Sceptycy mówią, że są droższe, paliwożerne, mniej precyzyjne w prowadzeniu i trudniejsze w parkowaniu i manewrowaniu. Te argumenty nie trafiają do Europejczyków, w tym Polaków, którzy na punkcie SUV-ów oszaleli. Zwolennicy tego typu aut nie zwracają uwagi na ich wady, za to podnoszą zalety: a to przede wszystkim większa funkcjonalność, wynikająca z wielkości, większy poziom bezpieczeństwa, prestiż i wygoda na co dzień.
Sprzedaż SUV-ów rośnie po 15-17 proc. rocznie, a ich udział w rynku europejskim wyniósł właśnie 40 proc., czyli osiągnął poziom dotąd niespotykany. Chociaż jak wynika z rankingu na pierwszych miejscach wciąż plasują się auta kompaktowe i miejskie, to właśnie SUV-y i crossovery sprzedają się najlepiej, łącznie zyskując radykalny wzrost zainteresowania.
Wystarczy zobaczyć na procentowe wzrosty aut z tego segmentu, a przestaje dziwić, dlaczego każdy z producentów stara się mieć w swojej ofercie aż kilka SUV-ów, w każdym rozmiarze i w każdej wersji.
Oto zestawienie najpopularniejszych samochodów w Europie (dane za październik 2019):
-
Volkswagen Golf: 34 362 sztuki (+6,4 proc.)
-
Renault Clio: 19 576 (-17,4 proc.)
-
Volkswagen Polo: 19 225 (-7,8 proc.)
-
Ford Fiesta: 18 919 (-9,5 proc.)
-
Volkswagen Tiguan: 18 543 (+22,1 proc.)
-
Toyota Yaris: 18 280 (-3,7 proc.)
-
Renault Captur: 17 850 (+44,7 proc.)
-
Peugeot 208: 17 746 (-0,9 proc.)
-
Citroen C3: 17 698 (+4,1 proc.)
-
Skoda Octavia: 17 608 (-2,5 proc.)
-
Nissan Qashqai: 16 657 (+43,6 proc.)
-
Volkswagen T-Roc: 16 555 (+41,5 proc.)
-
Mercedes Klasy A: 16 544 (+6,5 proc.)
-
Ford Focus: 16 503 (+12,3 proc.)
-
Dacia Duster: 15 993 (+42 proc.)
-
Peugeot 3008: 15 784 (-9,6 proc.)
-
Toyota Corolla: 15 038 (nowość)
-
Dacia Sandero: 14 948 (-3,1 proc.)
-
Fiat Panda: 14 827 (-8,1 proc.)
-
Ford Kuga: 14 338 (+27,6 proc.).
Czytaj też:
Oto ulubione crossovery PolakówCzytaj też:
Oto najpopularniejsze SUV-y w Polsce