Szrot szerokim strumieniem płynie do Polski. Jest go coraz więcej, coraz starszego

Szrot szerokim strumieniem płynie do Polski. Jest go coraz więcej, coraz starszego

Import samochodów
Import samochodów / Źródło: Clicktrans
Być może do końca roku nie uda się osiągnąć pełnego miliona importowanych aut, ale eksperci Samaru przewidują, że będzie blisko. Tymczasem do Polski wjeżdżają coraz starsze samochody.

We wrześniu bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była niższa w porównaniu do września ubiegłego roku, ale wyższa niż w sierpniu, podsumowuje IBRM Samar. Średni wiek sprowadzonych aut przekroczył 12 lat. W tym miesiącu zarejestrowano w Polsce 81 560 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 8,0 proc. Łącznie od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 716 971 sztuk i jest o 13,7 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Według najnowszych prognoz na koniec roku import będzie oscylował w granicach 920-940 tys. sztuk.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 4 miesiące, a w samym wrześniu o 2 miesiące mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i 5 miesięcy. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 takich rejestracji.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla we wrześniowych imporcie aut osobowych stanowią 40,7 proc. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,1 proc. najniższego od ponad 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 2 miesiące.

Top 10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 420 457 szt.
  2. Francja – 74 202 szt.
  3. Belgia – 47 087 szt.
  4. Holandia – 31 404 szt.
  5. Stany Zjednoczone – 26 552 szt.
  6. Włochy – 23 752 szt.
  7. Szwajcaria – 18 746 szt.
  8. Austria – 18 358 szt.
  9. Dania – 14 160 szt.
  10. Szwecja – 13 205 szt.

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60 proc.

Top 10 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku:

  1. Volkswagen – 74 874 szt.
  2. Opel – 73 064 szt.
  3. Ford – 66 461 szt.
  4. Audi – 57 150 szt.
  5. Renault – 46 401 szt.
  6. BMW – 40 897 szt.
  7. Peugeot – 37 538 szt.
  8. Citroen – 33 194 szt.
  9. Mercedes – 32 517 szt.
  10. Fiat – 24 078 szt.

Top 10 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku:

  1. Audi A4 – 21 587 szt.
  2. Opel Astra – 20 664 szt.
  3. Volkswagen Golf – 19 235 szt.
  4. BMW 3 – 15 019 szt.
  5. Audi A3 – 13 178 szt.
  6. Opel Corsa – 12 170 szt.
  7. Ford Focus – 11 806 szt.
  8. Volkswagen Passat – 11 496 szt.
  9. Ford Fiesta – 10 622 szt.
  10. Ford Mondeo – 10 023 szt.

Czytaj też:
Sprzedaż samochodów spadła. Kryzys krzyżuje plany kupującym i sprzedającym

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
 0

Czytaj także