Nowe samochody z instalacją LPG. Sprawdzamy, czy ich zakup ma sens?

Nowe samochody z instalacją LPG. Sprawdzamy, czy ich zakup ma sens?

LPG
LPG Źródło:Shutterstock
Ceny benzyny i oleju napędowego nieco spadły, ale nadal są dwukrotnie wyższe od kosztu zakupu gazu. Przyjrzeliśmy się ofercie nowych samochodów z LPG na polskim rynku oraz przedstawiamy ich rzeczywiste koszty eksploatacji.

Średnia cena LPG za litr w ostatnim czasie to ok. 2,70 zł, a to oznacza, że za jeden litr benzyny (95 okt. – 6,44 zł) lub oleju napędowego (ON – 6,13 zł) możemy kupić ponad dwa litry gazu. Czy to dobry moment, by zainteresować się zakupem nowego auta wyposażonego w instalację LPG?

Nowe auta z instalacja LPG

Silnik zasilany LPG zużywa o 15 proc. więcej gazu niż benzyny

Wiemy, że silnik zasilany gazem zużywa ok. 15 proc. (większej pojemności nawet do 30 proc.) więcej gazu niż benzyny. Jeśli więc nasz samochód średnio spala 7,5 l benzyny na 100 km, to koszt pokonania wspomnianego dystansu wynosi ok. 48 zł. Zakładając większe o 15 proc. zużycie gazu, przejechanie 100 km przy zużyciu LPG 8,6 l/100 km, będzie kosztować 23 zł. Teoretycznie na każdych 100 km w kieszeni pozostaje nam 25 zł. Musimy jednak pamiętać, że w aucie zasilanym LPG rozruch zimnego silnika odbywa się zawsze na benzynie, a dopiero po czasie (uzależniony jest od temperatury otoczenia i stylu jazdy) załącza się zasilanie gazem. To nie wszystko, niektóre fabryczne instalacje gazowe są tak zaprojektowane, że w sytuacji, gdy kierowca mocno wciśnie pedał gazu, mimo jazdy na LPG następuje tzw. dotrysk benzyny. Takie rozwiązanie stosowane jest np. w fabrycznych instalacjach Dacii, ale i nie tylko. Podwójne zasilanie silnika 1.0 TCe sprawia, że w zwykłej benzynowej wersji ma on 90 KM, a w odmianie dwupaliwowej 100 KM.

Instalacja LPG

Zimny rozruch i tzw. dotrysk paliwa

Biorąc pod uwagę zimny rozruch silnika i dotrysk benzyny, do każdych przejechanych 100 km na gazie trzeba doliczyć nawet do 1,5 l benzyny (ok. 10 zł). To oznacza, że koszt eksploatacji auta z fabrycznym LPG na 100 km rośnie nam z 23 do 33 zł (oszczędzamy nie 25 a 15 zł na każdych 100 km). W przypadku mniej skomplikowanych silników (bez turbo i wtrysku bezpośredniego) w instalacji gazowej nie występuje tzw. dotrysk benzyny, przez co auta te mogą mieć nieco słabsze osiągi niż na benzynie, ale za to są tańsze w eksploatacji. W ich przypadku przy wyliczaniu kosztów zużycia paliwa powinniśmy brać pod uwagę dodatkowe spalanie benzyny na poziomie ok. 0,75 l/100 km (5 zł). Koszt przejechania 100 km na gazie wynosi wówczas 28 zł, a w portfelu (w porównaniu z klasycznym zasilaniem benzynowym) pozostaje nam 20 zł.

Badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów

Drożej za badanie techniczne

Analizując koszty opłacalności jazdy na gazie, musimy jednak brać pod uwagę jeszcze inne koszty, np. wyższą cenę badania technicznego. Za „przegląd” w SKP w przypadku auta osobowego zasilanego benzyną zapłacimy 99 zł (diagności szykują kolejny strajk, być może cena niedługo wzrośnie), a za samochód z instalacją LPG 162 zł (drożej o 63 zł). Przypominamy, że pierwsze badanie techniczne powinno nastąpić po 3 latach od pierwszej rejestracji samochodu, natomiast drugie po upływie kolejnych 2 lat. Dopiero gdy auto ma 5 lat, podlega obowiązkowi wykonywania przeglądów co roku.

