Sprzedaż samochodów rośnie. Wszystko dzieje się jednak zbyt wolno

Sprzedaż samochodów rośnie. Wszystko dzieje się jednak zbyt wolno

Toyota Yaris Cross Adventure
Toyota Yaris Cross Adventure Źródło:Toyota
Sprzedaż samochodów wzrosła w porównaniu do zeszłego roku (o co raczej nietrudno zważywszy na to, co działo się w Polsce w kwietniu 2020 roku), ale już nie do poprzedniego miesiąca, czyli marca. Co się zatem dzieje na polskim rynku.

Comiesięcznego podsumowania dokonał IBRM Samar. Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2021 roku).

Skokowy wzrost sprzedaży samochodów w kwietniu 2021 roku wobec analogicznego miesiąca roku ubiegłego to przede wszystkim efekt tzw. niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii koronawirusa w Polsce. W kwietniu 2020 roku niski poziom sprzedaży był spowodowany zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów, zawieszeniem produkcji fabryk samochodów, a także strachem klientów przed odwiedzaniem salonów.

Spadek w stosunku do marca 2021

Według danych CEPiK w kwietniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 47 060 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 163,42 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 15,26 proc. mniej niż w marcu 2021 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 31,76 proc.

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. W kwietniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,02 proc. Udział firm osiągnął poziom 75,98 proc.

Toyota liderem po raz kolejny

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 27 447 aut tej marki, o 46,20 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,37 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 873 szt., o 16,56 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,58 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 13 741 samochodów, o 30,90 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,70 proc. Na czwartej pozycji była Kia, a na piątej pozycji znalazło się BMW.

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, Dacia Duster i Skoda Fabia.

Czytaj też:
Dział samochodów autonomicznych Lyfta postanowiła kupić Toyota

Źródło: IBRM Samar, CEPiK