Samochodowy rynek w UE nadal radykalnie mniejszy, niż przed pandemią

Samochodowy rynek w UE nadal radykalnie mniejszy, niż przed pandemią

Salon samochodowy DS
Salon samochodowy DS Źródło:Grupa PGD
Od stycznia do kwietnia 2023 r. rynek samochodowy UE wzrósł o 17,8 proc. do 3,5 mln zarejestrowanych samochodów. Pomimo poprawy rok do roku sprzedaż nadal jest niższa o 22,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r., czyli przed pandemią.

W kwietniu 2023 r. rynek samochodowy UE odnotował znaczny wzrost rejestracji samochodów osobowych, do 803 188 sprzedanych egzemplarzy, co oznacza wzrost o 17,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wszystkie główne rynki UE odnotowały solidny wzrost w zeszłym miesiącu, z Włochami (+29,2 proc.) i Francją (+21,9 proc.) na czele.

Mocna pierwsza 1/3 roku

Od stycznia do kwietnia 2023 r. rynek samochodowy UE wzrósł o 17,8 proc. do 3,5 mln zarejestrowanych samochodów. Pomimo poprawy rok do roku sprzedaż nadal była niższa o 22,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r., co wskazuje na trwającą walkę na rynku samochodowym UE. Spośród czterech głównych rynków UE największy wzrost odnotowała Hiszpania (+33,7 proc.), następnie Włochy (+26,9 proc.), Francja (+16,7 proc.) i Niemcy (+7,9 proc.).

Rodzaje paliw nowych samochodów

W kwietniu udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie odnotował znaczny wzrost, z 9,1 do 11,8 proc. Podczas gdy pojazdy hybrydowe stanowią obecnie 24,8 proc. rynku nowych samochodów w UE, nadal dominują samochody benzynowe, z największym udziałem wynoszącym 38,2 proc.

Samochody elektryczne

W ubiegłym miesiącu rejestracje nowych samochodów elektrycznych w UE odnotowały znaczny wzrost (+51,9 proc.), osiągając poziom 94 561 sztuk. Oznacza to udział w rynku na poziomie 11,8 proc., co oznacza wzrost o prawie 3 proc. w porównaniu z kwietniem 2022 r. Większość rynków UE odnotowała dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym dwa największe: Francja (+34,8 proc.%) i Niemcy (+34,1 proc.). Stanowiło to skumulowany wzrost o 45,1 proc., przy 415 579 sprzedanych egzemplarzach w pierwszych czterech miesiącach 2023 roku.

Hybrydy plug-in w odwrocie

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) nadal rosły w kwietniu, a sprzedaż wzrosła o 22,7 proc. do 199 407 sztuk. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z dwucyfrowych wzrostów na czterech kluczowych rynkach UE: Niemczech (+35,9 proc.), Francji (+28,6 proc.), Włoszech (+28,3 proc.) i Hiszpanii (+14,4 proc.). W rezultacie pojazdy HEV zajmują obecnie 24,8 proc. udziału w rynku (wzrost z 23,7 proc. w kwietniu 2022 r.).

Pomimo wzrostu o 4,3 proc. w marcu, unijny rynek pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) spadł w kwietniu (-5,5 proc.), a sprzedaż znacznie spadła w Niemczech (-45,7 proc.), największym rynku tego rodzaju paliwa. W rezultacie ogólny udział w rynku PHEV spadł z 9,2 proc. w kwietniu ubiegłego roku do 7,4 proc. w 2023 roku.

Samochody benzynowe i dieslowskie

Rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE miały kolejny dobry miesiąc w kwietniu, ze sprzedażą rosnącą o 17,3 proc. Oznacza to udział w rynku na poziomie 38,2 proc., czyli taki sam jak w kwietniu 2022 r. Wzrost był spowodowany głównie solidnymi wynikami na czterech kluczowych rynkach UE, zwłaszcza we Włoszech (+39,3 proc.) i Francji (+31,3 proc.). Od początku roku sprzedaż aut benzynowych w UE osiągnęła prawie 1,3 miliona sztuk, co stanowi niezwykły wzrost o 18,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.

Rynek samochodów z silnikiem Diesla w UE pozostał stabilny w kwietniu (+0,03 proc.), pomimo pozytywnych wyników na dwóch największych rynkach bloku: we Włoszech (+21,5 proc.) i Niemczech (+2,4 proc.). Samochody z silnikiem Diesla mają 14,7 proc. udziału w rynku UE, co oznacza spadek z 17,2 proc. w kwietniu 2022 r.

Czytaj też:
Raporty dotyczące używanych aut zmieniają się. Będzie bardziej czytelnie
Czytaj też:
Samochody używane sprzedają się dużo szybciej, niż przed pandemią

Źródło: ACEA