W listopadzie 2021 r. w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 142,5 tysiąca nowych samochodów użytkowych, o 14,7 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. To już piąty z rzędu miesiąc malejącej liczby rejestracji. Dwucyfrowy spadek segmentu samochodów dostawczych miał duży wpływ na ogólny wynik, ponieważ auta te stanowiły ponad 80 proc. całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Cztery główne rynki regionu odnotowały w zeszłym miesiącu silne spadki, przy czym największy zanotowano w Hiszpanii (-30,4 proc.).
W ciągu 11 miesięcy 2021 r. rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej wzrosły o 11,5 proc., co nadal było efektem niskiej bazy porównawczej z 2020 r. Największe rynki radziły sobie jak dotąd dobrze, zwłaszcza Włochy (+17,6 proc.) i Francja (+9,4 proc.). Znacznie słabsze wzrosty były na koniec listopada w Niemczech (+1,3 proc.) i Hiszpanii (+0,6 proc.).
Samochody dostawcze do 3,5t
W ubiegłym miesiącu rynek nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej odnotował kolejny dwucyfrowy spadek (-16,6 proc.), ponieważ utrzymujący się niedobór półprzewodników nadal hamował produkcję pojazdów. Regionowi nie pomogły słabe wyniki głównych rynków UE: Hiszpanii (-33,0 proc.), Niemiec (-24,7 proc.), Włoch (-16,2 proc.) i Francji (-12,1 proc.).
Od stycznia do listopada rejestracje samochodów dostawczych w UE były większe rok do roku o 10,8 proc. i sięgnęły poziomu 1,4 mln sztuk, mimo słabych wyników w ostatnich miesiącach. Patrząc na największe rynki, Włochy (+17,1 proc.) i Francja (+9,7 proc.) utrzymały na koniec listopada dodatnie wyniki, podczas gdy liczba rejestracji w Niemczech (+0,4 proc.) i Hiszpanii (-0,4 proc.) była mniej więcej na porównywalnym poziomie z rokiem 2020.
Polska trzyma się przyzwoicie
Według analiz IBRM Samar, opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2021 roku zarejestrowano w Polsce 5 996 samochodów dostawczych, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej i o 15,04 proc. więcej niż w październiku 2021 roku. Od stycznia do listopada 2021 roku w naszym kraju zarejestrowano 66 438 samochodów dostawczych, o 28,5 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Czytaj też:
Leasing w Polsce. Jak bardzo Polski Ład uderzy w przedsiębiorców?