Europejskie ciężarówki daleko od bycia eko. Na jakich jeżdżą paliwach?

Europejskie ciężarówki daleko od bycia eko. Na jakich jeżdżą paliwach?

Wyprzedzające się TIR-y
Wyprzedzające się TIR-y Źródło: ITD
W 2021 r. olej napędowy nadal dominował w sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej, stanowiąc 95,8 proc. całego rynku. Pojazdy z możliwością ładowania z gniazdka miały udział na poziomie pół procenta.

Ciężarówki z silnikami Diesla i benzynowymi

W ubiegłym roku rejestracje nowych ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi w UE (dane dla Bułgarii, Litwy i Malty nie są dostępne) wzrosły o 13,6 proc. do 255 099 sztuk. Z wyjątkiem Cypru, sprzedaż była większa w całym regionie, w tym na głównych rynkach Europy Zachodniej: we Włoszech (+21,9 proc.), Hiszpanii (+7,1 proc.), Francji (+4,9 proc.) i w Niemczech (+4,8 proc.). W Europie Środkowej prawie wszystkie kraje miały dwucyfrowe wzrosty. Polska była trzecim co do wielkości rynkiem samochodów ciężarowych wyposażonych w silniki Diesla w Unii Europejskiej. W naszym kraju, według danych ACEA, zarejestrowanych zostało 30 827 ciężarówek z silnikami na olej napędowy, o 56,4 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku.

W 2021 roku w całej UE sprzedano natomiast tylko 190 ciężarówek napędzanych benzyną, co stanowi spadek o 9,5 proc. w porównaniu z 2020 r. Łączny udział tego paliwa w strukturze sprzedaży nowych ciężarówek wyniósł zaledwie 0,1 proc. ze 141 sprzedanymi egzemplarzami (+7,6 proc.), Finlandia odpowiadała za zdecydowaną większość całej sprzedaży pojazdów benzynowych.

Pojazdy ładowane z gniazdka (ECV)

Ogółem w 2021 r. rejestracje nowych ciężarówek ładowanych z gniazdka (elektrycznych, wodorowych, wyposażonych w tzw. range extender oraz hybryd plug-in) wzrosła o 26,6 proc. - z 982 egzemplarzy w 2020 roku do 1 243 sztuk w roku minionym. Biorąc pod uwagę główne rynki unijne, sprzedaż wzrosła najbardziej w Hiszpanii (+137,5 proc.). Kolejne miejsce, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu, zajęła Francja (+88,5 proc.), podczas gdy sprzedaż we Włoszech pozostała stabilna. Niemcy odnotowały niewielki wzrost (+15,8 proc.), ale z 987 sprzedanymi egzemplarzami stanowiło większość wszystkich nowych ciężarówek ładowanymi z gniazdka w UE. Na drugim miejscu znalazła się Holandia z 75 zarejestrowanymi pojazdami (+82,9 proc.). W rezultacie udział tego rodzaju napędu w sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w UE wzrósł z 0,4 proc. w 2020 r. do 0,5 proc. w roku ubiegłym.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Liczba rejestracji nowych ciężarówek wyposażonych w klasyczny układ hybrydowy (HEV) w 2021 roku spadła o 55,9 proc. do zaledwie 67 sztuk. Udział w rynku samochodów ciężarowych z tego typu napędem zmniejszył się z 0,1 proc. w 2020 r. do 0,03 proc. w roku ubiegłym.

Paliwa alternatywne

Samochody korzystające z gazu ziemnego, LPG, biopaliw i etanolu stanowiły zdecydowaną większość ciężarówek z napędem alternatywnym sprzedawanych w UE w 2021 r. Ich udział w rynku wyniósł 3,6 proc. (wzrost z 3,0 proc. w 2020 r.). W ubiegłym roku zarejestrowanych zostało 9 688 samochodów z takim napędem, o 40,7 proc. więcej (r/r). Najwięcej ciężarówek z napędzanych paliwami alternatywnymi jeździło w Niemczech (2 258 sztuk; +37,5 proc.), Francji (1 858; +20,0 proc.) i w Polsce (1 596 egz.; +119,2 proc.).

Czytaj też:
Europejczycy kupują coraz mniej dostawczaków i ciężarówek. Dlaczego?

Źródło: ACEA, IBRM Samar
 0

Czytaj także