W trudnym roku marka Volkswagen Samochody Dostawcze poradziła sobie zaskakująco dobrze

W trudnym roku marka Volkswagen Samochody Dostawcze poradziła sobie zaskakująco dobrze

Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. BuzzŹródło:Volkswagen Samochody Dostawcze
Był kryzysy półprzewodników i przerwy w produkcji. A jednak w roku 2021 marka Volkswagen Samochody Dostawcze osiągnęła mocny zwrot finansowy i pozytywne wyniki.

Mocny zwrot finansowy w wysokości ponad pół miliarda euro sprawił, że Volkswagen Samochody Dostawcze wraca na ścieżkę rynkowego wzrostu – i to o rok wcześniej niż zakładał budżet. Dzięki zyskowi w wysokości 73 mln euro, marka ponownie wykazała dodatni wynik operacyjny (po stracie 454 mln euro w 2020 roku). Tak pozytywne dane biznesowe zostały przedstawione podczas dorocznej konferencji prasowej, przez prezesa zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze Carstena Intra oraz przez członka zarządu ds. finansów Michaela Obrowskiego.

Pandemia mocne uderzyła w dostawczaki Volkswagena

Skutki pandemii koronawirusa, a zwłaszcza trudności z dostawą półprzewodników, doprowadziły w ubiegłym roku w VWSD, podobnie jak w przypadku wielu innych marek, do okresowych przestojów w produkcji i mniejszej liczby dostarczonych do klientów pojazdów. Jednocześnie marka kontynuowała w tym czasie intensywną transformację. Przekształcenie głównej fabryki w Hanowerze w zakład o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego przebiega według planu. Wszystkie podjęte działania przyczyniły się do udoskonalenia strategii korporacyjnej GRIP 2030, którą VWSD po raz pierwszy przedstawił konferencji prasowej.

Volkswagen Samochody Dostawcze w całym roku 2021 dostarczył klientom 359 500 pojazdów. W roku 2020 było to 371 000 samochodów. Carsten Intra, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze, uznał wyniki sprzedaży za dobre, zwłaszcza dużą liczbę przyjętych zamówień: „Duży popyt na nasze produkty świadczy o sile marki i dużym zainteresowaniu klientów oferowanymi przez nas modelami z różnych segmentów”.

Rozpatrując najbliższe miesiące i cały rok, prezes Carsten Intra odniósł się do utrzymującej się niepewności spowodowanej przede wszystkim skutkami wojny na Ukrainie: „Wszyscy jesteśmy poruszeni cierpieniem ludzi. Wielu z naszych pracowników chce pomóc: poprzez przekazanie pieniędzy, w formie darowizn, czy poprzez osobiste zaangażowanie", podkreślił. Niestety ciągłość produkcji w fabrykach VWSD ucierpiała bezpośrednio z powodu utraty niektórych centralnych dostawców, co z kolei doprowadziło do ponownych, wcześniej nieprzewidzianych przestojów w produkcji.

Zysk operacyjny za rok 2021. Wyniki na plusie

Pomimo trudnej sytuacji na światowych rynkach, Volkswagen Samochody Dostawcze w roku 2021 osiągnął wzrost i stało się to o rok wcześniej, niż pierwotnie zakładał budżet. Wynik operacyjny marki za rok ubiegły to zysk w wysokości 73 milionów euro, po stracie 454 milionów euro odnotowanej w 2020. Tym samym VWSD poprawił swój wynik finansowy o 527 mln euro.

Poszerzenie platformy modelowej: nowy Multivan, nowy ID. Buzz, nowy Amarok

Marka Volkswagen Samochody Dostawcze w przyszłości bazować będzie na trzech filarach modelowych: linii Multivan, linii T6.1 i nowej linii ID. Buzz. W czerwcu 2021 roku na rynku pojawiła się nowa generacja Multivana charakteryzująca się większym komfortem jazdy, elementami wyposażenia premium pochodzącymi wprost z samochodów osobowych i większą wielofunkcyjnością. Popularny model T6.1 pozostaje specjalistą do zastosowań komercyjnych, ale także jest bazą dla kampera California.

Kilkanaście dni temu zaprezentowano również dwa zupełnie nowe modele w pełni elektryczne: ID. Buzz oraz ID. Buzz Cargo.

W fabryce w Hanowerze trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pełnej produkcji nowego ID. Buzza. Elementem przygotowań jest przeszkolenie ponad 5 tys. pracowników w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, które ukończyło już około 60 procent tamtejszej załogi.

GRIP 2030 wyznacza cele marki do końca tego dziesięciolecia

Wszystkie działania podjęte w ubiegłym roku są elementem strategii korporacyjnej marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Podczas konferencji prasowej Carsten Intra po raz pierwszy przedstawił szczegóły rozwiniętej strategii GRIP 2030. Opisuje ona wizję firmy do końca bieżącej dekady. „Do roku 2030 ponad 55 procent naszych pojazdów w Europie będą stanowiły pojazdy elektryczne zasilane zieloną energią elektryczną”.

W ramach tradycyjnej działalności związanej z produkcją samochodów Volkswagen Samochody Dostawcze zamierza już w roku 2030 generować roczny EBIT - tj. zysk przed odsetkami i podatkami - w wysokości ponad jednego miliarda euro, ze stopą zwrotu ze sprzedaży wynoszącą ponad pięć procent i stopą zwrotu z inwestycji wynoszącą ponad 20 procent.

Czytaj też:
Oto „Ogórek” XX wieku! ID. Buzz to najważniejsza premiera Volkswagena od lat

Galeria:
Volkswagen ID. Buzz
Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze