Bez trudu zrobisz to sam. Rączki jednak trzeba nieco pobrudzić

Bez trudu zrobisz to sam. Rączki jednak trzeba nieco pobrudzić

Wymiana oleju w silniku – zrób to sam
Wymiana oleju w silniku – zrób to sam Źródło:Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Wymiana oleju w silniku to bardzo ważna czynność serwisowa. Nie jest za to kosztowna, ani skomplikowana. W poradniku pokazujemy, jak krok po kroku samemu wykonać serwis olejowy.

Olej jest odpowiedzialny za redukcję tarcia pomiędzy ruchomymi elementami jednostki napędowej. Poza smarowaniem zabezpiecza silnik przed korozją, uszczelnia jego podzespoły, dba o jego czystość, ale także chłodzi. Ponieważ olej silnikowy pracuje w trudnych warunkach (wysokie temperatury i ciśnienie) jego regularne wymiany są niezwykle istotne dla utrzymania dobrej kondycji silnika.

Co ile wymieniać olej w silniku?

Każdy producent określa częstotliwość wymiany oleju w silniku. Informację na ten temat znajdziemy w książce obsługi w wykazie czynności obsługowych. Częstotliwość wymiany oleju uzależniona jest od okresu lub przebiegu samochodu. Możemy jej pilnować sami, ale nowoczesne samochody robią to za nas. W zależności od liczby rozruchów i temperatury silnika komputery pokładowe informują użytkownika auta o konieczności wymiany silnikowego środka smarnego. Najczęściej producenci zalecają wykonanie tej czynności co 15 tys. km lub raz w roku. Są jednak tacy, którzy wydłużają interwały wymiany oleju co 2 lata lub 30 tys. km.

Lepiej za wcześnie niż za późno

Niezależnie od zaleceń producenta i wskazań komputera pokładowego powinniśmy wymieniać olej raz w roku. Jeżeli samochód jest eksploatowanych w tzw. trudnych warunkach (do sportowej jazdy, na krótkich odcinkach, użytkowany wyłącznie w mieście lub w terenie) zalecane jest wykonanie serwisu olejowy nawet rzadziej niż co 10 tys. km. W autach z zasilaniem LPG interwał należy skrócić o koleje 25 proc. Odradzamy korzystania z wydłużonego trybu serwisowania auta (tzw. Long Life), podczas którego wymiana oleju przewidziana jest co 30 tys. km lub rzadziej. Oszczędność wynikająca z rzadszych wizyt w warsztacie może nie od razu, ale po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, zemści się koniecznością wymiany, jakiegoś podzespołu silnika lub wręcz jego naprawą główną. Poza tym w praktyce nie jest wcale tańsza, gdyż wymaga stosowania droższych olejów spełniających wyższe normy jakościowe.

Szybko i niedrogo. Liczy się też satysfakcja

Koszt robocizny wymiany oleju w czterocylindrowym silniku wynosi, w zależności od warsztatu i regionu Polski, od 50 do 150 zł. W tej cenie mechanik nie tylko wymieni środek smarny, ale także filtr oleju. Zatrzyma także przepracowany olej oraz zużyty filtr. Serwis olejowy nie jest czasochłonna, sprawny fachowiec potrzebuje na jego wykonanie ok. 15 minut. Po co więc samemu „bawić się” w wymianę oleju. Na pewno nie dla oszczędności, raczej dla własnej satysfakcji.

1. Przygotowanie

Wymiana oleju w silniku

Przed przystąpieniem do wymiany oleju rozgrzej nieco silnik (tylko nie przesadź z temperaturą, by później nie poparzyć się gorącym olejem). Ciepły olej będzie rzadszy (bardziej płynny), wymiana będzie szybsza i dokładniejsza. Zaparkuj samochód na równej powierzchni. Przygotuj narzędzia – klucze do odkręcenia korka spustowego i filtra oleju oraz śrubokręt do demontażu osłon pod silnikiem.

2. Podniesienie samochodu

Wymiana oleju w silniku

Jeśli nie masz podnośnika warsztatowego, użyj lewarka, by podnieść przednią część pojazdu. Zabezpiecz podniesione lewarkiem auto przy pomocy tzw. kobyłek i klinów.

3. Demontaż osłon

Wymiana oleju w silniku

Zdemontuj osłonę całą osłonę silnika lub skorzystaj z tzw. wizjera. Załóż gumowe rękawice, podłuż pod silnik naczynie na zużyty olej, znajdź w misce olejowej korek spustowy i ostrożnie go odkręć. By przyspieszy proces spuszczania oleju, odkręć także korek wlewu oleju znajdujący się w górnej części jednostki.

4. Spuszczanie oleju

Wymiana oleju w silniku

Odczekaj, aż cały zużyty olej wypłynie do pojemnika. Gdy ścieknie ostatnia kropla oleju, możesz zakręcić korek spustowy. Wcześniej jednak dokładnie go oczyść (usuń opiłki z namagnesowanej wew. części i wytrzyj do sucha) i w razie konieczności wymień podkładkę.

5. Odkręcenie filtra oleju

Wymiana oleju w silniku

Za pomocą specjalistycznego klucza wykręć filtr oleju (ew. obudowę, w której znajduje się wkład filtrujący). Pamiętaj, by pod miejsce mocowania filtra podłożyć naczynie, a w przypadku wymiany gorącego oleju nie poparzyć się nim.

6. Wymiana filtra oleju

Wymiana oleju w silniku

Przed przykręceniem nowego filtra oleju (wkładu wraz z obudową) oczyść dokładnie powierzchnię styku, a gumową uszczelkę filtra posmaruj cienką warstwą nowego oleju. Dokręć filtr z siłą zalecaną przez producenta.

7. Napełnienie silnika nowym olejem

Wymiana oleju w silniku

Wlej nowy olej przez otwór wlewowy, używając odpowiedniej ilości i rodzaju oleju zgodnie z instrukcją pojazdu. W międzyczasie kontroluj jego poziom na miarce (tzw. bagnecie). Po uzupełnieniu stanu, między kreskami min. i max. na miarce, uruchom na chwilę silnik, wyłącz go i chwilę odczekaj. Następnie sprawdź poziom oleju za pomocą miarki. Zrób dolewkę, jeśli jest to konieczne.

8. Dbanie o czystość

Wymiana oleju w silniku

Po wymianie oleju sprawdź, czy nie ma wycieków pod samochodem. Zamocuj osłonę silnika i wytrzyj miejsca na silniku, gdzie przypadkowo rozlał się olej. Jeśli tego nie zrobisz z miejsc tych po rozgrzaniu silnika będzie wydobywał się dym, a może nawet dojść do pożaru.

9. Kontrola poziomu oleju

Wymiana oleju w silniku

Po opuszczeniu auta z podnośnika lub lewarka, odczekaj i po chwili ponownie sprawdź poziom oleju na miarce (ew. go uzupełnij).

10. Co zrobić ze zużytym olejem?

Wymiana oleju w silniku

Zużytego oleju nie można wylewać do kanalizacji, a brudnego filtra oleju wyrzucać do kosza na śmieci. Obie rzeczy muszą zostać odpowiednio zutylizowane. Możesz oddać je do punktu zbierania odpadów (w tzw. PSZOK-u) lub zaprzyjaźnionego warsztatu samochodowego.

Czytaj też:
Wymiana filtra kabinowego. Jak to zrobić samemu?
Czytaj też:
Samochód z LPG. Wiemy, po jakim czasie zwróci się instalacja

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)