Leasing. Samochodów sprzedaje się coraz więcej, choć są kłopoty

Leasing. Samochodów sprzedaje się coraz więcej, choć są kłopoty

Leasing
Leasing / Źródło: Santander Consumer Multirent
Przez III kwartały tego roku branża sfinansowała samochody osobowe i dostawcze o wartości 31,6 mld zł, co było wynikiem lepszym o 37,9 proc. Rok do roku. Wzrost byłby wyższy, gdyby nie problemy z dostępnością części do produkcji aut, głównie półprzewodników.

Według danych Związku Polskiego Leasingu, w ciągu trzech kwartałów 2021 r. branża udzieliła w Polsce finansowania o łącznej wartości 68,2 mld zł, o 41,2 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Najważniejszym segmentem dla firm leasingowych pozostają samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony z 46,3 proc. udziałem w rynku.

Finansowanie wszystkich pojazdów w górę

W ciągu dziewięciu miesięcy br. branża sfinansowała pojazdy o łącznej wartości 31,6 mld zł, co stanowiło wynik o 37,9 proc. wyższy niż przed rokiem. W tym czasie zyskało zarówno finansowanie samochodów osobowych (plus 37,5 proc. r/r), jak i pojazdów dostawczych do 3,5 tony (+39,8 proc. r/r).

Także w segmencie finansowania pojazdów ciężarowych (pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy), branża leasingowa zanotowała wyraźne odbicie. Pierwsza połowa roku przyniosła 110,9 proc. wzrost i łączne finansowanie o wartości 10,4 mld zł. Tylko w samym trzecim kwartale finansowanie tych pojazdów wzrosło o 47,1 proc. r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 15,1 mld zł, o 85,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Sprzedaż będzie rosła

Według badania koniunktury w branży leasingowej, realizowanego wśród firm zrzeszonych w ZPL, w ostatnim kwartale roku, ankietowani prognozują stabilizację w obszarze zatrudnienia oraz w zakresie liczby rozwiązywanych umów. Jednocześnie firmy oczekują przyspieszenia sprzedaży. Według ZPL, wyższy poziom finansowania rysuje się dla większości badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania są oczekiwane w przypadku aut osobowych i dostawczych oraz – po raz pierwszy od dłuższego czasu – dla segmentu transportu ciężkiego.

– Dynamiki, które widzimy w poszczególnych segmentach rynku leasingu, dosyć dobrze odzwierciedlają trendy w gospodarce. Dane o PKB za II kwartał, jak również dostępne dane o sprzedaży detalicznej za III kwartał pokazują, że wzrost gospodarczy w Polsce bazuje głównie na wydatkach konsumentów. To mocno wspiera finansowanie aut osobowych i lekkich dostawczych przez firmy leasingowe. Wzrost w tym obszarze byłby znacznie wyższy, gdyby nie poważne problemy z dostępnością komponentów do produkcji aut, głównie półprzewodników. Z drugiej strony najwyższą dynamikę notujemy w finansowaniu pojazdów ciężarowych, co jest pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro – powiedział Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania Rynku ZPL.

Czytaj też:
Leasing. Idzie ku dobremu, przedsiębiorcy kupują i odrabiają straty

Źródło: ZPL, IBRM Samar
 0

Czytaj także