczało się. Otwórz maskę i znajdź zbiornik z płynem hamulcowym, którego poziom będziesz musiał sprawdzić i ewentualnie skorygować po wymianie elementów układu hamulcowego. Jeśli poziom płynu przed wymianą klocków (i tarcz) jest w górnym poziomie, może być konieczne jego odciągnięcie strzykawką. W przeciwnym razie nowe (grubsze) elementy cierne po wymianie spowodują przekroczenie stanu maksimum, a nawet jego wyciek ze zbiorniczka.
2. Podnieś auto
Użyj podnośnika samochodowego, aby unieść przednią część pojazdu. By zapewnić bezpieczeństwo podczas naprawy, użyj podpór (tzw. kobyłek).
3. Zdemontuj koło
Odkręć śruby (lub nakrętki) koła, aby je zdjąć koło. Zdejmij tylko koło przy którym będziesz pracował.
4. Zdemontuj zacisk hamulcowy
Odkręć zacisk za pomocą klucza oczkowego lub nasadowego (lub imbusowego). Zanim go zdejmiesz, przygotuj sobie haczyk (możesz wykonać go samodzielnie z drutu), którym przyczepisz odkręcony zacisk do elementów we wnęce koła. Upewnij się, że podczas tej czynności nie zginasz zbyt mocno elastycznych przewodów hamulcowych.
5. Usuń stare klocki hamulcowe
Wyjmij stare klocki hamulcowe z zacisku.
6. Sprawdź tarczę hamulcową
Obejrzyj dokładnie tarczę hamulcową. Sprawdź, czy nie ma pęknięć, zbyt dużego rantu na obwodzie oraz charakterystycznych przebarwień związanych z przegrzaniem. Za pomocą mikrometru (ew. suwmiarki) sprawdź grubość tarczy i porównaj z minimalną grubością dopuszczoną przez producenta auta. Jeśli tarcza nie jest zużyta, możesz ją pozostawić, w innym przypadku trzeba ją wymienić (wymieniamy kpl. na osi). W niektórych samochodach do zdjęcia tarczy konieczne będą klucze, a nawet ściągacz.
7. Załóż nową tarczę hamulcową
Przed założeniem nowej tarczy hamulcowej oczyść za pomocą szczotki drucianej lub mechanicznego narzędzia powierzchnię styku tarczy i piasty koła. Po tej czynności warto użyć sprężonego powietrza, by oczyścić elementy z powstałych po czyszczeniu opiłków. Zanim założysz nową tarczę, odtłuść jej powierzchnię cierną. Włóż nowy element na miejsce starego.
8. Zamontuj nowe klocki
Zanim zamontujesz nowe klocki hamulcowe, wyjmij stare blaszki stabilizujące klocek w jarzmie. Po ich demontażu wyczyść mechanicznie i specjalnym środkiem elementy jarzma zacisku. Zamontuj nowe blaszki i klocki hamulcowe w miejsce starych. Upewnij się, że są one właściwie umieszczone w jarzmie zacisku.
9. Zamontuj zacisk hamulcowy
Zanim zamocujesz zacisk, oczyść go z pyłu, jaki wytwarza klocek podczas hamowania. Skontroluj stan gumek znajdujących się na tłoku zacisku oraz prowadnicach. Skontroluj pracę prowadnic zacisku (powinny lekko się przemieszczać) i stan ich nasmarowania (używaj tylko specjalistycznego smaru). W razie zatarcia prowadnic wymień je na nowe. Przed montażem zacisku konieczne będzie wciśnięcie tłoka. Najlepiej wykonać tę czynność za pośrednictwem specjalistycznego zestawu narzędzi (w niektórym samochodach schowanie tłoka polega na jego wkręceniu). Tłok możemy spróbować wcisnąć, wykonując dźwignię dwoma dużymi kluczami oczkowymi typu fajkowego). Zrób tę czynność z dużą ostrożnością, tak by nie uszkodzić przewodów hamulcowych. Po zamontowaniu zacisku dokręć śruby mocujące z odpowiednim momentem.
10. Załóż koło
Umieść koło na miejscu i dokręć nakrętki (lub śruby).
11. Powtórz proces na drugim kole.
12. Sprawdź poziom płynu hamulcowego
Sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniku i w razie potrzeby skoryguj (odciągnij lub uzupełnij).
13. Opuść samochód.
Upewnij się, że wszystkie nakrętki (śruby) w kołach są dokładnie dokręcone. Usuń podkładki zabezpieczające auto przed przemieszczeniem.
14. Sprawdź pedał hamulca na postoju
Uruchom auto i jeszcze przed ruszeniem kilkukrotnie naciśnij pedał hamulca, aby upewnić się, że hamulce działają poprawnie.
Ważne: podczas wymiany tarcz hamulcowych zawsze zakładamy nowe klocki. Kolejna ważna zasada: tarcz i klocków nie wymieniamy pojedynczo, ale kompletami, tzn. z przodu (lub z tyłu) przy obydwu kołach jednocześnie. Po wymianie elementów ciernych w układzie hamulcowym należy pamiętać, że podczas pierwszych kilkudziesięciu kilometrów muszą się wzajemnie ułożyć. Dopiero po wzajemnym ich dopasowaniu osiągana jest pełna skuteczność układu hamulcowego. Dlatego bezpośrednio po wymianie tarcz i klocków nie powinniśmy zbyt gwałtownie hamować i ostrożnie się przemieszczać.
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – naszym zdaniem
Jeśli nie masz doświadczenia w mechanice samochodowej, w celu wymiany klocków i tracz hamulcowych lepiej skorzystaj z pomocy profesjonalistów lub usług warsztatu samochodowego. Skuteczność działania hamulców jest niezwykle ważna. Źle zmontowane elementy mogą funkcjonować nieprawidłowo, co w konsekwencji może wydłużyć drogę hamowania. W najgorszym przypadku może nawet dojść do zablokowania układu hamulcowego, co może skończyć się wypadkiem drogowym.
Czytaj też:
Jak zaoszczędzić na naprawie klimatyzacji? Samodzielna wymiana skraplaczaCzytaj też:
Bez trudu zrobisz to sam. Rączki jednak trzeba nieco pobrudzić