Wygląda na to, że października był ostatnim miesiącem delikatnego odbicia. Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w październiku 2020 roku wobec zeszłego roku, ale wzrosła wobec września.
Sprzedaż samochodów. Teraz gorzej, bo rok temu lepiej
W październiku liczba zarejestrowanych pojazdów była niższa wobec rezultatów osiągniętych w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Obserwowany spadek październikowych rejestracji, liczonych rok do roku, to przede wszystkim efekt wysokiej bazy (czyli rezultatu osiągniętego w październiku 2019 roku).
Ważne: spora sprzedaż w dziesiątym miesiącu 2019 roku (a także w dwóch następnych miesiącach, z rekordowym od 2000 roku wynikiem osiągniętym w grudniu) wiązała się z nadchodzącą wówczas zmianą w wysokości limitu emisji CO2 dla nowych samochodów, która weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.
Sprzedaż aut 2020: Fatalne prognozy
Według prognoz IBRM Samar, sprzedaż w 2020 roku w Polsce samochodów o DMC do 3,5T wyniesie ok. 478 tys. egzemplarzy. W przypadku samochodów osobowych szacunki wskazują na 420 tys. aut, a pojazdów dostawczych – 58 tys. egzemplarzy.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2020 roku zarejestrowano w Polsce 45 504 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 13,69 proc. (-7 217 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 5,28 proc. (+2 283 szt.) więcej niż we wrześniu 2020 roku. Dane skumulowane (380 974 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 25,97 proc. (-133 639 szt.).
Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 40,79 proc.
Czytaj też:
Radykalny wzrost cen samochodów. Średnio 11 proc. ale za niektóre auta trzeba dać dwa razy więcej