Fascynującej analizy, wykorzystującej dane archiwalne, dokonał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Eksperci sprawdzili, jak na przestrzeni 20 ostatnich lat zmieniała się moc i pojemność silników sprzedawanych w Polsce samochodów.
Wyjściowym rokiem w raporcie jest 1998 rok. Wówczas średnia moc samochodu osobowego wynosiła 70 KM. Dziś jest to 140 KM, a więc dwa razy więcej. Średni moc rośnie rokrocznie o 3-4 konie mechaniczne, chociaż bywało, że przyrost ten był większy, zwłaszcza na początku nowego wieku.
Pełne zestawienie wygląda następująco:
-
1998 – 70 KM
-
1999 – 71 KM
-
2000 – 74 KM
-
2001 – 78 KM
-
2002 – 84 KM
-
2003 – 87 KM
-
2004 – 90 KM
-
2005 – 96 KM
-
2006 – 101 KM
-
2007 – 106 KM
-
2008 – 108 KM
-
2009 – 111 KM
-
2010 – 115 KM
-
2011 – 117 KM
-
2012 – 119 KM
-
2013 – 120 KM
-
2014 – 124 KM
-
2015 – 127 KM
-
2016 – 132 KM
-
2017 – 134 KM
-
2018 – 137 KM
-
2019 – 140 KM
W 1998 roku najsłabszym modelem na rynku był „Maluch” (Fiat 126p) z silnikiem o mocy 24 KM, a najmocniejszym BMW M5 (model E-39) z silnikiem o mocy 400 KM. Dziś najsłabszym modelem jest Skoda Citigo o mocy 60 KM, a najmocniejszym Ferrari 812 GTS o mocy 800 KM.
Największy wzrost mocy – o 101 proc. – miał miejsce w segmencie A (auta miejskie), oraz w segmencie D (auta klasy średniej, o 77 proc.). Moc aut kompaktowych (segment C) wzrosła o 53 proc.
Czytaj też:
Gorzów. Samochód uderzył w niewidomego. Mężczyzna po wypadku odzyskał wzrok