Top 10: Najtańsze nowe auta w Polsce. Ich ceny nadal rosną

Top 10: Najtańsze nowe auta w Polsce. Ich ceny nadal rosną

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Przedstawiamy 10 najtańszych nowych samochodów na polskim rynku. Sprawdziliśmy, ile kosztują, jakie mają wyposażenie i osiągi oraz warunki gwarancji. Ceny zaczynają się od 53 900 zł.

Nie tak dawno, zaledwie przed tygodniem, sprawdziliśmy, o ile podrożały nowe samochody na przestrzeni ostatnich 10 lat. Teraz postanowiliśmy przyjrzeć się, ile trzeba mieć pieniędzy w portfelu, by stać się w Polsce posiadaczem nowego auta prosto z salonu. Jeszcze dwa lata temu na zakup nowego samochodu wystarczyło mieć 31 900 zł. Za tę kwotę można było kupić Dacię Sandero z benzynowym, wolnossącym silnikiem 1.0 SCe o mocy 73 KM w bazowej wersji Access. Dziś za nowszą generację tego rumuńskiego modelu w podstawowej odmianie, trzeba zapłacić niemal dwa razy więcej – aż 62 900 zł! Jak pokazuje przykład tego budżetowego auta, niemal 100-procentowy wzrost ceny jaki odnotowaliśmy w materiale „O ile podrożały auta w ciągu 10 lat?”, wcale nie powinien szokować, bo podobną dynamikę wzrostu cen uzyskało Sandero w zaledwie dwa lata!

Rośnie dynamika wzrostu cen

Problem błyskawicznie rosnących cen na przestrzeni ostatnich dwóch lat nie dotyczy wyłącznie modelu Dacii. Dotyczy on zarówno marek budżetowych, popularnych jak i premium. Jak podaje Instytut IBRM Samar, ceny nowych samochodów w ciągu kilku miesięcy 2023 roku wzrosły średnio o około 8 proc. Wcale nas nie dziwi to, że sprzedaż nowych pojazdów w salonach nie chce się odbić od dna jakie mało miejsce w okresie trwania pandemii.

Poniżej przedstawiamy dziesięć najtańszych propozycji zakupu nowych samochodów. Sprawdziliśmy nie tylko ceny, ale także wyposażenie, osiągi, spalanie oraz warunki gwarancji.

Kia Picanto

1. Kia Picanto 1.0 DPI (2022 r.) – 53 900 zł

Picanto to obecnie najmniejszy samochód Kii produkowany od 2017 roku. Choć jest przedstawicielem segmentu A, to na tle konkurentów oferuje zaskakująco dużo przestrzeni, zwłaszcza z tyłu. Jak na swoje niewielkie gabaryty oferuje pojemny bagażnik o pojemności 255 l (maks. 1010 l). Za kwotę 53 900 zł kupimy model z ubiegłego roku (rocznik 2023 droższy o 6600 zł) w podstawowej wersji wyposażeniowej M z wolnossącym benzyniakiem 1.0 o moc 67 KM. Jednostka ta gwarantuje przyspieszenie do „setki” w 14,8 s oraz średnie spalanie na poziomie 4,8 l/100 km (wg WLTP). Na liście wyposażenia znajdziemy, m.in.: 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich i tylnych, elektrycznie regulowane lusterka z funkcją podgrzewani, centralny zamek z alarmem, regulację wysokości fotela kierowcy, czujnik zmierzchu, regulację kolumny kierownicy, stalowe felgi z oponami 175/65R14, dojazdowe koło zapasowe, system EcoDynamics– (automatyczne wyłączanie silnika na postoju), klimatyzację manualna, kierownicę wielofunkcyjną, port USB, radio DAB, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu. Picanto wyróżnia się na tle rywali 7-letnią gwarancją mechaniczną ograniczoną przebiegiem 150 tys. km.

