Ten nowy recykling ma ogromny potencjał. Wadliwe szyby samochodowe będą przetwarzane w zupełnie nowe

Ten nowy recykling ma ogromny potencjał. Wadliwe szyby samochodowe będą przetwarzane w zupełnie nowe

Produkcja szyb samochodowych
Produkcja szyb samochodowych Źródło: Audi
Wadliwe i źle wykonane szyby samochodowe, gdy nie można ich naprawić, trafiają na śmieci. W przypadku uszkodzonych szyb samochodowych nie istnieje bowiem jeszcze zamknięty obieg materiałów. By zmienić taki stan rzeczy, Audi wraz z partnerami, firmami Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass i Saint-Gobain Sekurit, uruchomiło właśnie pilotażowy projekt mający przynieść nowe rozwiązania w tym obszarze.

Firmy partnerskie chcą przetwarzać uszkodzone szyby samochodowe w materiał będący bazą do recyklingu. Opracowały w tym celu wieloetapowy proces: w innowacyjnym procesie recyklingu szyby samochodowe są najpierw rozbijane na małe kawałki. Następnie usuwane są z nich wszystkie zanieczyszczenia niebędące szkłem, takie jak np. resztki kleju. Powstały w ten sposób granulat szklany jest topiony i przetwarzany na tafle szkła. Z takiej płyty szklanej robi się nową szybę samochodową. Jeśli projekt pilotażowy zakończy się sukcesem, szyby produkowane w ten sposób będą w przyszłości stosowane w modelach serii Audi Q4 E-tron.

Produkcja szyb samochodowych

Firmy nie chcą marnować szkła

W ramach projektu pilotażowego, Audi wraz z partnerami, podjęło wyzwanie stworzenia zamkniętego cyklu materiałowego dla szyb samochodowych. Plan ten jest częścią strategii gospodarki cyrkularnej Audi. Firma przygląda się swoim produktom w całym cyklu ich życia. W miarę możliwości surowce i materiały wykorzystywane w samochodach marki Audi mają być ponownie włączane do procesu produkcyjnego po zakończeniu pierwszego cyklu życia produktu. W ten sposób można oszczędzać zasoby na etapach projektowania i produkcji oraz ograniczać wpływ na środowisko w całym łańcuchu wartości. Złom aluminiowy z tłoczni Audi jest wykorzystywany w obiegu zamkniętym już od 2017 roku. Teraz rusza projekt zamknięcia obiegu materiałowego szkła samochodowego.

Produkcja szyb samochodowych

Recykling uszkodzonego szkła oznacza, że do produkcji nowych szyb samochodowych zużywa się mniej energii i surowców. Wykorzystanie przetworzonych materiałów pozwala ostatecznie zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne, takie jak piasek kwarcowy. Audi zamierza wykorzystać tak wyprodukowane szyby montując je do modelu Audi Q4 E-tron. Firma wraz z siecią partnerów opracowywać będzie nowe sposoby obiegu materiałów, by w ten sposób uczynić łańcuch wartości bardziej zrównoważonym.

Jest potencjał oszczędności

Jak informuje Audi, potencjał jest duży: obecnie duża część wyrzucanych szyb samochodowych lub panoramicznych okien dachowych jest utylizowana i przerabiana np. na butelki do napojów lub materiały izolacyjne. Jeśli projekt zakończy się sukcesem i uda się przetworzyć uszkodzone szyby samochodowe w nowe, przyniesie to szereg korzyści. Projekt wpłynie też bardzo pozytywnie na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Dzięki recyklingowi, emisja dwutlenku węgla w cyklu produkcyjnym jest nawet o 30 procent niższa niż emisja w przypadku produkcji nowego szkła.

Czytaj też:
Szef Audi mówi, że czas pożegnać paliwa kopalne. Spalinowe auta znikną w ciągu dekady

Źródło: Audi