Niemiecki automobilklub ADAC, prowadzący od 45 lat ranking niezawodności samochodów, ogłosił wyniki najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów za 2022 rok. Raport bazujący na liczbie interwencji mobilnych serwisów ADAC uwzględnia 155 modeli, których pierwsza rejestracja przypada na lata 2013-2020. Na końcowy wynik ma wpływ liczba wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku.
Najwięcej interwencji z akumulatorami
Podobnie jak przed laty ponad 40 proc. interwencji mechaników z ADAC dotyczyło usterek akumulatorów 12V (43,2 proc.). Problem ten najczęściej dotyczył samochodów Toyoty, a w szczególności modeli C-HR i RAV4. Usterki silnika lub elektroniki objęły 23,8 proc. interwencji. Następne pod względem liczby wezwań (10,4 proc.) były usterki alternatora, rozrusznika, instalacji elektrycznej i oświetlenia. Problemy z ogumieniem stanowiły 8,4 proc. interwencji, a awarie z zamkiem, immobilizerem lub stacyjką 7,2 proc. Pozostałe zdarzenia zakwalifikowane jako "inne" to m.in. usterki układu chłodzenia silnika i hamulców.
Dwa modele Suzuki liderami rankingu
Dwa modele Suzuki: Ignis i Vitara zostały liderami najnowszego rankingu ADAC. Pod względem najmniejszej liczby awarii pierwsze miejsce wśród najmniejszych samochodów zajął Ignis, a w segmencie samochodów miejskich zwyciężyła Vitara. Wśród uwzględnionych po raz pierwszy w rankingu elektryków znalazły się: BMW i3, Renault Zoe, VW ID.3, Tesla Model 3. Każdy z modeli wypadł bardzo dobrze, choć na niekorzyść od pozostałych odróżniał się nieco model Renault. Na dobrą ocenę aut elektrycznych z pewnością miały wpływ prostsza budowa i młodszy wiek samochodów (maksymalny uwzględniony w raporcie dotyczył modeli z 2019 roku).
Najmniej awaryjne modele z podziałem na klasy
Segment najmniejszych aut
-
Suzuki Ignis
-
Toyota Aygo
-
Opel Carl
-
Skoda Citygo
Segment aut miejskich
-
Suzuki Vitara
-
Audi A1
-
Mini
-
Skoda Fabia
-
Volkswageny Up/Polo
Segment aut klasy kompaktowej
-
BMW serii 1
-
Audi Q3
-
Mini Countryman
-
Mercedes GLA
-
Mitsubishi ASX
Segment aut klasy średniej
-
BMW X3
-
Audi A4
-
BMW serii 3
-
Audi Q5
-
Audi A5
Segment aut klasy wyższej
-
BMW X5
-
BMW serii 5
-
Audi A6
-
Volkswagen Touareg
-
Mercedes GLE
Segment aut dostawczych
-
Volkswagen Crafter/Grand California
-
Mercedes Sprinter
Najbardziej awaryjne modele z podziałem na klasy:
Segment najmniejszych aut
-
Smart Forfour
-
Smart Fortwo
-
Fiat 500
-
Hyundai i10
-
Kia Picanto
Segment aut miejskich
-
Renault Clio
-
Opel Meriva
-
Hyundai i20
-
Opel Mokka
-
Ford B-Max
Segment aut klasy kompaktowej
-
Renault Kangoo
-
Renault Scenic
-
Toyota C-HR
-
Mercedes Citan
-
Ford Kuga
Segment aut klasy średniej
-
Opel Insignia
-
Ford Mondeo
-
Toyota RAV4
-
Seat Alhambra
-
Ford S-Max
Segment aut klasy wyższej
-
Opel Zafira
-
Ford Ranger
-
Mercedes klasy E
Segment aut dostawczych
-
Ford Transit
-
Renault Master
ADAC jest największym w Europie i drugim na świecie automobilklubem, który zrzesza ponad 17 milionów kierowców samochodów i motocykli. To najbardziej znany automobilklub i organizacja motoryzacyjna kojarzona przez kierowców w Europie. Organizacja działa od 1903 roku.
Czytaj też:
Te samochody psują się najrzadziej. Sprawdź najnowszy raport TÜVCzytaj też:
Wybrano najbardziej niezawodne auta. Japończycy znowu triumfują