Hyundai i10

2. Hyundai i10 1.0 MPI (2023 r.) – 54 600 zł

Ponieważ Kia i Hyundai należą do tego samego koncernu, model i10 (na rynku od 2020 roku) jest zbliżony konstrukcyjnie do Picanto. To oznacza, że oferuje całkiem dużo przestrzeni pasażerskiej oraz w bagażniku. Kufer i10 jest pojemny (252 l), ale w podstawowej wersji niezbyt praktyczny. By się do niego dostać trzeba unieść sztywną półkę, która w i10 nie jest wyposażona w linki unoszące ją wraz z pokrywą. W dodatku dwupoziomowa podłoga, która pozwala zachować porządek, dostępna jest tylko w droższych wersjach wyposażeniowych. W cenie 54 600 zł kupimy model z 2023 roku, z tym samym co w Picanto, 4-cylindrowym benzynowym silnikiem 1.0 o mocy 67 KM, który zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 14,8 s i średnio zużywa 5 l/100 km (za dopłatą 5540 zł dostępna jest instalacja LPG). Wyposażenie bazowej wersji Pure jest zbliżone do odmiany L w małej Kii przy czym za regulację kolumny kierowniczej, klimatyzację manualną, fotel kierowcy z regulacją wysokości, elektrycznie sterowane lusterka i radio DAB z zestawem głośnomówiącym musimy dopłacić 5000 zł (pakiet Cool). Hyundai i10 na tle koncernowego brata oferuje nieco gorszą, ale nadal atrakcyjną na rynku gwarancję mechaniczna – 5 lat bez limitu kilometrów.

Mitsubishi Space Star

3. Mitsubishi Space Star 1.2 (2022 r.) – 57 990 zł

Najmniejsze Mitsubishi dostępne w Polsce od 2018 roku zostało poddane modernizacji w 2020 roku. Japoński maluch ma 3,7 m długości i waży zaledwie 845 kg. Co może zaskakiwać, jego wnętrze jest przestronne, czego nie można powiedzieć o bagażniku (poj. 235 l). W cenie 57 990 zł można kupić egzemplarz z ubiegłego roku (dopłata za bieżący rocznik wynosi tylko 2000 zł). Space Star na polskim rynku występuje tylko z jednym silnikiem, trzycylindrowym wolnossącym benzyniakiem 1.0 o mocy 71 KM. Dzięki niemu maluch Mitsubishi rozpędza się od 100 km/h ze startu w 14,1 s i średnio spala 5,0 l/100 km. Wersja podstawowa Inform zawiera m.in. 6 airbagów, elektrycznie regulowane lusterka, regulację wysokości siedzenia kierowcy, oparcie tylnej kanapy składane i dzielone (60:40), regulację wysokości kierownicy, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, radio z CD/MP3 i USB, elektrycznie sterowane szyby przednie i wspomaganie kierownicy. Auto objęte jest 5-letnią gwarancją producenta.

Dacia Sandero

4. Dacia Sandero 1.0 TCe (2023 r.) – 62 900 zł

Dacia Sandero to 5-drzwiowy hatchback należący do segmentu B. Trzecia generacja modelu produkowana jest od 2020 roku i po dwóch latach przeszła stylistyczną modernizację (m.in. nowy grill). Rumuńskie auto opiera się na płycie podłogowej CMF-B, tej samej, na której zbudowane jest Clio 5. Pasażerowie we wnętrzu Sandero mają do dyspozycji całkiem dużo miejsca. Na tylnej kanapie wygodnie może podróżować dwójka dorosłych osób o wzroście 183 cm. Jak na auto segmentu B Dacia Sandero świetnie wypada także w kwestii przewożenia bagaży. Pod tylną pokrywą mieści się duży, 328-litrowy kufer. W cenie 62 900 zł kupimy model z bieżącego roku doładowanym 3-cylindrowym benzyniakiem 1.0 o mocy 90 KM, który pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 12,2 s i średnio spala 5,2 l/100 km. Bazowa wersja Essential zawiera m.in.: 6 poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, radio z Bluetooth, składaną tylna kanapę. Gwarancja mechaniczna na Sandero wynosi 3 lata lub 100 tys. km.

Nowa Kia Rio

5. Kia Rio 1.2 DPI (2022 r.) – 63 900 zł

Obecny w salonach model to Rio czwartej generacji, który ostatnią modernizację przeszedł w 2020 roku. Klienci zainteresowani tym modelem muszą się spieszyć, gdyż do lata model ma zostać wycofany. Osoby podróżujące z przodu docenią pełną swobodę ruchu, osoby siedzące z tyłu mogą narzekać na ograniczoną przestrzeń, zwłaszcza na wysokości kolan. Kufer koreańskiego hatchbacka segmentu B oferuje przyzwoitą pojemności 325 l. Wydając 63 900 zł kupujemy samochód z ubiegłego roku, dopłata za rocznik 2023 wynosi 4000 zł. Pod maską bazowej wersji pracuje wolnossący, 4-cylindrowy benzyniak 1.2 DPI o mocy 84 KM, który pozwala uzyskać przyspieszenie 0-100 km/h w 13,1 s i średnio zadowala się spaleniem na poziomie 5,2 l/100 km. W wyposażeniu podstawowej wersji M znaleźć można m.in.: 6 poduszek powietrznych, pakiet systemów bezpieczeństwa, asystent ruszania na wzniesieniu, elektryczne sterowane szyby drzwi przednie, elektrycznie regulowane lusterka z funkcją podgrzewania, zdalnie sterowany centralny zamek, alarm, klimatyzację manualną, czujnik zmierzchu – automatyczne włączanie świateł mijania, interfejs Android Auto/Apple CarPlay, tuner radia cyfrowego DAB, USB, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, kierownicę wielofunkcyjną, stalowe obręcze kół z oponami 185/65/R15. Piacanto objęte jest 7-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 150 tys. km.