Dacia Jogger

Większe wydatki w serwisie

Zainteresowani zakupem nowego auta z instalacją LPG, licząc koszty eksploatacji, muszą pamiętać także o droższych przeglądach w ASO, gdyż istnieje konieczność regularnej wymiany filtrów fazy stałej i lotnej gazu. W przypadku Dacii Sandero 1.0 TCe LPG będzie to ok. 400 zł więcej na przeglądzie wykonywanym co 30 tys. km/rok. W autach niemających fabrycznej instalacji montażyści zalecają wykonywać jej regularne przeglądy (co 15 tys. km/rok). Koszt takiej wizyty nie powinien przekroczyć 350 zł.

Instalacja LPG

Cena instalacji w nowym aucie od 2000 do 6500 zł

Ostatnią, ale jednocześnie najważniejszą kwestią związaną z wyliczeniem kosztów eksploatacji auta z instalacją LPG jest cena jego zakupu. Często koszt instalacji LPG w nowym aucie uzależniony jest od tego czy jest ona fabryczna, czy montowana w stacji dilerskiej, ale nie tylko. Dacia Sandero 1.0 TCe Expression z fabryczną instalacją LPG jest droższa od klasycznego benzyniaka o 3900 zł. Z kolei w Kii model Picanto 1.2 DPI w odmianie M za zamontowaną u dilera instalację gazową BRC zapłacimy 6500 zł. Niezwykle atrakcyjnie wygląda cena niefabrycznej instalacji LPG w Ssangyongach – do Tivoli/Tivoli Grand w promocji tylko 2000 zł!

Ceny LPG rosną

Roczne oszczędności od 1200 do 1600 zł

Statystyczny Polak przejeżdża rocznie ok. 8 tys. km. Jeżdżąc autem z fabryczną instalacją LPG i biorąc pod uwagę powyższe założenia dotyczące zużycia paliwa i ich ceny (nie uwzględniając kosztów przeglądów i badań technicznych – uzależnione są od wieku auta i częstotliwości użytkowania auta) teoretyczne oszczędności wynikające z eksploatacji auta na gazie wynoszą 1200 złotych rocznie (1600 zł w przypadku mniej skomplikowanych silników bez doładowania i wtrysku bezpośredniego).

Po jakim czasie zwróci się zakup instalacji LPG?

Jeśli więc przyjmiemy, że za instalacja LPG w nowym aucie kosztuje dodatkowe 5000 zł, to kwota ta przy założeniu rocznych przebiegów na poziomie 8000 km, zwróci się nam dopiero po 4 latach eksploatacji (po 3 latach w przypadku instalacji bez dotrysku paliwa). W przypadku modeli Ssangyonga, gdzie koszt montażu LPG wynosi tylko 2000 zł – dużo szybciej (po ok. 1,5 roku). Osoby szukające oszczędności mogą zdecydować się na tańszy montaż instalacji LPG poza ASO (zapłacimy nawet od 1300 do 3000 zł mniej), ale muszą pamiętać, że w takim wypadku stracą gwarancję producenta (nawet 7 lat lub 150 000 km w przypadku Kii).

Instalacja LPG

Gorsza funkcjonalność?

Decydując się na auto z instalacją LPG, musimy pamiętać o pewnych ograniczeniach związanych z funkcjonalnością auta. Zbiorniki na gaz montowane są najczęściej we wnęce koła zapasowego, a to oznacza, że zdani jesteśmy wówczas na zestaw naprawczy (niektórzy kierowcy wolą jeździć z pełnowymiarowym kołem zapasowym lub tzw. dojazdówką). Na przykład przestrzeń bagażowa w Pandzie z LPG jest o 25 l mniejsza niż w klasycznej wersji benzynowej. Z kolei w Dacii Duster nie mamy takiego problemu, gdyż 32-litrowy zbiornik gazu przymocowany jest do podwozia, przez co samochód nie ma pomniejszonego względem benzynowych odmian bagażnika (445 l).

Dzięki dwóm zbiornikom zasięg niektórych samochodów potrafi przekroczyć 1000 km. Oprócz walorów praktycznych gaz jest paliwem bardziej ekologicznym, a auta z LPG emitują mniej CO2 i cząstek stałych.

