Najnowszy raport IBRM Samar nie pozostawia wątpliwości. Stare auta z Zachodu znajdują drugie życie w Polsce. Sprowadzamy coraz więcej samochodów, na dodatek coraz starszych.
W maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 82 433 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 47,8 proc. Łącznie, w ciągu 5 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 391 380 sztuk i jest o 28,7 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Wg prognoz Instytutu, na koniec roku import przekroczy pułap 950 tys. sztuk.
Coraz starsze auta benzynowe
Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i jeden miesiąc, a w samym kwietniu - o 1 miesiąc mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.
W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w majowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7 proc. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,3 proc., najniższego od 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 11 miesięcy.
Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
-
Niemcy
-
Francja
-
Belgia
-
Holandia
-
Stany Zjednoczone
-
Włochy
-
Szwajcaria
-
Austria
-
Dania
-
Szwecja
Oto ranking Top 10 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku:
-
Volkswagen – 40 275 szt.
-
Opel – 39 362 szt.
-
Ford – 36 214 szt.
-
Audi – 30 865 szt.
-
Renault – 25 778 szt.
-
BMW – 22 346 szt.
-
Peugeot – 20 661 szt.
-
Citroen – 18 523 szt.
-
Mercedes – 17 786 szt.
-
Fiat – 13 531 szt.
Czytaj też:
Rynek rośnie, idzie ku dobremu. Polacy kupują coraz więcej