Nowy Fiat Panda Cross, Sport i Life

6. Fiat Panda 1.0 Hybrid (2023 r.) – 65 000 zł

Obecnie w salonach Fiata oferowana jest trzecia generacja Pandy, która zadebiutowała w 2011 roku. Przedstawiciel najmniejszego segmentu aut (A) nie zachwyca pod względem ilości miejsca. Jego kabina jest wąska, a w drugim rzędzie foteli podróżujący mają mało przestrzeni na nogi. Autem wnętrza są wysoko zamocowane siedziska foteli, które ułatwiają zajęcie miejsca oraz obserwację otoczenia. Bagażnik o pojemności 225 l jest o 25 l mniejszy niż w konkurencyjnych modelach z Kii i Hyundaia. Od 2020 r. podstawowy napęd Pandy stanowi hybrydowa odmiana. Składa się z trzycylindrowego benzynowego silnika 1.0 o mocy 70 KM, połączonego z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Jednostkę spalinową wspomaga połączony za pośrednictwem paska niewielki silnik elektryczny. Panda z miękką hybrydą rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,9 s i średnio zużywa ok. 5 l/100 km. Za kwotę 65 000 zł kupimy model z 2023 roku w bazowej wersji wyposażeniowej o nazwie Panda. W jej skład wchodzą takie elementy jak: airbagi czołowe i kurtyny powietrzne, klimatyzacja manualna, radio DAB z systemem Bluetooth, asystent podjazdu pod wzniesienia, elektryczne sterowane szyby z przodu i centralny zamek z pilotem. Na Pandę Fiat udziela 2-letniej gwarancji mechanicznej bez ograniczeń przebiegu.

Suzuki Swift

7. Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid – 65 900 zł

Suzuki Swift to przedstawiciel segmentu B. Jego szósta generacja produkowana jest od 2017 roku i ostatnie modernizacje stylistyczne auto przeszło w połowie 2020 roku. W Swifcie wygodnie jest nie tylko z przodu, lecz także w drugim rzędzie foteli. Może więc w nim komfortowo podróżować czwórka dorosłych pasażerów, co wcale nie jest oczywiste wśród aut segmentu B. Kufer o pojemności 265 l oferuje niewielką pojemność (konkurencyjna Fabia 380 l), ale jego regularne kształty sprzyjają pakowaniu walizek. Pod maską bazowej wersji znajdziemy czterocylindrowego wolnossącego benzyniaka 1.2 o mocy 83 KM wspomaganego miękka hybrydą połączonego z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Napęd ten pozwala rozpędzić japońskie auto od startu do 100 km/h w 13,1 s i średnio zadowala się zużyciem na poziomie 4,9 l/100 km. Wydając 65 900 zł staniemy się posiadaczami samochodu z rocznika 2022 (do bieżącego rocznika dopłata wynosi 5000 zł) w podstawowej odmianie Premium. W standardzie tej wersji znajdziemy m. in.: 6 airbagów, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), centralny zamek, radio z CD, Bluetooth, komputer pokładowy, system wspomagania ruszania ze wzniesienia, reflektory diodowe (dla świateł mijania i drogowych), czujnik zmierzchu, tylne lampy LED, system ostrzegania przed kolizją, adaptacyjny tempomat. Suzuki Swift objęty jest 3-letnią gwarancją z ograniczeniem do 100 tys. km.