Nowy Fiat Panda Cross, Sport i Life

Lista nowych samochodów z instalacją LPG z rocznika 2023 (kolejność aut wg ceny zakupu):

  1. Fiat Panda 1.2 69 KM City Life – cena 68 000 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez limitu kilometrów
  2. Kia Picanto 1.2 DPI 84 KM M – cena auta od 63 500 zł + instalacja BRC 6500 zł (70 000 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 7 lat lub 150 tys. km
  3. Dacia Sandero 1.0 TCe ECO-G 100 Expression – cena od 70 800 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km
  4. Hyundai i10 1.2 MPI 84 KM Modern – cena 64 500 zł + instalacja BRC 6800 zł (71 300 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 5 lat bez limitu km
  5. Skoda Fabia 1.0 MPI 80 KM Active – cena auta od 66 450 zł + instalacja Landi RENZO 5700 zł (72 150 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 60 000 km – 2 pierwsze lata bez limitu km
  6. Kia Rio 1.2 DPI 84 KM M – cena od 67 900 zł + instalacja BRC 6500 zł (74 400 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km
  7. Renault Clio 1.0 TCE 100 LPG Equilibre – cena od 75 600 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez ograniczeń przebiegu
  8. 2. Dacia Duster 1.0 TCE ECO-G 100 4x2 Expression – cena od 83 800 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km
  9. Kia Stonic 1.2 DPI 84 KM M – cena od 78 100 zł + instalacja BRC 6500 zł (84 600 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 7 lat lub 150 tys. km
  10. Skoda Scala 1.0 TSI 95 KM Active – cena auta od 77 850 zł + instalacja Landi RENZO 6800 zł (84 650 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 60 000 km – 2 pierwsze lata bez limitu km
  11. Renault Captur 1.0 TCE 100 LPG Equilibre – cena od 85 500 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez ograniczeń przebiegu
  12. Dacia Jogger 1.0 TCE ECO-G 100 5 m. Expression – cena od 86 050 zł (fabryczna instalacja)
    Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km
  13. Ssangyong Tivoli/Grand Tivoli 1.5 T‑GDi 163 KM Crystal – cena auta 89 490 zł (Grand od 94 490 zł) + instalacja EuropeGAS 2000 zł (91 490 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 5 lat lub 100 tys. km
  14. Ssangyong Korando 1.5 T‑GDi 163 KM Crystal – cena od 108 490 zł + instalacja EuropeGAS 6500 zł (110 490 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 5 lat lub 100 tys. km
  15. Ssangyong Torres 1.5 T‑GDi 163 KM Joy – cena od 139 900 zł + instalacja EuropeGAS 6500 zł (146 400 zł)
    Gwarancja mechaniczna: 5 lat lub 100 tys. km

Naszym zdaniem

Ceny nowych aut z instalacją LPG wahają się od 68 000 za Fiata Pandę z wolnossącym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM do prawie 150 tys. zł za Ssangyonga Torresa z doładowanym benzyniakiem 1.5/163 KM wyposażonym we wtrysk bezpośredni. Wybór jest dość duży, ale przed podjęciem decyzji o zakupie, trzeba wziąć do ręki kalkulator i dokładnie policzyć po jakim czasie zwróci nam się instalacja LPG. Obliczenia i tak nie oddadzą rzeczywistych kosztów, bo nie będziemy w stanie przewidzieć do końca wszystkich czynników wpływających na eksploatację auta (np. liczby zimnych rozruchów czy temperatury otoczenia). Poza tym niewielu producentów w folderach podaje zużycie gaz. Możemy więc przy obliczeniach teoretycznie założyć o 15 proc. wyższe spalanie gazu niż benzyny.

Zakup nowego auta z LPG na pewno jest opłacalny, dla osób, które wykonują duże roczne przebiegi. Jeździmy taniej, ekologicznie, a do tego mamy pełną gwarancję producenta. Mimo nieco wyższych kosztów eksploatacji związanych z tzw. dotryskiem benzyny skłaniałbym się do zakupu aut z fabrycznym, a nie dilerskim montażem LPG, gdyż komponenty instalacji zostały dobrane w fazie projektowania auta, co powinno przekładać się na jego większą trwałość i mniejszą awaryjność.

Czytaj też:
Wymiana filtra kabinowego. Jak to zrobić samemu?
Czytaj też:
Wymiana świec zapłonowych. Pięć minut roboty?

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)