Seat Ibiza

8. Seat Ibiza 1.0 MPI (2022 r.) – 66 200 zł

Po wycofaniu z oferty Volkswagena up-a, Ibiza jest obecnie najtańszym modelem z grupy VAG. W salonach Seata możemy zamawiać piątą generację Ibizy, która latem 2021 roku przeszła po raz ostatni modernizację. Hiszpański model reprezentuje segmentu B, w jego wnętrzu bez trudu wygodnie może podróżować czterech dorosłych pasażerów. Z kolei 355-litrowy bagażnik bez trudu zmieści weekendowe zakupy. Bazowy silnik w Ibizie ma trzy cylindry, pojemność 1 litr, 80 KM i pozbawiony jest doładowania. Jego osiągi nie oszałamiają (0-100 km/h w 15,3 s), ale za to odwdzięcza się rozsądnym zużyciem paliwa (5,3 l/100 km). Wydając kwotę 66 200 zł możemy nabyć ubiegłoroczny model (rocznik 2023 droższy o 2700 zł) w bazowej wersji Reference. Odmiana ta oferuje w standardzie m.in.: airbagi czołowe, boczne, kurtyny, klimatyzację manualną, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, system multimedialny z radiem DAB, USB, Bluetooth i reflektory ecoLED. Na hiszpański model producent udziela – najlepszej w grupie Volkswagena – 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 150 tys. km.

Skoda Fabia

9. Skoda Fabia 1.0 MPI (2023 r.) – 66 450 zł

Fabia to model zbliżony konstrukcyjnie do Seata Ibizy. Aktualnie oferowana czwarta generacja Fabii do krajowych salonów trafiła w 2021 roku. to model trzeciej generacji produkowany od 2014 roku (face lifting w 2018 r.). Fabia to przedstawiciel segmentu B, czy niewielkich aut głównie o miejskim przeznaczeniu. Ze względu na przestronne wnętrze i rekordowy pod względem pojemności bagażnik (380 l) znakomicie sprawdzi się podczas dojazdów do pracy, weekendowych zakupów, a nawet jako wakacyjny środek transportu dla czteroosobowej rodziny. Klienci mogą zamawiać Fabię wyłącznie z rocznika 2023. Za kwotę 66 450 zł zamówimy tę samą wolnossącą, trzycylindrową benzynową jednostkę, co w Seacie Ibizę. Motor 1.0 MPI o mocy 80 KM nie powala osiągami (0-100 km/h w 15,5 s, ale tę niedogodność rekompensuje niskim spalaniem (5 l/100 km). Osoby szukające oszczędności mogą tę wersję silnikową zamówić instalacją LPG Landi Renzo. W wyposażeniu bazowej wersji Active znajdziemy m. in. 6 airbagów, klimatyzację manualną, asystenta pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją, wspomaganie ruszanie ze wzniesienia, centralny zamek, elektrycznie ster. szyby przednie i lusterka (podgrzewane), regulację wysokości fotela kierowcy czujnik zmierzchu, radio DAB, Bluetooth, reflektory LED Basic. Skoda Fabia z roku modelowego 2023 posiada 3-lata gwarancji z limitem 60 tys. km.

Fiat 500

10. Fiat 500 1.0 Hybrid (2023 r.) – 67 000 zł

„Pięćsetka” to najmniejszy model Fiata, należący do segmentu A produkowany od 2007 roku w Tychach. Oprócz trzydrzwiowego hatchbacka dostępna jest także wersja cabrio z miękkim dachem (droższa o 10 tys. zł). Mimo 16-letniego okresu produkcji model 500 był stale modernizowany, a producent uatrakcyjnia jego ofertę wprowadzając specjalne wersje (ostatnie: Dolcevita i „RED”). „Pięćsetkę” można zamawiać tylko w jednej wersji silnikowej – z trzycylindrowym wolnossącym benzyniakiem 1.0 z technologią Mild Hybrid o mocy 70 KM. Jednostka ta zapewnia uzyskanie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 13,8 s i ma średnie zapotrzebowanie na paliwo na poziomie 4,7 l/100 km. Wnętrze 500-ki zostało zaprojektowane z włoskim stylem, lecz niestety pasażerowie na tylnej kanapie mają do dyspozycji niewielką przestrzeń. Bagażnik hatchbacka oferuje skromną pojemność 185 l (maks. 520 l). Bazowa wersja o nazwie „500” oferuje m. in.: 7 poduszek powietrznych (w tym airbag kolanowy kierowcy), klimatyzację manualną, tempomat, kierownicę z regulacją wysokości, tylną kanapę dzieloną (50:50), elektrycznie ster. szyby przednie i lusterka, centralny zamek, system multimedialny Uconnect z ekranem dotykowym, Bluetooth. Gwarancja mechaniczna na Fiata 500 wynosi 2 lata bez limitu kilometrów.

Czytaj też:
Im drożej dla kupujących, tym lepiej dla leasingodawców i dealerów. Czekają ich duże zyski
Czytaj też:
Samochodowy rynek w UE nadal radykalnie mniejszy, niż przed pandemią

Źródło: Auto Wprost.pl